• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2011-02-14 21:17:15 följande:
    De har antagligen inte släppts än.
    brukar dock alltid gå att boka om man mailar hotellet.
  • Thegran
    Lejonmama skrev 2011-02-16 10:13:55 följande:
    Min lille plutt på 10 månader har inatt blivit jätteförkyld! vi reser imorn! ska man ställain resan? han har iaf ingen feber än så länge.. kanske blir jobbigt för honom vid lyft och landning när han är så täppt i näsan, bäst å köpa fler näsdroppar..
    Hur fungerar näsdroppar för honom? Hjälper de mycket?
    De där spädbarnsnäsdropparna funkade inte alls för min dotter nämligen.-

Jag skulle faktiskt fundera på att ställa in om lillen är riktigt förkyld. Har flygit med en ordentlig förkylning själv, och det gjorde rent ut sagt skitont i öronen, och inte bara vid lyft o landning utan rätt länge därmellan också.
     Å andra sidan försvann min förkylning nästan direkt när vi kom till klimatet där nere.
  • Thegran
    CBN skrev 2011-02-16 17:35:27 följande:
    smälter är just det dom gör. Eller man kanske skall säga löses upp.
    Jag hade våra i kylen, hade aldrig något behov av att använda dem men de verkade hålla sig fint iaf.
  • Thegran
    trollis 81 skrev 2011-02-17 10:58:57 följande:

Vi ska åka den 6 mars till Karon, och nu börjar jag nojja för allt möjligt.

Jag e gravid i v 25 när vi åker och har dottern på 5,5 år med oss. Ska man köpa med en flytväst till henne eller?

Behöver alla tips jag kan få när det gäller vad man ska packa och inte packa ner.

Ska ni åka båt så bör du absolut ta med dig en flytväst till dottern.
  • Thegran
    trollis 81 skrev 2011-02-17 15:32:29 följande:
    Det ända vi vet e att vi vill snorkla, sen vet vi inte om vi ska åka båt mer. Tror ni d räcker att köpa en begagnad eller d måste vara en ny?
    en fräsch begagnad duger gott. Köp ett märke som fått bra på tester så blir det finfint :)

Vi köpte en ny BALTIC väst för 25 kr på loppis :) och en större strl på blocket för 150 kr.
    går att få tag i billigt om man har tur.
  • Thegran
    sisterinlaw skrev 2011-02-17 16:17:57 följande:
    Vi har köpt 10-20 till vår dotter som förhoppningsvis hunnit bli 10 kg tills dess. Hade hellre köpt 5-15 men det fanns inte.
    Vi har en 0-15 kg, så det finns om inte dottern hinner växa i den ni har.
  • Thegran
    Trucalling skrev 2011-02-17 17:23:27 följande:
    på tal om flytvästar, vi har nyss varit i khao lak, vi tåg en tur till similan islands, och ALLA speedbåtar där hade flytvätar, både till vuxna och barn :)
    Vad bra! Tyvärr har långt ifrån alla båtar barnflytvästar att låna ut, så det är inget man ska räkna med att få tag i på plats.
  • Thegran
    sisterinlaw skrev 2011-02-17 17:42:27 följande:
    Jojo, jag vet att det FINNS men det fanns inte på Gekås .
    aha ok du menade så :) gekås är kul, nästan lika roligt som Thailand :) har precis bokat stuga där till sommaren för o shoppa en helg :)
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-02-18 12:40:39 följande:
    Ni som varit på Koh lanta ,var ska man bo ? har aldrig varit på lanta innan !!
    nära strand , restaurangen , lite shopping och barnvänligt...
    Klong dao är långgrundast, och ligger närmast Saladan ("stan" på Lanta) Beroende på var man bor tar det dock lika lång tid därifrån som från Long beach (en del resorter ligger in på lite mindre vägar) Fullt med restauranger längs med stranden, bara att traska iväg barfota och välja en.

Vi föredrar Long beach, blir djupt fort men betydligt finare strand och skönare stämning. Inte lika uppbyggt, och inte lika mycket folk. Bättre priser dessutom. Finns gott om restauranger där med, en del på stranden och massor längs huvudvägen. Lite affärer, och en 10 min med tuktuk in till Saladan.

Klong dao är väl dock den barnvänligaste, då det är långgrund. Men vi hade inga problem på Long beach med vår 2åring heller.

Finns ju fler stränder också, men de är lite längre bort.
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-02-18 17:36:44 följande:
    ok , tack för info.. tips på nåt bra boende på long beach`?

Har bara bott på Good days på Long beach. Ligger lite "off" på stranden, men finns mycket restauranger o annat längs m huvudvägen.
    Lite slitet, speciellt de äldre bungarna. Men fin och välskött pool, bra personal och enligt oss, bra läge.
    Bodde där nu i december - 10 och även -07.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)