• marina gasolina

vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D

Efter att ha färgat håret regelbundet i 15 år ska jag nu spara ut mitt naturliga skandinaviskt "råttfärgade" hår!

Jag har de senaste åren varit ganska blond. Då och då har jag varit röd och brunhårig emellan det blonda, och sen förstås orangehårig på vägen till blont igen. Ibland har jag även passerat nyanser av grått och grönt...

Jag föreställer mig att håret kommer bli mycket mindre slitet när man inte färgar det. Dessutom kommer iaf jag att ha en ganska mörk askblond, och då får man ju den där askblonda färgen som man annars måste använda silverschampoo och blekning för att få.

Sen tänker jag att man borde ju passa i sin naturliga hårfärg liksom. Det borde vara rätt nyans till ens ansikte.

Någon mer som sparar och låter växa ut?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 09:25
    Marinagasolina: sista färgningen:24 feb-10, färgat: blont, naturligt: råttis/mörkblond, metod: hardcore

kokostoppen ljusslingat med brun röd toning tonat för 2 månader senöver har kastanjebrunt i mig själv

Bedan: sista toningen nån gång våren 2007. Tonad ljusbrun över infärgat (alltså inte traditionell blondering) blont. Naturligt mellanblond med guldiga toner. Metod: toningar i nära egna hårfärgen och sedan klippte jag håret i page för ett år sen för att få bort all färg och testa ny frisyr.

Licens To Kiss: Sista färgningen omkring Okt-Nov 2009. Mörk brunt med H&M`s hårfärg. Naturlig ljusblond. Metod: Låter färgen växa bort.

Längtan09: Sista blonderingen (hemmaslingning som gick snett) maj-juni 2009. Naturlig hårfärg är mörkblond metod: låter håret växa ut sen klippa bort det färgade inom någon månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 12:42
    Alcaviola: naturlig hårfärg- mörkblond, senaste färgning- december 09, metod- sparar ut hardcore Har haft en del olika färger men det är framförallt blonda slingor jag blekt och haft senaste tiden och som är på väg bort nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:23

Bits: Ljusfärgning och slingor i December 2009, och Januari 2010. Har för närvarande brun utväxt med ljusa färgade längder. Naturlig hårfärg är mellanbrun åt det mörkare hållet som blir ljusar på sommaren. Kör hardcore.

• Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D
  • marina gasolina

Haha, ämnet börjar nog bli uttömt, men nu är det bara "hang in there" i typ några år till

nej men jag har haft ganska mycket att göra och inte haft så mycket energi kvar att skriva här. Dessutom skrev jag ett långt jäkla inlägg för ett tag sen, och så försvann det, morr.

Jag har ännu inte färgat håret så jag är stolt

Lovisa: välkommen! Det är en bra idé att hitta "hår-förebilder" som man kan tänka på ibland för att inte tappa inspiration.

Alcaviola skrev 2010-05-19 23:16:12 följande:
    Lovisa, välkommen! Bra att du har en toning i, den tvättas väl ur mer och mer med tiden! Värre med blekning.. Hur går det för er hehe?? Kanske ämnet börjar bli uttömt. Jag känner mig finning och saggig och utväxtig haha, utväxt är inte hela världen men det ser trist ut Man vill ju va lite sommarfräsch men men... Man får försöka va det på andra sätt än med håret.
  • längtan09

har inte varit inne här på ett tag. Klippte av mig håret här om dagen i en page. Har fortfarande lite blonderat kvar, men det ska väl ordna sig. Klippte mig själv så sen när jag har mer pengar ska jag gå till en frisör som ksn klippa bort allt det blonda i en fin frisyr :D

Mamma sedan juni 2009
  • elinnnnn

jag har inte färgat mitt hår sen början på juni 2009. Nu har jag klippt bort det mesta av min färgning men har lite kvar. Som tur är så är det inte jättestor skillnad på färgerna. Jag hade först blonderat det innan och sen färgade jag det askblont på det, min egna färg är den supersnygga råttfärgen ;) men det kommer nog bli perfekt nu i sommar då det bleks lättare, kanske får man såna snygga ljusa slingor av solen som andra betalar tusenlappar för att få fixat hos frisören ;) jag har inte haft min egna hårfärg helt sen jaa -96 nånting sånt. jag har färgat det svart, rött, mörkbrunt, ljusbrunt, blonderat det, haft det oranget haha hoppsan ;) men dem senare åren har det varit mörkt askblont. det är himlans svårt att hålla sig ifrån att färga när man har ett par centimetrar utväxt, men om man klarar det så känns det sen bara onödigt att färga det då man gått runt så länge med utväxt. Det första min syrra sa till mig när vi träffades nu efter att inte ha setts på 11 månader var: och när ska du färga håret? hahaha men jag är med barn nu så det hjälper ju att stå emot lusten att färga :) jaja jag vet att det inte är farligt, enligt vissa. men man vet aldrig ;)

BF 100809
  • Em00

Jag har inte färgat håret sen November -08.
    Sjukt skönt att inte behöva tänka på utväxt och
    blekt hårfärg, ständiga färgningar...

Har guldblondt hår, min egen färg, med nån gammal slinga kvar
    i själva längden.
    Sista färgningen jag gjorde så köpte jag den färgen där man får
    med slingor.
    Tror det var chokladbrun färg, ljusa slingor.

Är glad över att jag inte färgar längre, faktiskt =)

• lillplutt

Har gått en månad sedan jag avfärgade mitt mörkbrunfärgade hår och la på en färg nära min egen. Utväxten syns knappt, den är bara ½cm :/ Tar extra vitaminer för att stärka håret som kolla skall förhoppningsvis. Lär ta några år innan man har ett helt hår med naturlig hårfärg ;-P

• Heranell

Oj, jag vet inte när jag hade min naturliga hårfärg senast! I mitten av 90-talet kanske? Fast jag har aldrig färgat några extrema färger, utan oftast färgat typ ljus- eller mellanbrun, jag är mörkblond, och ibland lagt i några ljusa slingor.
    Jag skulle gärna låta min vanliga färg växa ut MEN jag är 44 och har fått massor med vita strån och de gillar jag inte!

Så det får bli fortsatt färgning. Men jag har ett problem, jag tycker färgen sitter dåligt, den mattas av fort och dessutom tycker jag just de vita stråna är svåra att täcka. Nån som har några bra tips?

• lillplutt

Vad tror ni om anledningar till att vilja ha sin naturliga hårfärg? Förutom att det är jobbigt och dyrt att färga hela tiden. Jag känner att det är lite av en frigörelse, att jag/min hårfärg duger som den är

Heranell skrev 2010-05-23 14:37:35 följande:
    Oj, jag vet inte när jag hade min naturliga hårfärg senast! I mitten av 90-talet kanske? Fast jag har aldrig färgat några extrema färger, utan oftast färgat typ ljus- eller mellanbrun, jag är mörkblond, och ibland lagt i några ljusa slingor. Jag skulle gärna låta min vanliga färg växa ut MEN jag är 44 och har fått massor med vita strån och de gillar jag inte! Så det får bli fortsatt färgning. Men jag har ett problem, jag tycker färgen sitter dåligt, den mattas av fort och dessutom tycker jag just de vita stråna är svåra att täcka. Nån som har några bra tips?
    Jag kan inte speciellt mycket om vita strån, bara att man måste använda färg och inte toning. Du kanske ska köpa färgbevarande schampo och balsam? Brunt hår blir fort matt (egen erfarenhet) så jag tyckte att färgbevarande produkter hjälpte, och inpackning en gång i veckan. Och att bara färga utväxten, färgar man hela håret varje gång blir håret mättat på färg och kan inte ta åt sig färg alls.
    Mina bästa knep öht är att vara försiktig med styling och värmeverktyg som plattång och fön som sliter mycket. Måste man styla det så använd värmeskyddande produkter. Att avsluta en hårtvätt med att skölja svalt vatten ger glansigare hår också, eftersom fjällskikten i hårstrået sluts.
    Jag är lite av en amatörfrisör eftersom jag fixat mycket med mitt hår genom åren
  • lillplutt

Värt att nämna är att inpackning kan dra ur hårfärg något, men det finns inpackning för färgat hår.

• marina gasolina

Min dotter idag: Mamma ditt hår är grått uppe på huvudet
    Vad kan man säga, "visst gumman, så ser mitt hår ut egentligen, fint va?"

• Dark Angel
    marina gasolina skrev 2010-05-24 23:48:42 följande:
    Min dotter idag: Mamma ditt hår är grått uppe på huvudet Vad kan man säga, "visst gumman, så ser mitt hår ut egentligen, fint va?"
    ;)
Svar på tråden vi som sparar ut vår egen naturliga hårfärg :-D