• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

hag7 skrev 2011-01-30 09:04:18 följande:
    TessaG:jag har inboxat dig ! tack .
    En annnan liten fråga vet du nåt om castaway ! Jag blir snurrig av alla hotell.
    Så, nu har du mail :) Skickade foton både från nu i dec och från -07.
    Vi kommer bo på Good days nästa resa också. Vi trivs så bra där.

Har tyvärr ingen koll alls på castaway. Men läs omdömen på travelfish, agoda eller liknande så får du en bra fingervisning.
    jag tror egentligen att de flesta boenden är bra, och att man nog trivs var man än hamnar :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-01-30 14:15:06 följande:

Nu velar jag som vanligt :antingen ska vi åka 3 veckor kombicharter 2 veckor Khao lak familjehotell+1vecka enkelt hotell i Karon för ca 55.000 kr för 2 vuxna o 3 o 5 åring el
    boka flyg o boende själv men då vara borta 2,5 vecka på kho lanta o 1 vecka i karon på ett lte bättre hotell o det kommer väl att gå på ca 52.000 kr men då åker vi ju reguljärt med längre flyg tid.
    hur skulle ni ha gjort ?
    Vill ju bo så barnvänligt som möjligt.

Jag skulle ta  det reguljära, beroende på flygbolag.
    Åker man reguljärt är thai toppen, det går direkt till bangkok så man behöver bara byta till inrikesflyg.
    vi gillar att stanna i BKk ett par dygn innan vi åker hem också.

Vill ni slippa byta flyg alls så är ju charter bättre då de går direkt.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-30 15:17:12 följande:
    Som nyss hemkommen efter reguljärflygning inkl byte så säger jag instinktivt: direktflyg! Vi åkte till Khao Lak som dagutflykt och det såg väldigt lugnt och trevligt ut. Hade kunnat tänka mig att åka dit.
    Men som sagt, det är inte bara flyget som man ska tänka på. Barnvänligheten är ju också väldigt viktig.
    Hur är Khao Laks ständer?
    Var det solstolar och parasoller överallt? jetskis?

Funderar om det kan vara något för oss, men jag är ju allergisk mot stränder där sånt finns i långa rader :O
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-01-30 20:26:13 följande:

Vi kommer tillbringa 10 nätter norr om kao lak, Koh Kho Khao,

Kan rapportera i mars ;)

de 10 dagarna före det stoppet är ff inne på Kamala Beach, det är väl inte för lugnt där

Hur är det med vågor/bada i havet?

Vi har börjat använda "gå"selen lite hemma nu i helgen, dels för att kolla om Henrik accepterar den, och dels för att få känna på lite i hemmiljö

Det fungerar superbra och precis i samma veva säger han ju GÅ så han börjar nog lessna på att sitta i vagn, synd tycker såklart mamma!!
    Lite lustigt man hör folk kommentera till mig och även OM mig(oss)
    En som jobbar på Kapp AHl tyckte det var smart så han inte försvann bakom något hörn
    Sedan idag hörde jag, "men gud titta de har barnet i koppel"

Och jag kan väl säga att det kanske inte ser så roligt ut, men Henrik fullkomligt älskar att få gå omkring, jag kan känna mej lugn för han kommer ju liksom ingenstans, i butiker, på trottoaren. osv
    Så numer åker selen med när vi ska iväg, lika självklart som skötväskan.

Dessutom var ju denna så otroligt bra att sätta fast i kundvagnen på Ica också.
    Behövdes ju inte tas av när man förflyttar sig en bit i vagn eller bil heller..

Det är en sån kombinerad enkel vagn/gåsele!!

visst är sele fantastiskt! Vi har inte använt vår här hemma, men skulle helt klart kunna tänka oss om vi var tex i sthlm eller annan större stad :)
    I Bangkok var det helt ovärderligt med sele till vår 2åring! Tack vare den kunde hon gå själv på trottoarena och köpcentrum!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-30 21:41:06 följande:
    Det finns även gåsele i form av ryggsäckar som ser ut som ett gosedjur . Jättesöta!
    Sån har Elsa :) En söt liten groda :)
  • Thegran
    kaosmaskinen skrev 2011-01-31 16:05:07 följande:
    Nu ska jag fråga en fråga som säkert kommer upp med jämna mellanrum, men jag testar ändå!

Jag fick flygplansstol framme vid skärmen (resten av familjen 10 rader bortObestämd)  alltså där man brukar se de hära babykorgarna uppsatta. Men min unge kommer väl vara för stor för en sån, 7 mån och runt 8,5-9 kg.
    Hur har ni som rest med små löst det med sovandet? Kan man lägga dem på golvet i nån smidig anordning, (resesäng, mjuklift whatever)  och i såna fall skulle jag vilja ha tips på en sån som helst då inte kostar skjortan:) Eller är det famnen som gäller...
    många flygbolag har förbud mot att bädda på golvet. Vid luftgropar etc är det rent ut sagt farligt att ha dem där nere.
    Olika bolag har också lite olika vikter på korgarna, kolla på bolaget hemsida.

kan du inte ha barnet i bärsele annars?
  • Thegran
    mattispadd skrev 2011-02-01 20:39:14 följande:
    Vi har bestämt oss för att ta några nätter i ao nang ...kan någon tipsa om boende??? med pool
    Aree tara är jättefint.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2011-02-02 18:55:26 följande:
    Gärna! Tar ALLT jag kan få! Efter att ha varit nere i Khao Lak nu så insåg jag hur mkt jag har saknat Thailand de sista åren. Vill bara åke ner igen helst u tan returbiljett... Eller, en låångt fram i tiden iaf!
    Vi har funderat på att åka dit en längre vistelse. Målet är evt att käpa ngt eget i Thailand. någonstanns någongång. Mae Phim kändes som ett ställe att kolla in då. Phuket har ju så dåligt väder på low season så det känns inte som ett alternativ. Samui är så meckigt iom att man måste flyga med inrikes o boka separat osv.  Ngn som vet andra bra ställen som kan vara av intresse för oss? Lanta är väl ännu enda stället med skola/förskola va? SKa man var längre perioder där är det ju en viktig sak att tänka på. Borde väl eg kolla om jag kan jobba lite därnere med, undrar om det kräver en massa tillstånd?
    svensk skola finns även i Kamala och i Huay Yang (utanför Hua Hin)

Arbeta i thailand är inte det lättaste. Dels får du inte ta sådana jobb som thailändare kan sköta, och dels krävs det arbetsintyg.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-02-03 09:44:27 följande:
    Ja vi har bokat via Jorden Resor,
    ytterst trevliga. Vi valde dock att betala på en gång i maj eftersom de "visste" att det skulle komma höjningar på nåt bränsletillägg och skatt.. Men det skiljer nog inte så farligt

TessaG har också mycket erfarenehet av Jorden. Och säkert flera i tråden!
    ja, Jorden är toppen på alla sätt och vis!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)