• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2010-12-08 07:59:16 följande:
    Jag längtar tillbaka till Southern, vi bodde i villa där i vintras och åker ner igen om knappt en vecka, blir spännande att se om det är så mycket sämre i år..

Anledningen till att vi åker tillbaka igen till samma ställa är att vi verklgien GILLADE det Hjärta

Pingisbord, Gym, Tennisbana, Supertrevlig personal, perfekt läge mitt på klong dao, God spagetti till barnen, 2 pooler som då var helt okej, en mysig liten lekplats. Många svenska kompisar till våra barn som 2, 9 och 16 år.
    Roligt att höra! Berätta gärna sen hur du tyckte det var nu... :)
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2010-12-08 15:05:34 följande:
    Fanns totalt cirka fem burkar. Alla var väl passerade så de kan säkert funka men det var ju inte med enbart en råvara.
    MissCh skrev 2010-12-08 07:50:03 följande:
    Jag har sett att flera skrivit att Southern Lanta inte är så trevligt, och att poolen är ofräsch. Aj då, vi har hyrt ett hus på Southern Lanta Residence, och då får man bada i poolena på resorten... Jag tänkte höra om någon vet om man kan bada i poolerna på någon av de närliggande resorterna om man betalar en avgift? Annars får jag hoppas att det är lite bättre på Southern när det är lågsäsong och inte lika mycket folk kanske.
    Fast husen är ju underbara! En pool är totalt överbelastad i högsäsong men den andra är det mycket mindre folk i. Jag tror ni blir nöjda.
    Tack för svaren! Skönt, det ska nog blir bra då.
  • MissCh
    madickenolisabeth skrev 2010-12-08 22:55:47 följande:
    Vi åker t Koh Lanta i slutet av januari o ska bo på Southern, i en av villorna, i 11 veckor. Verkar ju vara fler som ska bo där. Kul! Vi har tre barn, 13, 4 o 1 år. O ni?
    Lycka 1 skrev 2010-12-09 06:50:29 följande:
    Vi kommer till Lanta den 19 mars. Då kanske ni är kvar.
    Vi har en dotter på 3½ och våra vänner en på snart 1.
    hag7 skrev 2010-12-10 07:22:22 följande:

Tack för info TessaG vilka platser är bäst att sitta på när man åker med Thai ? vi kommer ha med oss en 4 åring o en 2 åring,
    Nån mer som ska till Lanta i slutet på mars ?

Vi ska också bo i en av villorna på Southern på Lanta! Vi kommer den 17 mars, så det är väl lite i slutet av er vistelse då, madickenolisabeth. Sen stannar vi till 1 juni :)
  • MissCh
    MissCh skrev 2010-12-10 10:09:11 följande:
    Lycka 1 skrev 2010-12-09 06:50:29 följande:
    Vi kommer till Lanta den 19 mars. Då kanske ni är kvar.
    Vi har en dotter på 3½ och våra vänner en på snart 1.
    Vi ska också bo i en av villorna på Southern på Lanta! Vi kommer den 17 mars, så det är väl lite i slutet av er vistelse då, madickenolisabeth. Sen stannar vi till 1 juni :)
    Glömde skriva att vi har tre barn, 7 år, 4 år och den minsta som kommer vara 4,5 månader när vi åker.
  • MissCh
    molnen skrev 2010-12-11 12:08:31 följande:
    Någon som köpt galsögon i Thailand ,,är det billigare ? vad kortar det ?
    Min man och min mamma och pappa köpte alla glasögon sist vi var där, det var i Krabi town. Kommer inte ihåg vad det kostade, men det var definitivt mycket billigare.
  • MissCh
    Myran2007 skrev 2010-12-11 20:03:38 följande:
    Vi ska också till Koh Lanta och kommer att vara där 22 feb-19 mars. Har två barn, en son som kommer att vara ca  4 år då och en dotter på ca 6 månader. Vi ska bo på Lanta Seahouse på Klong Dao.
    Hej Myran2007!
    Ska ni åka vidare sen, eller ska ni hem den 19 mars? Vi kommer till Lanta den 17 mars, och jag tänkte på att om ni har några barnsaker ni inte vill släpa med tillbaka så köper jag gärna av er. Alla behöver ju saker där nere, men det är ju meckigt att ta med fram och tillbaka, så jag är glad om jag kan köpa en del på plats, och lämna en del till andra när vi åker :) Som t ex flytvästar, baby skydd, hjälmar och sånt
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-12-12 11:10:38 följande:

3000 bath enkel resa, eller 5600 om du bokar tur och retur med Lanta divers.

Delad minivan kostar ca 300 - 400 bath enkel väg. Kan dock vara trångt, varmt och jobbigt och ingen barnstol.

Färjan kostar 350 bath per skalle, barn gratis. Trasfer från flyget till Krabi town kanske 200 bath.

Har hunnit testa alla sätt denna resa, och privat minivan är absolut värt pengarna.

Vad menas med delad minivan? Måste man ha kommit överens med några innan att dela eller hur funkar det? Vi har bokat transfer med Lanta diver, en egen minivan, men senare ska min syster komma och hälsa på och hon reser själv. Då är det ju inte lönt att boka en egen van precis :)
  • MissCh
    Lycka 1 skrev 2010-12-13 21:52:30 följande:
    Tidigare trodda jag att alla älskade Ao nang men efter att ha hängt i den här tråden ett tag så tycks det inte vara speciellt många som gillade det.
    Jag tycker jättemycket om Ao Nang, och vet flera andra som gör det också :) Det beror kanske på vad man är ute efter just då. Senast var vi där mellan två väldigt lugna destinationer så det var en perfekt omväxling. Där vi bodde kunde man bada precis utanför i havet på en liten strand, men det är ju inte så att man är på stranden hela tiden i Ao Nang.
  • MissCh
    Matillin skrev 2010-12-13 23:16:28 följande:
    Oj minns inga namn på matställen i närheten. Vi åt på olika ställen varje kväll men min erfarenhet är att man får god mat överallt i Thailand Någon som har tips gällande Ao nang? Behöver man släpa med flytvästar själv tro? Någon som vet hur det funkar med sjukvård där?
    Ja, till barn behöver man ta med flytvästar. Det finns ett par olika läkarmottagningar i Ao Nang. Både jag och min dotter har varit sjuka där, och det har funkat bra. De testade henne för dengue (negativt) och hon fick penicillin mot halsinfektion. Det räckte fint för oss, annars finns det ju sjukhus i Krabi town.
  • MissCh
    Lycka 1 skrev 2010-12-13 22:27:28 följande:

Kikade på det hotellet och där skulle Novali trivas toppenbra kan jag säga Kan se framför mig hur hon stojar runt i den poolen.

Några andra tips på fina hotell i Kata. Helst med en rolig barnpool men också nära stranden.

Jag tycker Kata Palm resort var jättefint och mysigt! Vi bodde inte där utan på Centara, men min syster gjorde det. Tyvärr ligger nästan inga hotell vid stranden i Kata, bara ett par väldigt dyra. Det är en nackdel, och det är en liten bit att gå på trånga trottoarer, och en sportklubb ligger framför allting så man måste gå runt den till havet...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)