• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

nä nu börjar det bli dags att reservera biljetter till nästa resa.
    tänkte åka över sportlovet, två eller tre veckor.
    Blir rätt många som åker, mina föräldrar och syster vill med så vi hamnar antagligen på vårt älskade Lanta igen.

• Thegran
    ulligulli skrev 2011-01-27 18:37:19 följande:
    Ska ni åka nu över sportlovet? Ni kom ju precis hemFlört! Vad avis jag blirSkrattande.
    Mina föräldrar åkte i tisdags och mina pojkar frågade varför inte de fick följa medGråter

Jag håller på och mailar med Leck på Jordenresor igen för vi tänkte kanske åka ca 3 veckor över jul och nyår.
    Vi blir också ganska många, 7 vuxna och 4 barn.

Egentligen var jag och min man inne på att vi skulle åka till Kerala i Indien nästa gång men min mamma vill absolut inte åka dit... Vi vill gärna är såklart sugna på Lanta igen, men min pappa, bror, man och svåger vill gärna spela golf. Har därför funderat på att hyra hus i Ban Phe men inte bestämmt oss än.
    Pappa tyckte de kunde få åka på den här resan förstSkäms.

j
    ajdå, miss av mig. Det är om ett år vi åker,tyvärr... mailar också med jorden, fast med Peter än så länge. De ska lägga in en bevakning åt oss. Var tvungen att höra mig för lite om man kan boka biljetter åt oss som ska ha egna säten och lägga till en infant senare, och det skulle gå bra :)

Men har faktiskt kollat lite resor nu snart med, men det är så himla mycket just nu här hemma så vi känner inte att vi kan åka iväg :(
  • Thegran
    ulligulli skrev 2011-01-27 20:47:59 följande:
    Åh, är du gravidGravid? GRATTIS!!!

Man kan väl tom boka infant med babycot och återkomma med namn om jag inte minns fel?

Såg häromdan att man kan flyga till Krabi 2 veckor för 3000:-. Är sjukt sugen men man måste väl jobba lite ibland ocksåFörvånad
    Som tur är håller personalen på Noble House en undrättad på facebook om vad som händer...Obestämd

Är det någon som vet vad det brukar kosta att flyga till Bangkok över jul och nyår?
    Tack :) Det är väldigt nytt än så länge...men vi hoppas att går bra hela vägen!

Ska kolla om jag kan boka med babycot direkt, tack för tipset!
    Ska maila Jorden igen så fort jag pratat med mina föräldrar och syster om vilka datum vi ska be dem bevaka.

vilka billiga resor du hittade!  var och med vilka var det?
  • Thegran
    Mamma Tes skrev 2011-01-28 21:59:03 följande:
    Hur gammal kommer bebisen vara då ni åker? Vi väntar tillskott i september och då kommer våran dotter vara 22 månader. Vi funderar på att åka då den nya har blivit några månader. Vågar man det?

Är också beräknas till september :) som sagt, än är det väldigt nytt :)

Vi planerar att åka sportlovet 2010, det är väl feb- mars nån gång (?) så då är isånnafall bebben 5-6 månader och dottern är 3 år.

• Thegran
    Mamma Tes skrev 2011-01-28 22:34:45 följande:
    Åh samma! Grattis! Hoppas det går bra för oss båda  

Vi planerar att vara bort 3-4 månader men känns himla nervöst. Vi hade planer på det redan då dottern föddes men av många orsaker blev det inte så.- Nu känner vi att om vi inte gör slag i saken och åker och stannar borta en längre tid så kommer vi ångra oss. Är ju ett ypperligt tillfälle att passa på då man är föräldraledig, lite svårt att ta ledigt från jobbet så länge Hoppas vi vågar! 
    Grattis till dig med! Håller tummarna för oss båda :)

Härligt att vara borta så länge! Innan dottern föddes planerade vi att vara borta 6 månader och plugga på distans under tiden, men sen blev jag gravid och det ställdes in. Var iväg 6 veckor nu i nov/dec, men nästa resa blir bara på 2-3 veckor.
    Har ni varit i thailand tidigare?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-29 08:46:25 följande:
    Mina erfarenheter från vår resa som vi nyss kom hemifrån med 2 småbarn är väl si så där. Att kalla det semester är fel ord . Det var mer jobb än hemma, med dessa två relativt små. Jag är ingen hönsmamma alls, men man fick ju ha superkoll hela tiden. Det är konstiga hålor i gatorna (dottern fastnade med foten) , höga trösklar (Lucas rasade ut från ytterdörren, 20 cm hög kant ner), vassa kanter i poolen, skräp på stranden som hamnade i munnen på Lucas heeeela tiden. Vi var 6-7 ggr på stranden på 5 veckor, för det var så jobbigt med Lucas. Han ville gå/krypa runt i sanden och det var omöjligt att hålla honom med oss på handduk/solstolen. Han är väldigt aktiv ska väl tilläggas. Han var otroligt varm hela tiden, verkade må lite dåligt av värmen stundtals.
    Förra gången hade vi bara Milea (då 9 månader) och det var en dröm jämfört med att resa med 2 små. Nu vill jag inte avskräcka någon - alla barn är olika!!! Men jag tycker att vår semester kostade mer än den smakade, tyvärr.

Tidsomställningen funkade kanon på ditävgen. Nu, väl hemma så funkar det ganska bra, men Lucas har blivit sjuk och kräks och har feber, Jag har blivit förkyld och är fortfarande jättetrött. Några dagar till så är allt som vanligt
    låter inte som att ni hade nån höjdar semester, var tråkigt! kommer det alltså dröja till nästa resa?

oj, låter som att ert boende inte var ultimat med barn. Vassa kanter i poolen? Det har vi faktisk aldrig stött på. Av de 6 boenden vi hann med under sista resan, var det bara ett som inte var direkt barnvänligt. Hade det inte varit för en livsfarlig balkong och en skitig pool hade det dock varit bra. Sen är ju iof så gott som alla hotellgolv väldigt hala om man är blöt, förstår inte varför de ska envisas med sådana golv. Men det löser man ju rätt lätt genom att torka barnen ordentligt innan man "släpper lös dem" :)

vår tidsomställning fungerade bra. Inga problem alls vare sig när vi kommit dit eller hem. Dottern ställde utan problem om sig omedelbart. Hade bra flygtider, som gjorde att det liksom blev automatisk tidsomställning :)
  • Thegran

Vi hade bara ett barn med oss, vår 2åring.
    Det var faktiskt inga problem alls. det enda som var lite jobbigt ibland var att hon inte alltid ville sitta stilla och äta. Men det löste vi genom att äta på sådana ställen där hon kunde röra sig, som på stranden eller andra lämpliga ställen. Då kunde hon leka medan vi åt klart. Åt vi på restauranger nära vägen eller där hon av annan anledning inte kunde leka nära bordet så tog vi med vår bärbara dvdspelare, lite kritor och en målarbok så satt hon oftast fint. Vi valde i den mån det gick bord där man satt utan stolar och åt. Då kunde hon också röra sig men ändå vara alldeles vid oss. Vårt favoritmatställe som ligger vid vägen har ett litet bord som står på ett upphöjt golv, det är ett litet räcke på 3 av 4 sidor, och sen är det kuddar som man sitter på och kuddar bakom ryggen. När sambon och jag satt på varsin sida, så kom hon alltså inte ner och då kunde hon gå runt bordet, leka och greja. Perfekt.

Annars så var det faktiskt inga som helst problem. Flyget gick fantastiskt både dit och hem. Hon sov över halva tiden och lekte fint, och tyst, den andra halvan.  Värmen klarade hon utmärkt. Hon älskade att bada i poolen och gräva i sanden på stranden. Hon sov som hon gör hemma.

har förövrigt också en väldigt aktiv tjej som under resan hade en del trots för sig men tycker att det fungerade riktigt riktigt bra.

Men kanske säger jag annorlunda nästa resa ;)

• Thegran
    hag7 skrev 2011-01-29 18:17:10 följande:
    Nån som har bott på Good Days eller Lanta Castaway ? Eller har ni några andra bra tips på boenden på Prae Long Beach.

Ulligulli:Vi var i Goa o det rekomenderar inte , vårat  hotell var jättefint o vädret o standen men det som var jobbigt var att just där vi bodde var indiernas stora utflyckts mål så dom kom dit o gick fram o tillbaka o ville ta kort på våra barn.som tur var hade vi pool så där var vi men vi åkte till en jättefin o lugn strand som hette Membrim tror.Är det något du undrar så kan du inboxa mig.
    har bott på Good days, nu i december -10 och även 07. vad vill du veta?
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-01-29 23:25:26 följande:
    TessaG:Hur ligger Good days   till,vilka rum ska man ha o är dom fräsha ,hur är stranden o poolen ? Vill veta det mesta ? Hur tyckte du att det var att bo på Prae mot klong dao ?
    Viskar grattis också till dig !
    Good days ligger i södra änden av Long Beach. Det kan upplevas lite "off" på stranden, det finns tex bara några stycken restauranger nära om man går strandvägen. Går man upp tull huvudvägen finns det däremot massor med restauranger inom gångavstånd, 7/11, minimarts m.m
    Matpriserna är billigare än på Klong dao, och känslan är mer genuin och avslappnad.

Av de 3 olika bungar vi varit in i, så är Superior Beach front bungalow helt klart bäst. De har det bästa läget på hela resorten. Nu har vi inte bott i dem sen -07, men då var dem jättefräscha.
    De är relativt stora och luftiga. Alla sådana har stora glasdörrar som vetter mot havet och en liten veranda. Man har också som en egen liten trädgård, de olika "gårdarna" skiljs åt med en liten låg häck.

I år bodde vi en AC bungalow. Den var rätt sliten, men är man medveten om det är det helt ok. Innan vi bestämde oss var vi en i en Superior bungalow också, inte en beachfront utan en vanlig. Vi upplevde att standarden på den vi var in i och AC bungen var rätt lika, så vi ansåg inte att vi ville betala mer för superior. Vi tycker även att AC bungarna har en bättre utsikt än Superior bungarna. Från många ac bungar ser man havet, eller iaf flodmynningen. Superior bungarna ligger i andra änden av resorten, men längre bak.

Så, jag rekommenderar en superior beach front.

Poolen är toppen! Jag kan skicka foton på den och på lite mer från Good days om du skickar din mailadress i min inbox.
    Den är välskött, fräsch och ren. Fin utsikt över havet från poolen. En lagom djup barnpool, vår 2åring bottnade utan problem.

Personalen på GD är bra och hjälpsamma. De har en minivan som de skjutsar en i om man betalar (in till saladan 60 bath per person om man är fler än en. Minipris är 100 bath)
    Frukosten är i samma klass som på de flesta andra hotell i samma prisklass. Ok, men inte fantastisk.
    däremot är det gångavstånd till Faim de Loup, franska bageriet, som är superbra!

Vi föredrar alla gånger Long Beach framför Klong dao! Mysighetsfaktorna är betydligt högre. Stranden är lugnare. Folket mer avslappnat.
    Det ni bör vara medvetna om är att Long Beach inte är långgrunt. Det blir djupt fort.

Och, beroende på när ni åker, så är det en flodmynning mellan good days och havet. När vi var där var den rätt djup på morgonen - upp till höften på mig. Andra tider är den ibland obefintlig. Kan vara bra att veta om att den finns. Man kan ju dock lika gärna bada där, och det är en liten strandremsa framför good days som man kan ligga på (där det finn solstolar m.m och strandbar)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)