• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-10-27 19:41:35 följande:
    Hihi, ja nu är det ju jättesnart när man tänker på att vi bokade i december! Skrattande

Fast jag kom ihåg när det var två månader kvar för oss, det är ju bara måndag och fredag, så tiden flyger förbi!

Skicka med packning låter ju toppen, det kan inte vi göra, tänk om vi står där och inte får ner allt, då får vi väl fjäska för några barnlösa resenärer på Landvetter! Tur att vi har köpt vacuumpåsar kanske! Skrattande

Lycka till med tentan Tessa!
    Tack snälla!

Om man har mycket packning kan man alltid ragga upp några passagerare som har lite packning, och be om att få väga in i grupp :) vi blev uppraggade så när vi flög sist, så de övriga fick "ta" våra kilon vi inte använde.
  • Thegran
    winters skrev 2010-10-27 19:53:31 följande:
    Ja vikten är inte mycket att göra åt, men vi får ha 60 kg eftersom vi ska vara iväg så länge, så det är mest volymen jag oroar mig för. Kläder o sånt kan packas där. Får se hur vi gör med blöjorna. Sedan ska vi ha dem till nackkuddarna vi ska ha på flyget så att vi får plats med allt i handbagaget då! Skrattande

Japp, då har vi lyft och kidsen har somnat! Skrattande
    ja, att få plats med allt i handbaget ska bli en utmaning! kanske ska provpacka ryggsäckarna nån dag :)
  • Thegran
    winters skrev 2010-10-28 09:12:17 följande:
    Dukoral får ges från två år. En dos kostar 200 kr, räcker med en dos om man tagit inom 5 år. Annars blir det två doser, ska tas med en veckas mellanrum och den sista senast en vecka innan avresa.
    Vet inte om det andra doser till barn eftersom Oscar var för liten för att få det.

Oscar är 13 ½ månad när vi åker, tänkte ta med på planet en Fisher Price learning phone, dinosaurie i plast, Blixten McQueen-bok, djurbok, ljudklossar, sked o bunke. Hm, vet inte om vi tar med något mer, men det är det som är framlagt nu! Skrattande Dit hoppas vi att han sover mycket, men på vägen hem blir det nog mer vakentid.

Japp, handbagaget borde provpackas, för det känns klurigt...

Medicol tar vi med för vi har det ändå hemma i väntan på olyckan. Annars tar vi med typ det som står i packtråden i apoteksväg.
    oj, tar ni med leksaker med ljud på planet..? flyger ni dagtid då eller?
  • Thegran
    winters skrev 2010-10-28 14:19:01 följande:
    Det är sådana här, var ingen bild men det är t ex en kossa o får man ska para ihop:
    www.br-leksaker.se/produkter/ljudklossar-3/
    Thegran skrev 2010-10-28 14:07:06 följande:
    oj, tar ni med leksaker med ljud på planet..? flyger ni dagtid då eller?
    Det får vara i nödfall! Skrattande Men han är ju inte vaken på den tiden vanligtvis så vi hoppas slippa alla leksaker på själva flyget dit. Men det kan ju vara bra på flygplatserna o transferbussen oxå. Hem åker vi på em så då blir det nog lite mer vakentid. Ljudleksaker lyckas alltid distrahera så det kan vara bra att ha nära! Skrattande
    ok :)  hoppas ni slipper använda dem nattetid iaf :)

ett tips är ju iaf att tejpa över högtalarna på leksakerna, så att de låter lägre. fisherprice grejer har en tendens att låta väldigt högt, och alla medpassagerar uppskattar nog inte det.
  • Thegran

Tack snälla snälla Mileas mamma!! solstiftet kom fram idag :)
    helt fantastiskt omtänksamt!

• Thegran

puh. Nu har vi packat klart det mesta! :)
    30 kg kom vi upp i ungefär, då är det två blöjpaket, 4 vällingpaket och en hel del annat :)
    tog med massa kläder åt mig och dottern, som vi tänkt lämna kvar sen när vi åker hem.
    slänger nog i något blöjpaket till i vagnsväskan, lika bra när vi har plats.

det ena handbagaget är också packat, med ombyten, blöjor, solskyddskläderna (ifall bagaget kommer bort..), kamera, snacks (riskakor, russin, morotsnacks) och tandkräm, linsvätska, lite leksaker o sådant bra att ha.
    har ett handbagage kvar, där de sista leksakerna och mat till dottern ska in i. kommer ha en del plats över dessutom, toppen.
    laptopen får man ju ha utöver handbagaget, skönt att slippa försöka få i den!

• Thegran
    Heeso skrev 2010-10-28 17:36:21 följande:
    Vi hoppar det oxå. Vi har lite tur att ha vänner som är läkare varav den ena barnläkare och som faktiskt åker Thailand före oss visade det sig...lite bokat i sista minuten. Min man skulle fråga dom vad de skulle ta/ge sina 3 barn.

En annan undran: hur mkt kläder tar ni med till de små? Jag rensade ur sommarkläderna i lillans garderob och lade undan lite som ev skall med...svårt att veta hur mkt man behöver...de spiller ju och sölar en del oxå och man vill ju inte behöva tvätta hela tiden...
    till dottern, två år har vi packat:
    6 st tunna, luftiga kortbyxor (hm, kan modellen heta knickers kanske?)
    3 st korta leggings
    1 st långa tights
     7 st klänningar
    6 st t-shirts
    1 st tunn långärmad
    2 set solskyddskläder ink. keps med uv skydd.
    3 st solhattar
    1 st pyjamas m korta ärmar o ben

på flyget kommer hon åka i ett tunt fleeceset, med ett linne under. Tar med t-shirt och shorts samt pyjamas (lång ben o ärm till flyget) i handbaget.

haha, en hel del alltså :) men tog med allt från i sommras som hon kunde ha sen lämnar vi kvar det där innan vi åker hem, nästa sommar är det ju för litet ändå :) Kanske går att skicka till något barnhem eller så tänker jag...
  • Thegran
    Heeso skrev 2010-10-28 17:46:16 följande:
    Jag tänkte nog försöka få  plats med vällingen i handbagaget oxå...det går ju absolut inte att få tag på där nere och det är det enda min dotter verkligen äter än så länge. Hon är inte så intresserad av mat så det blir liksom aldrig en hel måltid för henne.
    ja då är det ju en annan sak!
    min dotter äter ju vanlig mat, hon skulle eg klara sig bara på det men vällingen känns bra att ha med utifall att...kanske ska lägga ner iaf ett paket i handbagaget om det finns plats. smart!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-10-28 19:48:24 följande:
    Så bra
    Gick tentan bra?
    jovars, det kändes bra iaf, sen får vi se om läraren tycker detsamma ;)
    tackar som frågar!
  • Thegran
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-28 21:28:41 följande:
    Hur får ni igenom tetrorna på planet?? det är ju vätska? en vällingdoserare borde nog fungera för oss...

Vad tar man med för underhållning till en 8mån?

åhh gud vad mycket att tänka på....haha!

När man lägger vällingpaketen i vagnsväskan finns det väl risk att de går sönder? Usch tänk att öppna och så är heeeela vagnen helt pulvrig och ingen välling kvar :(  
    mat till barn får man ta med, men man får vara beredd att man kan få öppna en och smaka för att bevisa att det inte är nåt farligt :)

vällingpaketen kan du ju lägga i ett par plastpåsar innan du lägger i dem i väskan?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)