• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2010-12-06 11:47:17 följande:
    Ställer samma fråga som ovan till dej Tessa!

Vad rekomenderas för bunge på Good Days?
    Vi funderar på en "vanlig" AC Bungalow...
    Vi bor i en AC på Good days nu.
    De är ok, rätt slitna och inte de allra fräschaste. Men ja, vi tycket den är ok iaf. Bara man är medveten om det innan man kommer så man inte förväntar sig bättre.

Förra gången bodde vi i en superior beachfront, den var jättefin och har toppenläge, men då kostar de också lite mer.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-12-06 11:49:02 följande:
    Förresten Tessa!!!
    Fungerar väskan bra??
    Den från stadium menar du? Den är jättebra!!
    Riktigt nöjda!

Det enda är att den måste checkas in som special bagage pga. alla småfack och så, men det är inget bökigt alls.
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-06 10:41:52 följande:
    TessaG:Vad tycker du som har varit på DR är bäst att bo där 3 veckor  eller tror du att det är bättre att bo några dagar på DR o sen flytta in på Noblehouse ? Det blir ju billigare att bo på DR hela tiden men det är kanske värt pengarna att bo på Noblehouse ?
    Jag skulle välja att bo på DR hela tiden istället för att hålla på att byta.
    DR har bra pool också, är välskött och trevlig personal.

Det enda man kanske ska vara medveten om, är att barnpoolen och djupa poolen sitter ihop, det är en liten kant mellan dem men barnen kan ta sig mellan poolerna själv. Det upplevde inte vi som något problem, dottern hade cherekringarna och vi var ju med i poolen hela tiden, men det kan vara bra att veta.

Nobe house pool är lite annorlunda byggd, barnpoolen är liksom nedanför djupa poolen, så man kommer inte från barnpoolen till djupa delen. (om man inte kliver ur poolen och går brevid såklart)

Jag skulle inte lägga mer pengar för att bo på noble house.
  • Thegran

[quote]Smilla75 skrev 2010-12-06 10:47:58 följande:[/quote-nick]

Tänkte på dig när vi var nere, vi rörde oss nog på samma ställe. Ja, lekplatsen är ju väldigt nice när man äter på Southern men någon koll får man ju ha. Poolen ligger ju också där. Det var förresten den vattenrutschbanan som gav upphov till många skador bla ramlade en pojke rakt ned med huvudet i asfalten! Gick inte så bra.
    Usch, otäckt! Rutschbanan är ju hög också! Kul för stora barn, men inte så barnvänligt om man har mindre barn...
    Vet du hur det gick med pojken? Kan ju gå riktigt illa om man har otur.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-12-06 11:54:31 följande:
    Nu kommer några funderingar jag har på detta med välling/flaska och disk

Brukar man kunna diska i "bungen" eller ska man ta med någon slags diskho och koka vatten??

Hade tänkt ta med vattenkokare, kastrull och visp!!??!!

Hur tusan gör man..
    Vi diskar i duschen :)
    diskar i vanligt kran (dusch) vatten och diskmedel. fungerar finfint :)

vattenkokare är ju däremot bra att ha med sig om det inte finns på hotellet. Hade aldrig klarat oss utan vår!
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-06 13:24:39 följande:
    TessaG:Har du nått bra tips på utflykter från Koh Lanta ? ev sova över nån natt.
    Koh Hai (koh ngai) är fint och mysigt! Är absolut värt en utflykt och en övernattning. Vi sov aldrig där, men det skulle vi absolut kunna tänka oss. Finns inte nå annat att göra än bada direkt, men det är fint och lungt!

har inte alls varit på så mycket utflykter som tänkt...det är rätt skönt att bara "vara" :) hade planer på Talabeng och Koh BuBu som ligger alldeles utanför Lanta men det blev inte av...får väl göra ett nytt försök nästa gång :)

Sen är det kul att utforska Lanta också! Se alla stränder, åka till old town och byn där sjözigenarna bor.

Railey kan ju vara nåt också om man vill stanna en natt. Har ett par kort därifrån, och från Koh hai i min blogg om du bläddrar bakåt några sidor.
    elsaithailand.wordpress.com
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-12-06 13:59:20 följande:
    kan man diska i kranvatten utan att bli sjuk efteråt? Borstar ni tänder i kranvatten?
    Vi både diskar och borstar tänderna i kranvatten.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-12-06 14:33:48 följande:
    Tack för ditt svar! Man blir ju lite hemmablind. Min man vill nog gärna sydamerika så jag får ta en grundlingare titt där. Jag visste inte att det är vackare än Thailand! Men kommande år blir nog ändå öarna kring Ko Chang skulle jag tro. Kanske Kambodja om vi orkar...
    Mexico är fantastiskt också!
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-06 19:34:18 följande:
    TessaG: Vilken fin blogg du har!
    Jag har suttit och läst hela från början till slut nu och bara längtar tills vi kommer dit.
    Vi kommer säkert både bo och äta på ungefär samma ställen som er.

Jag undrar hur mycket ni lägger på mat/dag på ett ungefär. Vi är också två vuxna och ett barn och jag försöker få till en liten budget :)

Är det fler som skriver bloggar och vill dela med er!
    Tack :)

Vi äter för kanske 500 - 900 bath per dag, då är det lunch och middag. Varierar lite, beroende på vad och var vi äter.
    .
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-12-07 11:47:08 följande:
    Myggorna upplevde jag också som värre i år, kanske mer fuktigt ändå. Denguemyggorna som lever även på dagen är ju inte kul. Spraya mycket!

Det regnar en del. Idag enbart lätt regn, inte farligt alls.
    häromdagen en riktig störtskur och sen duggregn.
    Mer regn än normalt, enligt de thailändare vi pratat med. men, vi tycker vädret är helt ok ändå. visst vore det väl iof kul med lite sol en dag, men då blir det så otroligt varmt direkt också så jag föredrar mulet :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)