• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Heeso skrev 2010-10-30 22:31:34 följande:
    Ok, får bege mig till ett baybyproffsen snart

Alltså, han har varit hos sin optiker (han köpte nya glasögon i våras) och hämtade sitt "recept". Det var nåt papper där hans värden stod, dvs vilken styrka han behöver på glasögonen...fråga mig egentligen inte för jag har själv inte glasögon. Men då behöver man ju inte göra själva synundersökningen i Thailand utan bara visa upp detta och sen köpa bågar. Han tänkte ev köpa ett par solglasögon med sin styrka.

En annan sak: hur gör ni med mobiltelefon???? Hittade nåt på Fritidsresors hemsida som heter LandNCall...man kunde köpa 2 simkort...så man kunde ringa varandra. Jag är inte så beroende av att kunna ringa Sverige men att nå varandra när man är där nere....Det ingick i alla fall 3 timmars telefontid för samtal fr Sverige samt 1 ytterligare simkort med 30 min telefontid inom Thailand...vad göra? Eller köper ni simkort där nere??? typ kontantkort?
    vi använder thailändska simkort.
    kommer behöva kunna nå både varandra och vänner som är i thailand så det är det enda alternativet för oss
  • Thegran

Tack alla!
    Här är vår reseblogg;
    http://elsaithailand.wordpress.com/

ni får gärna kommentera om ni har några frågor eller annat, lättare att hålla koll där än här i tråden när vi är på plats och inte hänger lika mycket vid internet :)

• Thegran

förresten, vi har ju tidigare pratat om hockeybagen från stadium som några av oss köpt och ytterligare någon funderat på att köpa.
    Måste bara säga att den är toppen!! Rymmer HUR mycket som helst! STOR men samtidigt smidig tack vare hjulen. Om man är stark (eller har en stark sambo ;) )så går den ju dessutom att bära på ryggen kortare sträckor.

• Thegran
    Heeso skrev 2010-10-31 20:51:44 följande:
    Får inte ta Twinrix eller Hepatit B till barn under ett år.
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-31 20:42:48 följande:
    Men nu blev jag så himla velig! Skall jag ta hepatit a till lillskrutt?? Vi fick ju höra att det inte behövdes?
    Vi kommer som sagt inte att ta men vi tänker ju inte direkt ge henne nån mat heller.Köper ni där nere och i så fall var och vilka?
    Vi tänkte köpa där borta, men vi hade sån tur att de delade ut gratis sim kort på phukets flygplats nu i veckan när våra vänner anlände, så de tog åt oss också.
    har ingen koll alls på vilken operatör det är, men kan rapportera om några dagar.

annars så kan man köpa simkort på 7/11, där man även köper påfyllning till dem.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-10-31 20:59:04 följande:
    ...vågar ni verklgein använd dom? Det är itne så att de kapar din mobil och du får betala dyrt sedan? *hoppas det är fair grejjer*

det är kontantkort, så det är nog svårt att göra så att vi får betala mycket :) har lånat en gammal skrutttelefon som ska med, så stoppar inte in det i någon iPhone eller så.

det är dessutom något välkänt märke, minns inte vilket bara. Kompisarna bor i thailand stora delar av året så de har koll på operatörer etc :)

• Thegran
    Heeso skrev 2010-10-31 21:06:45 följande:
    Jag undrar oxå lite över uppvärmning av burkmaten....på hotellet finns säkert micro men när man är iväg...
    vattenbad?
    restaurangerna bör ju kunna ordna det lätt om man frågar snällt.

Jag skulle dock inte greja med barnmatsburkar till barn över ett, det finns mycket de kan äta på plats och restaurangerna hjälper säkerligen till att ordna bra barnmat :)
  • Thegran

dags att krypa ner i bingen..natti gott folk!

• Thegran

Godmorgon från ett varmt och lite åskigt Lanta!

Vi hade en jättebra flygresa - dottern var jätteduktig! Inte ett pip! Hon lekte, åt och sov. Medresenärerna berömde henne flera gånger :)

iaf så. DR är toppen. Jättefint, bra mat och bra personal. Här kommer vi trivas!

Just nu mullrar åskan utanför, men inget regn. Vi hoppas på uppehåll under dagen!

• Thegran

hej igen,
    på Klong dao har det varit en del maneter idag. 5 st (iaf som vi sett under dagen) har blivt brända. inte illa brända, men ändå så det kändes och blev rött. Min pappa och syster blev lite smått brända de med, men det kändes visst bara som att bränna sig på brännässlor. Antar att det inte var nå farliga rackare de råkade ut för alltså.

Vinden har vänt, vädret har varit helt fantastiskt! lite myggor på kvällarna, men har man myggmedel funkar det fint.

• Thegran
    lillsussan skrev 2010-11-03 21:21:33 följande:
    Underbart att du äntligen är på plats. Känns det som ni fick "rätt" strand trots allt?

Här hemma är det blåsigt och vinterjacka på.
    Klong dao är bra, helt klart. Stort restaurang utbud, vilket är ett plus. vi trivs, men hade det inte varit för praktiken så hade jag hellre bott på någon annan strand. Long beach har fått rätt mycket bebyggelse med, men klong nin är ju bra. Jag älskar Klong khong som känns genuint, men det är massor med sten så det går knappt att bada.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)