• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Åh, nu var det längesen jag var här i tråden... vad sugen man blir när man läser inläggen! Det är i mars det bär av för oss, i tre månader :)

Nu funderar jag på vagn. Väljer mellan följande tre som jag har fått tips eller läst om, bland annat här i tråden:
    Bugaboo Bee
    Maclaren Techno XT
    Chicco Liteway

Min dotter kommer vara 4,5 - 7,5 månader medan vi är där, så det är rätt viktigt att den är relativt rejäl och ordentligt liggläge och så. Samtidigt vill man ju att den ska vara smidig så att den funkar i tuktuk och så, och även tillräckligt rejäl för att kunna köra där nere på trottoarer och strand...
    Tacksam för synpunkter!

• MissCh
    babanoos skrev 2010-11-20 00:57:34 följande:
    Den vi har köpt inför resan är inte med på din lista, men jag har haft en Maclalen Techno vagn... Min är heeelt slutkörd, men hade aldrig tagit den på en "strandresa" även innan, det är väl en cityvagn, med små hjul, varav de främre kan svänga?? (man kan spärra dem, men de är små)
    Min är gammal...och har blivit buren över många stränder....fungerat väldigt bra som vilplats. Men bäst som cityvagn i buss och tunnelbana i storstäder INTE på stranden även om den är lätt att bära den så kan man inte KÖRA den.
    Or?
    Tindrisen03 och babnoos, tack för synpunkter kring vagn.
    babanoos, vilken vagn har ni istället, som jag inte har med? :)
  • MissCh
    annaOmeja skrev 2010-11-21 10:33:19 följande:
    Usch vad mycket skriverier det är om maneterna! Satt här på frukosten mannen och jag och pratade igenom allt, för våran del så känns det som om det bara blir fler och fler saker som gör att vi inte "borde" åka.
    Bvc eller läkarna är ju inte direkt förtjusta att vi åker iväg med våran bebis, hon är inte färdig vaccinerad mot alla barnsjukdomar så som mässlingen. Och att vi ska stanna i 3 månader tyckte de verkligen inte om, det hade varit mer ok om vi skulle vara borta två veckor.
    Vi har vela fram och tillbaka så länge om hur vi ska göra, ska vi utsätta minstingen mot saker hon inte kan få i Sverige?? När vi väl bestämt oss så ska man nu börja oroa sig för maneter istället.........gud va drygt det är att vara förälder, denna ständiga oro!!! 
    Hej annaOmeja! Vi ska också åka med en lika liten - vår minsta är 4,5 månader när vi åker i mars, och de andra två fyra och sju år. Vi ska också vara borta i tre månader. Ja, visst finns det mycket att oroa sig över... det känns lite mer nu när bebisen är här och man har börjat amma, blir lite känsligare :)
    Jag har bestämt mig för att inte ta in det här med maneter, eftersom jag vet att det är en låg risk, men det finns ju så mycket annat. När åker ni?
  • MissCh
    babanoos skrev 2010-11-22 02:39:19 följande:
    Vi har köpt en Emmaljunga Scooter till resan. Den var billig, har 4 rediga hjul, nästan helt liggläge (mina 3 viktigaste checkpunkter, men visst finns mer att önska...men det hade blivit för mycket pengar för en vagn vi ska ha i 3 månader). Inte alls min sorts vagn annars. Den står bara och väntar på att få åka....
    Hemma har vi en trehjuling och det går ju inte där, blir slirigt med bara lite snö på backen. Och vi är lite för rädda om den för att ta med den på en sån här resa...
    Jag inser att vi har en mycket tyngre vagn än de flesta som kör paraplymodellen, men har läst så mycket om hur hjul tjorvar (små, som svänger osv.) och har ju även gjort några strandförsök med min gamla maclahren för länge sen. Och har även hört att det är jättehöga trottoarer i tex Bangkok och att det är svårt med en paraplyvagn då.
    Vi har aldrig varit där! Tar bara det säkra före det osäkra, och tänker att vi kan också använda vagnen som "packåsna". Lägga ryggsäckar i den och bära bebis, när det känns lättare. Vi ska resa runt jättemycket.
    Men resstil och behov kan se väldigt olika ut :)
    MissCh skrev 2010-11-21 22:42:10 följande:
    Hej annaOmeja! Vi ska också åka med en lika liten - vår minsta är 4,5 månader när vi åker i mars, och de andra två fyra och sju år. Vi ska också vara borta i tre månader. Ja, visst finns det mycket att oroa sig över... det känns lite mer nu när bebisen är här och man har börjat amma, blir lite känsligare :)
    Jag har bestämt mig för att inte ta in det här med maneter, eftersom jag vet att det är en låg risk, men det finns ju så mycket annat. När åker ni?
    Jag säger hej till dig MissCh:).
    Våran mini kommer också vara 4,5 mån när vi åker och vi ska vara borta i 3 månader. Vi åker 1/12. Väääldigt snart och det känns jättenojigt!!! Vad har ni för planer?
    Hejsan!
    Ok, det vet jag vilken vagn det är, tack. Det är inte så att vi är ute efter en lätt paraplyvagn specifikt, men jag har hört att det är bra om den går in i en tuktuk eftersom man oftast har en liten i vagn. Vi har varit där innan (men inte med spädbarn) så jag är mer intresserad av tips kring själva vagnarna. Förra gången hade vi med två vagnar, barnen var 1,5 och 4,5 år då, vi hade en brio sitty och en liten plastig paraplysulky för när stora tjejen inte orkade gå på kvällarna och när det var trånga trottoarer med mycket trafik runt var det också bra att ha henne där.
    Kanske en Bugaboo bee skulle vara ett bra alternativ utifrån vad du skriver. Det är ju lite skillnad för dem som ska vara borta i 2 veckor, ska man vara i 3 månader vill man ju ha lite mer än enklaste resevagnen, i alla fall för en så liten.

Wow, redan 1/12! Jag förstår att det känns pirritgt. Vad kul att ni ska resa runt! Vi har gjort det innan i Thailand, en gång innan vi fick barn, från Chang Mai i norr till Hat Yai i söder, och en mindre resa då för 2,5 år sen med barnen. Då åkte vi Phuket, Railey, Ao Nang, Koh Yao, och bodde ett litet tag på varje ställe, men vi var bara borta tre veckor då. Nu när vi är föräldralediga har vi chans att vara lite längre. Men äldsta tjejen går i ettan och har skolplikt, så därför har vi valt att hyra ett hus på Koh Lanta, och barnen ska gå i skola och förskola där. Främsta syftet med denna resan är att ha det skönt och avslappnat tillsammans som familj och komma ifrån vardagsstressen hemma :) Jag tänker mig att få till lite dykning och yoga på stranden mellan varven...
  • MissCh
    Agnes och Ville skrev 2010-11-22 20:34:25 följande:
    4 dagar kvar!!!!

Ni som är där nere nu...behöver man ta med 3/4 byxor till de små (hon är 2 år) eller räcker det med shorts och klänningar?

Har börjat packa så smått och har lite pack ångest....tar förmodligen med mig alldeles för mycket till dottern....hur mycket behövs egentligen!?!?!

Har i alla fall packat vagnsväskan....vagn, myggnät, regnskydd, 2 vällingpaket, flytväst och fortfarande plats kvar...kan hända att lite blöjor åker ner där också!
    Våra flickor använde inte några 3/4-byxor när vi var där (de var 1,5 och 4,5 år). På dagarna var det för varmt, de hade bara klänning, och på kvällarna var det däremot bra att ha några tunna långbyxor för myggen tyckte jag.
  • MissCh

Fast något par hade vi kanske med. Minns inte riktigt, får konsultera min gamla packlista...

• MissCh
    babanoos skrev 2010-11-23 00:28:33 följande:
    Vi var först inne på att göra som ni och ha barnen i svenska förskolan/skolan på Lanta (har förutom bebis en som går 6-års och en kille i 6:an), men så kom vi på att man kunde "hemundervisa" så då brakade den vilda planeringen lös! (Det var länge sen jag var ute och reste, så har rejält mycket uppdämd abstinens!). Ni kommer säkert få det jättehärligt på Lanta. Det verkar som vi ändå ska åka dit i en vecka i februari. Dags att börja varva ner lite....Tungan ute. Väntar spänt på att få höra om vi får boka där vi vill bo!!! Hoppas hoppas man inte är för sent ute...

Ja! Det känns HEEEELT galet att det är så snart vi ska åka! Bara 8 dagar. Min kille jobbar sista dagen imorgon, sen ska vi packa, packa, packa...Hyr ut huset medans vi är borta, så det blir mycket att tömma alla garderober etc.....

Tuk-tuk blir säkert ett problem med våran vagn....men ingen vagn är väl perfekt (suck).
    Ja, vi funderade också lite på hemundervisning, mest för att man kan åka vart man vill då. Lanta har aldrig varit med bland de resmål vi valt på tidigare resor, och om det inte varit för skolorna så skulle vi åkt någon annanstans är jag ganska säker på. Men vi tänkte också på det här med aktiviteter och kompisar, och för den här resan och vad vi är ute efter blir det nog perfekt med Lanta för oss. Vi har ett par veckor på slutet att åka någon annanstans. Först hade vi tänkt Vietnam, men vi har strukit det nu, mest för kostnaden men också för att det kändes lite för jobbigt (jag ville väldigt gärna åka till Halong, men det får nog bli en egen resa för Vietnam en annan gång). Så vi kan åka till andra öar, och så har vi ett par dagar i Bangkok innan vi åker hem.

Vi har också funderat på att hyra ut huset. Mycket jobb! Kul att ni fått det uthyrt, det gör ju lite på resebudgeten.

Bara en vecka kvar för er... vad härligt! Blir lite avundsjuk ;)
  • MissCh
    schmitty skrev 2010-11-24 10:34:56 följande:
    Har någon rest till thailand med riktigt små barn? Jag är barn som bara 3 månader. Tror ni vi kunna åka i februari? vart och med vem i så fall?
    Vi ska åka i mars när vår är 4,5 månader, och vara borta tills hon är 7,5 månader. Jag tänker att det är en toppen period att åka i - man kan fortfarande amma, och de kan inte krypa iväg någonstans :)

Har man bara så små barn kan man ju åka vart som helst som man själv gillar tänker jag. Har man även lite större får man ju tänka på att det ska passa dem också. Ett underbart ställe vi var på var Koh Yao, orört och extremt vackert, inga försäljare, affärer, massörer mm, förutom på hotellet, men inte heller några direkta barnaktiviteter. Vi var dock där i några dagar med våra barn och det var bra.

Annars tycker jag att Railey är väldigt mysigt och barnvänligt. Tycker också det är bra att bo i Ao Nang, där finns mycket och det är lätt att åka till Railey och andra ställen.
  • MissCh
    winters skrev 2010-11-25 12:22:03 följande:
    Oscar är 14 månader nästa vecka och väger nog 10,5-11 kg, det var inget problem sa de, bara vi inte lämnade honom ensam på brickorna, men det kändes ju inte så aktuellt! Skrattande
    Vad fiffigt! Men det måste ju bero på hur brickorna är konstruerade, det är kanske olika i olika plan. Vilka flög ni med?
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-11-27 13:56:44 följande:

Vi åkte med Lanta divers, visst var stolen framåtvänd - men det är alla stolar vi sett i thailand varit. Vår satt fast ordentligt, och dottern satt bra..
    Vi har varit helt nöjda med lanta divers de gånger vi anlitat dem.

Vi bokade med Kids on board förra gången när vi anlände till Phuket, även andra resor som mellan Phuket och Ao Nang. Där fick vi bakåtvänd stol.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)