• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-12-17 09:16:14 följande:
    Koh Lanta - besökare. Har ni bra tips på om man kan få bra ansiktsbehandlingar på plats? Skulle ha gått på det idag, men det blev inställt pga magsjuka (inte jag, men de som utför behandlingen). Jag skulle vilja starta upp med en behandling direkt när jag kommer dit. Åker nu om 2,5 vecka
    Dreamy spa, som ligger längs med huvudvägen i höjd med Long beach är jättebra och proffsiga. De utför bl.a ansiktsbehandlingar.
  • Thegran
    Wera75 skrev 2010-12-17 10:09:16 följande:

Hej, nu närmar det sig avresa för oss och jag skulle behöva lite tips ang cherekringar till min 2½åring. Hon är van i vattnet, gått på babysim under sitt första år men aldrig använt dessa ringar, men jag har tidigare läst här att de ska vara bra.., erfarenheter?? Frågan är oxå om vi ska köpa röda, för lite äldre eller nybörjarringarna som är gröna?

Vi åker för en månad på Koh lanta den 2 jan, med en ettåring och en 2½ åring, bor på DR Lanta...Solig

Köp de röda.
    vi köpte röda till vår 2åring som aldrig använt ringar. Hon lärde sig hur de fungerade direkt.
    De i badhuset där jag köpte dem rekomenderade de röda också. De gröna hade man enbart någon gång innan man bytte till de röda  enligt dem.

Vi bodde på DR en månad nu i november, ni kommer trivas bra!
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-17 11:06:10 följande:
    Dom verkade jättebra lite dyra bara då vi måste köpa 2 finns dom inte billigare nån annan stans ?
    Jag köpte mina billigt på badhuset här hemma. 199 kr tror jag de kostade.
  • Thegran
    Pie de limon skrev 2010-12-17 14:02:59 följande:
    Miss Kaos: Självklart äter Thailändska barn också men vi har endast kommit igång med enklaste rotfrukter än så föredrar detta framför ris, bröd etc...Dessutom vill jag ej ge lokal mat  mer än tex frukter som vi själva har skalat ändå eftersom sonen  ej är vaccinerad mot Hepatit A.
    Många barn i Asien får den infektionen och går igenom den och är sen immuna men jag önskar inte Lillen den på resan. 
    men om ni köper potatis, morötter etc och själva skalar och kokar om ni inte litar på restaurangerna?
    det lär ju vara ungefär samma som att ge frukt.
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-18 04:28:10 följande:
    idag regnar det på lanta och ska tydligen göra det i tre dagar..sen ska det bli super fint. Tråkigt för oss som åker hem om 4 dagar. Idag ska vi klippa oss. Haha läskigt, hoppas dom förstår vad jag menar. Inte alla som gör det här. Igår åt vi på bajen igen. SUPER god plankstek. Importerat kött. Köttet som kommer här ifrån går knappt att äta, typ gummi som inte alls går att tugga. Kycklingen är god. sen är bajen bra för dom har en lekhörna för barn. Och min son blir väldigt lätt rastlös och skriker så middagen burkar tyvärr bli en pina.
    så det är ett tips, Don´s har också en liten lekplats. :) Så dom ställerna äter vi mest på. ;P
    Har Bajen öppnat vattenruschekanan och hoppborgen än? Hur blev det?
    När vi var där höll de på att svetsa för fullt :)

Testa deras pizzor också om ni inte gjort det, de är jättegoda.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-12-18 08:14:26 följande:
    Tessa: jag slängde in en snabb fråga till dig för x-antal inlägg sen . Här skrivs så mycket och det försvann säkert bland alla inlägg. Hur var solstiftet?
    Den har jag missat! stiftet var jättebra! Vi gillade konsistensen på det, och det verkade fungera fint också :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-18 08:19:10 följande:
    Jag tänkte fråga ni som nyligen har varit borta:Vad önskade ni att ni hade tagit med er ?
    mjukost! ;)

vi kände inte att vi missat att ta med något alls, däremot så tog vi med alldeles för mycket saker...
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-12-18 08:41:19 följande:
    Haha, min man ska packa ner mjukost och kaviar (blä) plus ett paket knäckebröd . Vi brukar inte släpa med oss mat, men nu ska vi vara borta lite längre och då tyckte han att det var på sin plats att ta med dessa godsaker
    Om ni är chipsomaner - som jag, så ta med dipmixer också :)
    eller varför inte ostbågar. finns att köpa på vissa ställen, men det är dyrt.

vanlig ost är ju också nåt som är bra att ta med om man är borta länge, osten i thailand är inte speciellt god.

Två veckor utan klarar man ju, men sex veckor var på gränsen ;)

Har man barn som brukar vara hårda i magen är messmör en bra sak att ta med också.
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-12-18 12:42:50 följande:
    Känner mig lite orolig för att så många skriver att Lanta är "svensk-ö". Vi åker m ett barn, men vi har fått med kompisar till Lanta som reser utan barn och de tror jag inte tycker lika kul med massvis med svenska turister och barn.

Kan man göra utlfykter till delar av ön som är mindre turistigt eller kanske öar och fina badvikar omkring som är lite lugnare?

Usch nu känner jag ångest över detta.

oroa dig inte! Åk och kolla in de andra stränderna på ön! Ni behöver ju inte vara på just Klong dao!

Härliga Klong Khong, Klong Nin, Kan tieng mfl. Det är tillräckligt nära för att åka dit och äta och bada (Klong Khong är dock inte så badvänlig) Long Beach, prae ae, som är stranden närmast Klong dao är också jättehärlig. Bara man kommer dit, så blir känslan en helt annan.

Vi var på Lanta innan vi hade barn, och vi älskade det redan då. Min barnlösa syster som var med på den här resan älskade det också. Vill ni undvika mycket barnfamiljer så ska ni inte bo på Klong dao.

Öar runt om finns en hel del - Koh bubu, Koh Talabeng, Koh Muuk, Koh Hai, Koh Jum och flera till. En del fungerar bra som dagsutflykter, medan en del andra är sköna att övernatta på då det är en bit att åka.
    Vi var på dagstur till bl.a koh Hai nu i nov, nästa resa kommer vi absolut övernatta där. Det var 4 (!) turister som bodde på resorten på den strand vi var.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)