• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nu har vi varit i Ao Nang några timmar. Vi bor på Aree Tara, ett helt fantastiskt fint hotell! Rummet är underbart och det känns lyxigt!
    Tror nog vi kommer trivas, både med boendet och med Ao Nang!

• Thegran
    winters skrev 2010-11-29 11:07:53 följande:

Koh Hong var jättefint, tycker det var värt en trip! Vi bokade på hotellet och de använde Koh Phi Phi tours, vi betalade 1200 per vuxen och inget för vår 1-åring.

Kubmaneterna är verkligen inte vanliga här, i vår infopärm på hotellet står det att inga har synts i Krabi, Phuket, Khao Lak mm i år. I dag vid Hong såg vi vår första manet, men det var nog en vanlig brännis, dock blev ingen bränd, så vi vet inte, men den var inte svår att se iaf. Vi har inte ändrat något pga maneter, det är nog mest ab som försöker sälja lösnummer, för så hetsigt är det inte här nere!

I morgon drar vi vidare för två veckor i Khao Lak, ska bli kul att se något nytt nu!

Tack för rapport! Får se om vi åker dit någon dag :) Första utflykten blir nog iaf Railey :)
    Ikväll ska vi äta på Mcdonalds eller Burger King, yummie! Man tröttnar lite smått på ris, nudlar, ris, ris och nudlar efter ett tag...
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-11-29 11:14:38 följande:

8 Dagar kvar tills vi åker, börjar känns mig lite nervös nu. Aldrig rest så långt med sonen, inte själv heller för den delen. Längsta är 5 timmar till egypten. Ska bli spännande..

Så.. några tips om vad man kan göra på Koh lanta? Något man absolut inte får missa? Synd att shoppingen inte är bra där, det hade varit kul. Det finns ingen stad i närheten som man lätt kan göra en dagsutflykt till för shopping?

Ta ett par dagar i Bangkok innan ni åker hem och shoppa loss :) Det ska vi göra :D
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-11-29 11:24:52 följande:
    Okej går båten dit direkt? Det är väl där flygplatsen finns?
    svarar jag med, även om frågan inte var till mig.
    Du kan åka båt från saladan till krabi, det kostar 350 bath per vuxen. Små barn åker gratis.
    Transport till båten från hotellet ingår.
    När du kommer i land i krabi så kan du boka taxi utan problem. Boka INTE med snubbarna som går runt på båten och försöker få dig att åka med dem. Du kan åka i betydligt bättre bilar för samma pengar om du bokar när du kommit i land.
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-11-29 11:33:37 följande:
    Okej, det var ju inte dyrt. men hur ofta går den här båten? Vart ska man säga till taxin att man vill åka. Vart är affärerna?
    hm, en eller två gånger per dag tror jag, åt ena hållet.
    Vi åkte 7.30 på morgonen.
    När båtarna går hem igen vet jag inte, vi åkte bara till Krabi och sen har vi åkt därifrån till Ao Nang.

Vill du handla inne i krabi town så räcker det nog att sänga just krabi town. Köpcentret inne i stan, där de har störst utbud av kläder (och snyggast sådana) heter Department Vouge eller liknande. Det var inte speciellt billigt, eller, jag vet inte vad just de märkerna kostar hemma för jag har aldrig sett de hemma..men jag tyckte att mycket var rätt dyrt iaf (hittade en fin tröja jag ville ha, en grå luvtröja med rosa detaljer av märket disney, 1700 bath)De hade dock rea på barnkläder nu, 39 bath styck för tights och tröja :) Köpte 5 st olika åt dottern :)
    Sen finns ju mycket shopping på Tesco, strax utanför krabi. Jag skulle nog föredra att åka dit framför Krabi town om jag skulle välja.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-11-29 12:40:30 följande:
    Vanlig cykelhjälm, eller någon annan hjälm? Det är verkligen mycket att tänka på...
    Vi har vanlig cykelhjälm med.
    MissCh skrev 2010-11-29 12:37:06 följande:
    Railey om ni inte varit där! Chicken island etc är inget särskilt, men det är ju ofta korta turer och kan vara lite omväxling. Poda island är ganska fint, men inte som Railey. Maya beach kan man åka till, där är jättefint men knökat med båtar och turister på samma strand så det känns inte som någon naturupplevelse precis, mer om man vill ha sett stranden där The beach spelades in.
    Tack för tipsen! Railey ska vi till, det är redan bestämt :) Får se om vi tar det redan imorgon kanske.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-11-29 13:02:55 följande:
    Förresten, första gången vi var på Railey hade vi inte koll på att det fanns mer än en strand, det var en sån där kortare båttur. Så missa inte det, det är bara några minuter att gå emellan :)

Det bästa för att åka till Railey är att bara gå bort till båtarna och betala för en överfart, och sen åka hem på samma sätt när man vill, tycker jag.
    vad kostar det, ungefär? Så man inte betalar överpris :)
  • Thegran

Lite råd.
    Dottern, 2 år, är lös i magen. Hon bajar ljusbrunt och väldigt löst, MEN enbart en gång per dag. Inatt vaknade vi och då var hela blöjan full. (igår bajade hon löst, men väldigt liten mängd)
    Eftersom hon bara bajar en ggr per dygn, så tror jag inte att det har med maten att göra.
    Kan det vara att hon håller på att få kindtänder eller så? Hon håller händerna i munnen och verkar lite irriterad.

Hon får två flaskor välling per dag, en morgon och en kväll.
    Äter ibland bra och ibland dåligt under dagen. Dricker ok.

vad tror ni?
    är det någon fara?
    bör det kollas upp, eller kan vi vara trygga med att hon får i sig vätska och bara bajar en ggr per dag?
    vätskeersättning, behövs det tror ni? gav henne lite nu på morgonen.

• Thegran
    winters skrev 2010-12-01 05:45:43 följande:
    Ja, man behöver ju lite omväxling! :)
    Vi åt tokgoda hamburgare på Phra Nang Inn, ligger vid stranden, precis där vägen svänger upp med McDonalds. På den vägen upp, nästan i början vid stranden ligger Tanta's som har väldigt goda tunntunna stenugnsbakade pizzor! Båda ställena har även väldigt fin thaimat och vi åt där flera gånger.
    Tack för tipsen! Kanske testar något av dem ikväll! Det har regnat precis hela dagen hitills i Ao nang..så vi har inte ens orkat ta oss från hotellet än..Men nu är det väl dags för det.

Härligt att ni har det bra o Khao Lak!
    Själva längtar vi tillbaka "hem" till Lanta, så det lutar åt att vi åker dit igen på lördag... tråkiga va :)
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-01 09:27:53 följande:
    Nu är det bara 6 dagar kvar tills vi åker till Lanta. Kommit på fler frågor, haha. Typ vad kostar det att åka mellan ständerna och in till saladan? Vi kommer bo på klong dao. Någon mysig ö man kan åka till? Långt till Phi phi, kostnad?
    Betala inte mer än 50 bath/skalle mellan saladan  - klong dao, klong dao - longbeach. ett riktmärke är 50 bath mellan varje strand man åker. mer än så ska ni inte betala.
    Barn åker gratis.

Från Lanta är Koh Hai (Koh ngai) och koh mook härliga utflyktsmål. Har ni äldre barn så är emerald cave på koh mook ett äventyr! Man simmar 80 meter genom en grotta i berget, sen kommer man ut till en fantastiskt liten strand med kristallklart vatten, med höööga berg på alla sidor.
    Finns mycket att se på Lanta med, bl.a nationalparken. Old town är också rätt kul om man inte varit där innan.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)