• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

SOL på Lanta, och vaaaarmt!
    Det enda man orkar är att hänga vid poolen, eller i havet.

Inne för lite lunchvila, ska snart väcka barnet och äta lite lunch innan vi badar igen.

Imorgon tar vi båten till Krabi och fredan morgon flyger vi till BKK för att tokshoppa hela helgen. Underbart!

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-12-08 07:35:58 följande:
    Ojoj, vad tiden flyger iväg. Snart ska ni åka hem och många i tråden har redan kommit hem. Jag behöver nog inte oroa mig att våra 8 veckor går långsamt och att det blir segt. Börjar du få hemlängtan, Tessa?
    ja, jag längtar hem sjukt mycket! Mest efter min älskade hund, men även efter familj, vänner, lägenheten, stan och maaaaaten! En tacopaj skulle sitta väldigt fint just nu!
    6 veckor är nog på gränsen för lång tid för mig ändå tror jag :) 4 veckor vore nog perfekt! Sambon däremot säger att han skulle kunna stanna länge till :)

Men vi har haft det jättebra och är riktigt nöjda med resan och tiden här!

Nu ser vi fram emot att shoppa i BKK! Har betydligt mer pengar kvar än väntat, så kan handla typ utan begränsningar, bara vi klarar vikten vill säga :)

Ska fortsätta följa tråden så jag ser hur alla ni som åker snart har det också :)
  • Thegran
    Anna1010 skrev 2010-12-08 11:36:18 följande:
    Efter min klagolåt igår har vi idag sett hur ön ser ut i riktigt solsken... helt underbart!! Imorse var det som om någon lyft på locket och dragit undan gardinerna. Havet blått, träden gröna och himlen hög istället  för allt gråfuktigt, och nu är hela själen fylld av ljus och värme. Ursäkta om jag låter lite religiös ;)

Allt detta följt av en snabb, dundrande skur. Nu börjar det bli ordning på grejerna
    va? Var på Lanta är du? För visst är du på Lanta?
    Här på Long Beach har det inte kommit en droppe regn! Såg lite mörka moln en stund, men de försvann snabbt.

Riktigt fint väder idag!
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-08 13:35:37 följande:
    Nu är vi på lanta, kom fram till hotellet vid 11 lokaltid. Väldigt fint väder, kom lite mörka moln på eftermiddagen men släppte bara några enstaka droppar.

men nu till ett problem, vi måste ha en adapter så vi kan ladda dator etc, men dom har inte det på hotellet!! Någon som vet vart jag kan köpa detta?

Nu myser vi på hotellrummet trötta efter den långa resan. Sov inte ens stund. Sonen sov ganska bra, hade med en mjuklift! Jätte skönt ifall någon ville resa sig upp eller så.
    är du säker att ni behöver adapter?
    vi har alltid klarat oss fint utan. nån gång fick vi palla upp böcker under kontakten så den satt kvar, men annars har det alltid fungerat.
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-08 13:48:22 följande:
    Prova, det funka, såg ju lite konstigt ut med sladden satt jätte bra. Nu ska jag betala det trådlösa internet för hela vistelsen, kostar 1000 bath. Dyrt eller billigt? :) Kommer att uppdatera bloggen lite då och då. caaaaatrin.blogg.se :)
    bara att ladda på som vanligt :)

hur länge är ni borta? vi gav 1500 bath för en månad, cyberpoint.

ska läsa bloggen, kul!
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-09 10:58:03 följande:
    Nån som vet om man kan boka sittplatser själv på Thaiflyget o isåfall när o hur ?
    Du kan boka via resebyrån eller direkt hos Thais sverigekontor.
    bara att ringa så fixar dem det.

fast vi som åkte med infant kunde inte boka, då det fanns speciella platser reserverade till de som åkte med barn i knät.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-12-09 15:17:34 följande:
    Jag har säkert läst om andra stärnder på Lanta.. Hur är det på Klong Khong Beach??
    Någon som nyligen bott där??
    Klong Khong är jättemysig, men väldigt stenig! Är man där vid högvatten syns inte stenarna, men de gör det svårt att bada. Vid lågvatten syns de tydligt.

Men, det är en mysig, slapp strand med många härliga restauranger! 
    Testa BeeBees och Where else!
  • Thegran
    Caaatrin skrev 2010-12-09 15:45:07 följande:
    dom sa fel pris till oss,kostar 1800 bath för obegränsat, hur länge man än är här. :)

Har du tips på middags ställen, nästa klong dao, saladan?
    Klong dao: Hans har god mat! Speciellt deras friterade räkor.
    Vill ni äta svensk mat har Picasso rätt mycket. Thaimaten var också rätt bra. Gå till den stora lysande fiskfenan på stranden så är ni där ;)

Uppe vid huvudvägen (gå upp vid Royal Lanta, och sväng sen höger vid 7/11, finns ett ställe som heter Fat Monkey, Ling Uan, de har jättebra mat! Speciellt deras massaman.

Tröttnar ni på hotellfrukost så har franska bageriet, Faim de loup, goda baguetter. Det ligger ungefär vid Fat Monkey. Finns även på Long Beach, Säljer gott fika också!

Det blev våra favoriter vid Klong dao :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-10 07:22:22 följande:

Tack för info TessaG vilka platser är bäst att sitta på när man åker med Thai ? vi kommer ha med oss en 4 åring o en 2 åring,
    Nån mer som ska till Lanta i slutet på mars ?

Sitt absolut inte vid toaletterna,

Vi satt alldeles bakom buissnesclass, det var bra. Inget spring alls, lite av flygvärdinnorna bara men inget som störde :)
  • Thegran

ett litet tips, om ni ska till Bangkok och har små barn som inte vill sitta i vagn.
    Ta med sele! Vi är jätteglada att vi köpte en till vår 2åring och tog med!
    Hon kan gå själv, man behöver inte hålla i handen (vilket inte är sådär jättekul för barnen efter en stund) och vi kan se till att hon alltid är intill och ha en "säkerhetslina" mellan oss.
    Vi har vagnen med också, men när dottern tröttnat på att sitta är det bra att hon kan röra på sig lite.
    Hon tycker att det är jätteroligt att gå, stanna vid gatustånden och kolla på sakerna och prata med alla thailändare som ska gulla med henne.

Vi har en sån här; http://www.barntrygghet.se/bara-sitta-ga/2-in-1-gasele-arets-mest-alskade-julklapp/
    Dottern gillar den, hon tycker om grodan som sitter på ryggen :)

Nu ska vi ut och shoppa :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)