babanoos skrev 2010-11-22 02:39:19 följande:
Vi har köpt en Emmaljunga Scooter till resan. Den var billig, har 4 rediga hjul, nästan helt liggläge (mina 3 viktigaste checkpunkter, men visst finns mer att önska...men det hade blivit för mycket pengar för en vagn vi ska ha i 3 månader). Inte alls min sorts vagn annars. Den står bara och väntar på att få åka....
Hemma har vi en trehjuling och det går ju inte där, blir slirigt med bara lite snö på backen. Och vi är lite för rädda om den för att ta med den på en sån här resa...
Jag inser att vi har en mycket tyngre vagn än de flesta som kör paraplymodellen, men har läst så mycket om hur hjul tjorvar (små, som svänger osv.) och har ju även gjort några strandförsök med min gamla maclahren för länge sen. Och har även hört att det är jättehöga trottoarer i tex Bangkok och att det är svårt med en paraplyvagn då.
Vi har aldrig varit där! Tar bara det säkra före det osäkra, och tänker att vi kan också använda vagnen som "packåsna". Lägga ryggsäckar i den och bära bebis, när det känns lättare. Vi ska resa runt jättemycket.
Men resstil och behov kan se väldigt olika ut :)
MissCh skrev 2010-11-21 22:42:10 följande:
Hej annaOmeja! Vi ska också åka med en lika liten - vår minsta är 4,5 månader när vi åker i mars, och de andra två fyra och sju år. Vi ska också vara borta i tre månader. Ja, visst finns det mycket att oroa sig över... det känns lite mer nu när bebisen är här och man har börjat amma, blir lite känsligare :)
Jag har bestämt mig för att inte ta in det här med maneter, eftersom jag vet att det är en låg risk, men det finns ju så mycket annat. När åker ni?
Jag säger hej till dig MissCh:).
Våran mini kommer också vara 4,5 mån när vi åker och vi ska vara borta i 3 månader. Vi åker 1/12. Väääldigt snart och det känns jättenojigt!!! Vad har ni för planer?
Hejsan!
Ok, det vet jag vilken vagn det är, tack. Det är inte så att vi är ute efter en lätt paraplyvagn specifikt, men jag har hört att det är bra om den går in i en tuktuk eftersom man oftast har en liten i vagn. Vi har varit där innan (men inte med spädbarn) så jag är mer intresserad av tips kring själva vagnarna. Förra gången hade vi med två vagnar, barnen var 1,5 och 4,5 år då, vi hade en brio sitty och en liten plastig paraplysulky för när stora tjejen inte orkade gå på kvällarna och när det var trånga trottoarer med mycket trafik runt var det också bra att ha henne där.
Kanske en Bugaboo bee skulle vara ett bra alternativ utifrån vad du skriver. Det är ju lite skillnad för dem som ska vara borta i 2 veckor, ska man vara i 3 månader vill man ju ha lite mer än enklaste resevagnen, i alla fall för en så liten.
Wow, redan 1/12! Jag förstår att det känns pirritgt. Vad kul att ni ska resa runt! Vi har gjort det innan i Thailand, en gång innan vi fick barn, från Chang Mai i norr till Hat Yai i söder, och en mindre resa då för 2,5 år sen med barnen. Då åkte vi Phuket, Railey, Ao Nang, Koh Yao, och bodde ett litet tag på varje ställe, men vi var bara borta tre veckor då. Nu när vi är föräldralediga har vi chans att vara lite längre. Men äldsta tjejen går i ettan och har skolplikt, så därför har vi valt att hyra ett hus på Koh Lanta, och barnen ska gå i skola och förskola där. Främsta syftet med denna resan är att ha det skönt och avslappnat tillsammans som familj och komma ifrån vardagsstressen hemma :) Jag tänker mig att få till lite dykning och yoga på stranden mellan varven...