• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Anna1010 skrev 2010-11-19 13:28:10 följande:
    Tack snälla Tessa för svar. Om det nu går att köra barnvagn på stranden för jämnan (det kanske är tidvattenberoende?) så låter det bara som en trevlig liten promenad. Om en -åring ska gå själv eller bäras kan ju dock en sådan promenad vara... hur lång som helst :)

Kanske ska stå kvar vid idén med första nätterna på Summer House och se oss omkring på plats...

Tack för input! Låter som om ni har det toppen :)
    Barnvagn bör funka hela vägen - tror jag. Iaf närmast vattnet där sanden är mer packad.
    Summer house ligger alldeles brevid DR där vi bor. De har dessutom precis likadana bungar.
    läget är mer centralt på stranden.

Vi tycker att Golden bay ser jättefint ut också, men deras barnpool är rätt djup (75 cm tror jag det var) så våra vänner som bor där nu, deras son på 1.5 bottnar inte där. Kan vara bra att veta om någon tänkt boka där, man vill ju gärna att de små ska kunna stå i barnpoolen.

och ja - vi har det toppen! :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-11-19 13:33:25 följande:
    Åh, har precis varit inne på TessaG's blogg. Jag blir helt suk av ditlängtan (även om vi inte ska till Lanta).....30 dagar kvar
    :) Snart är det er tur att åka! :)
    vad kul att du läser bloggen förresten!
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2010-11-19 17:48:29 följande:
    Ni som är på lanta nu - vill ni ses något i helgen? Vi bor på Laguna med vår 14 månaders dotter och sambons 4-årige son. Har tittat efter dig TessaG eftersom jag sett bilder av dig på er blogg - men inte sett någon som liknar dig!
    Jag är på praktik på vardagarna, så då blir det inget strandhäng alls på dagarna för min del så det är kanske därför du inte sett mig. Är mest nere på stranden när vi ska äta.
    Men nu så är det ju helg :)

Vi träffas gärna, bor ju nästan grannar :) När kan/vill du?
  • Thegran

Till alla som är på Lanta:
    Karolina75 och jag + plus våra familjer ska träffas kl.17 imorgon söndag nedanför DR Lanta och sen gå och äta tillsammans. Vore jättekul om fler härifrån följde med!

• Thegran
    Millans hustru skrev 2010-11-20 12:02:53 följande:
    Hur får man varningarna om maneter i havet när man är på plats? är det flagg eller sätter de skyltar i receptionen eller?! Stämmer det att det sällan är maneter om vattnet är klart? om det är grumligt ska man itne gärna bada?
    här på lanta har vi sett skyltar med varningar. de har dock stått uppe intill någon resort eller så, och inte nere på stranden så jag vet inte om de sätter ner de på stranden när de varnar eller om de står där högst upp på stranden jämt.

vid röd flagg ska man inte heller bada, men då är det det väl mest varning för undervattenströmmar och sådant?
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-11-20 13:32:01 följande:
    Tror dom sätter upp skyltar på ständerna (vad jag har hört), men dom tas ofta ner för att inte "störa" turismen. Det där med maneter i klart vatten eller ej vet jag ej. Men kan tänka mig att man inte ska bada i grumligt vatten för då ser man dom inte lika bra som i klart vatten!
    Maneter finns i klart vatten, vi såg säkert hundratals när vi var på utflykt till Koh hai och Koh mook för ett par veckor sen, och där var vattnet klart.
    vi skulle snorkla, men han som körde båten sa typ "ni kan snorkla, men det är inte säkert", så vi lät bli...tror dock inte det var de farligaste maneterna, de har var jättestora och röda.

enligt uppgift ska det tydligen fortf vara mycket maneter där i trakterna.
    en kille här på klong dao blev bränd när han spelade fotboll i vattenbrynet också för några dagar sedan.
    annars har vi inte hört mer om maneter här på stranden iaf.
  • Thegran
    Tindrisen03 skrev 2010-11-20 22:33:28 följande:
    Filat och kuddar när man flyger med Thai då; finns det? Ngn som vet?
    det finns. små kuddar och tunna filtar, men när vi flög hit var det riktigt varmt på planet så filtarna behövdes inte. Har man ett litet barn som har någon favoritfilt kan man ju ta med den ändå, vi tog med dotterns älskade villervalla filt, den tar ju ingen plats.
  • Thegran
    CeciliaSt skrev 2010-11-20 22:06:49 följande:
    Tror ni en femåring klarar av att snorkla?
    Hur funkar det med flytväst? Har ni något bra tips... fins det att hyra i Thailand eller ska man ta med från Sverige?
    ta med, flytvästar till barn finns långtifrån alltid.
  • Thegran
    Tindrisen03 skrev 2010-11-21 13:50:50 följande:
    Ok, vad bra! Jo det kan ju alltid vara bra med egen extra kudde el filt så man kan bädda ok på planet och kanske sova lite Hur är det med myggen på Lanta nu? Åker om 10 dgr och är lite bekymrad över min äldsta dotter som brukar reagera på myggbett. Har dock fåt antihestamin utskrivet av husläkaren så det känns bra.
    tycker faktiskt att det är mindre mygg nu än när vi kom, vi har iaf inte fått lika mycket bett - trots att vi ofta missar det där med myggmedel på oss vuxna..
    Många restauranger ställer ut sån där spiral man tänder och som håller myggen borta, kanske är det som gjort att vi inte blivit bitna :)
  • Thegran
    winters skrev 2010-11-22 10:29:38 följande:
    Hej hopp från en sooooligt ao nang! Nu har vi haft strålande blå himmel flera dagar, vilken skillnad det blir på temperaturen när det gassar på...

Såg badblöjorna igen, de stod på fel plats så de kostar 475 baht.

I dag har Oscar använt sina Cherekringar för första gången, det tog några minuter, men sedan fattade han och flöt omkring och hade det bra! Skrattande

Trevlig resa ni som snart är på väg, tänk att vi varit här snart en vecka!
    Hur är Ao nang? Vi ska dit nästa vecka, har hört både positivt och negativt om det men valde att boka 5 nätter där ändå och bilda oss en egen uppfattning :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)