• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2010-11-04 22:09:32 följande:
    Någon som vet vad drinkar ja både de med alkohol o de utan kostar ungefär på klong dao? Jag berättade för hustrun att vinet är dyrt o hon kontrade med att be mig fråga om någon här vet. O dottern ville då genast förhöra sig om fruktdrinkarna Någon som vet?
    Har ingen koll på alkoholhaltiga drinkar, men fruktshake kostar ca 60 - 70 bath på ställena vi ätit på på klong dao.
    ett glas rödvin i DR´s strandbar kostar 120 bath.
  • Thegran

ett tips, köp här eller ta med en hatt eller keps att ha.
    jag har bränt mig i skallen - ajaj! Man är ju så noga med sådant till barnen men sig själv glömmer man bort litegrann...

Det är en del mygg på kvällarna, så after bite att ha på efter betten kan vara bra! myggmedel finns att köpa här.

om man har småbarn som är för stora för sack n´seat så är det jättebra med någon rem att kunna spänna fast dem med på stolarna när man äter.

lite småtips bara :)

och, handla inte i saladan eller på resorterna. det är mycket billigare om man bara kommer utanför saladan och håller sig längs med huvudvägen.

Idag är det lite regn på lanta, det har varit lite mulet eller småregn på morgonen sen spruckit upp på fm, så vi får se hur vädret blir idag.

• Thegran
    hag7 skrev 2010-11-06 08:25:27 följande:
    TessaG: Vad tycker du om erat boende o hur är stranden ,finns det trådlöst gratis internet ?
    Jag hoppas ni har det jättebra.
    Vi gillar vårt boende! trivs alldeles utmärkt.

gratis internet finns inte, däremot kan du köpa ett kort så du kommer åt trädlösa nätet för 1500 bath för en månads obegränsas surftid. Finns att köpa på grannresorten Laguna.
    vi kommer åt nätet från vår bungalow, men det är inte hundra att det fungerar i alla så det kan ju vara bra att titta innan man köper kort.
  • Thegran

Haha, har fått en dryg chaufför på halsen! eller, han är toppen egentligen, jättetrevlig och kör bra och försiktigt, och är dessutom billig.
    Men, han ringer varje dag! Lite små drygt.

Imorgon har vi bokat en egen liten färja som ska ta oss bl.a till koh mook och koh hai. 10 000 bath för sju vuxna. Då ingår lunch, frukt, vatten, transfer till och från hotell, snorkelutrustning, och privat båt med egen förare.
    känns som ett helt ok pris.

ang tvätt så har jag sett tvättställen från 30 bath och upp till 60 bath per kg. Vi är lata och lämnar in tvätt här på DR där vi bor, de tar 60 bath kg men det är smidigt att lämna det där man bor.

• Thegran
    winters skrev 2010-11-07 00:19:09 följande:
    Vi åker oxå snart, den 15:e till Ao nang i två veckor och sedan Khao Lak i två veckor med några dagar på Similan island, ska bli galet härligt! Särskilt när det är minusgrader nu på natten! Skrattande

Oj vad mycket ni fick plats med i vagnsväskan! Vi har en Chicco Liteway och har köpt en väska till den, men inte provpackat ännu, kanske ett projekt för morgondagen! Och handbagaget borde provpackas, vet inte hur det ska få plats...

Tessa, hur gick det med er Chicco o vagnsväskan? Är just nu inne på bubbelplast som lite mer skydd runtom.
    vagnen kom fram hel och fin. vadderade den lite med två packet blöjor :)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-11-07 14:37:38 följande:
    har ni cykelhjälmar eller andra hjälmar med till tuktukresorna?
    vi har cykelhjälm med.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-11-08 12:49:24 följande:
    funderar på ett par saker. vi ska då bo på klong dao. Brukar man behöva boka bord till kvällens middag eller är det bara att strosa iväg längs stranden o stanna där man känner för det?

Det andra jag udnra rär, hur gör ni med värdesaker nyckel mm när ni badar?
    Du behöver inte boka bord. De flesta ställen har ytterst få middagsgäster faktiskt. Vi har oftast suttit ensamma, eller iaf nästan ensamma, när vi har ätit.

Vi har med väskan med grejer till solstolarna nere mot stranden och lämnar den där om vi går ner och badar. det är både annat folk och personal där vi bor, så jag litar på att ingen törs knycka den.
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-11-07 16:19:51 följande:
    Nu är det snart dax att åka...! Någon som har tips på roliga/bra utflykter man kan göra på/från Koh Lanta, Koh Phi Phi och Krabi?? Vill ha en liten to do-lista med oss ner!

Vi kommer att ha barn med oss som är 3 och 9 år...
    från Lanta är det mysigt att åka till bl.a koh Hai och koh mook, om ni inte har lätt att bli åksjuka.
    vi hyrde egen liten färja, 10 000 bath för 7 vuxna och ett barn. mat och grejer ingick.
    Kunde tydligen fått det för 6000 bath om vi snackade med vår taxichaffis istället...menmen.

Emerald cave på Koh Mook är häftigt, rekomenderar det absolut inte för er 3åring men 9åringen kan nog gilla det! var ett par barn i den åldern med när vi var där, de var modigast av alla och tyckte att grottan var superhäftigt (jag tyckte det var otäckt! 80 meter rätt in i ett kolsvart berg...) men helt klart värt det bara man kommer in.

Annars är det ju nästan ett måste att besöka alla lantas stränder, finns en del riktigt fina!
    Old town är också ett intressant utflyktsmål.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-11-08 21:20:05 följande:
    Tessa

Har du spanat på någon annan resort? Eller är det rakt av DR som gäller med 2-åring tycker du?

Just nu lutar det åt DR, hur verkar en minisuite? Har du sett det? Är läget bra?
    Frukosten??

Oj vad jag frågar...

Vet inte om vi vågar åka utan att boka.. Endel säger att det blir mycket billigare att boka på plats.
    Andra att det är risk att de flesta ställen har fullt i mars

Tusan hur ska man tänka.. Tycker ff att det känns lite dyrt. Man ska ju ändå ha runt 30 nätter totalt....
    Det är fullt med resorter på Lanta, och du kan nog bo på de allra flesta med en tvååring.
    Vi trivs bra på DR, men skulle hellre bo på Long beach.
    Har inte varit runt på så många resorter här på stranden, men laguna ser fint ut och summer house. De andra har jag ingen större koll på.
    Har träffat på en del som bor på southern och inte trivs.

Vi bor i en minisuit, i en längst bort på området. Tyckte det var lite tråkigt läge först, men nu tycker vi det är toppen. Det är tyst, inget spring förbi bungen av folk som ska till pool och hav, och dottern som älskar poolen slipper se den och vilja hoppa i bara vi går utanför dörren. finns dock minisuits alldeles vid poolen också.

frukosten är väl ok.
    rostat bröd, färsk frukt, juice och så kan man beställa in (gratis) ost, ägg, bacon, youghurt och sådant. jag är ingen frukostmänniska, men sambon tycker den är helt ok.
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-11-08 16:18:28 följande:
    Vad härligt allt låter. Hur var Old Town? Värt ett besök alltså? Hur långt är det att ta sig till alla stränder och hur tar ni er? Nu är det bara en vecka kvar till avfärd för oss -  vi kanske ses

Vad låg den där barnaffären som länken gick till? På Lanta eller i Krabi eller nån annanstans?
    Old town är kul att se, men det finns inte speciellt mycket.
    Vi åker oftast med en kille som har en bil, det ser ungefär ut som en pickup men på flaket är det riktiga sitsar och tak och om det regnar drar de ner regnskydd. Finns flera stycken sådana på Lanta, många står parkerade i saladan om dagarna (en bit ifrån Lanta mart) Vi har en chaffis som vi alltid ringer om vi ska åka någon längre sträcka, ska vi bara en liten bit tar vi någon längs vägen eller från hotellet.

Det är inte speciellt långt mellan stränderna. Från vår del av klong dao till long beach kan det kanske ta en 10 min, och till klong khong 20 min om chaffisen kör lungt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)