• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Semlan10 skrev 2011-01-20 12:40:19 följande:
    Tack för svar angående hjälmar Mileas mamma och Mawe 123! Någon mer som vill dela med sig av hur ni gör med hjälm till småbarn i tuk tuk, med eller utan?
    Jag har köpt skate-hjälmar till barnen och tar med. De känns som lite mer än cykelhjälm, men kan användas till det också förstås, men är ändå ganska lätta. 199 på stadium.
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2011-01-20 18:45:16 följande:
    Med eller utan cykelhjälm spelar nog ingen roll vid krock med tuktuk, störtkruka är det enda som skyddar.
    Men kan det inte spela roll? Det beror väl på hur fort man åker.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-01-22 10:59:39 följande:
    Min man åkte mot flyplatsen för några timmar sen och jag lider av lätt separationsångest . Jag är ju inte ensam med mina 2 barn, jag har ju min far med mig, men ändå......
    Nu ska vi bara göra nåt vettigt med de 3 återstående veckorna, hrm.
    Kanske gå en matlagningskurs? Då har ni något att ta med er hem till Sverige sen, och använda när sen när man längtar tillbaka till Thailand Glad
  • MissCh
    obelix skrev 2011-01-23 21:23:18 följande:

Legopaket,typ såna som blir en liten bil, något att måla i och med, bilar, vår son älskar dinosaurier, backugan, bionicel gubbe... Vi kommer att köpa några såna här små grejer som han inte vet om (naturligtvis något liknade som passar till dottern oxå, men svårare att komma på... tips någon... hon blir 4 i maj...) och ha med som överrasknignar och ta fram då och då under resans gång....  max som blir 6 i april fick ett nintendo ds oxå så han kommer nog att roa sig en hel del med det oxå. sambons lillebror har några gamla gameboy kvar så cajsa kommer att få ett sånt att trycka på... tycker det räcker till henne så det inte blir bråk om vem som ska ha vad när...

Vår fyraåriga dotter gillar klistermärkenböcker. Till exempel har hon haft en snövitsbok där man ska klistra in klistermärken för att komplettera bilderna i sagan, och så har hon en jätterolig som är sidor med en massa tomma hus som ser ut som dockhus ungefär. Sen finns det massor av klistermärken med möbler, människor, prylar etc som man möblerar med! Hon har också ett litet prinsess-spel i storlek av ett nintendo ungefär som hon fick av någon i julklapp. Sen ska vi ha med eget att titta på till dem också.
  • MissCh
    obelix skrev 2011-01-23 22:46:45 följande:
    priness-spel vad är det? undra om det kan vara ett sånt hon säger att hon önskar sig på toysRus.... hmmm kanske skulle kolla lite närmare på vad det vaför nått... tror det kostade ca 150kr  du har ingen bild du har lust att lägga upp?
    Det är detta:
    www.toysrus.se/M%C3%A4rken/DISNEY%20PRINCESS/DISNEY%20PRINCESS%20LCD-spel%20slott.aspx?id=623076

Vet inte hur länge hon kommer tycka det är kul förstås, det är inte så avancerat.

Helst vill hon spela på pappas ipad :)
    (och hon önskade sig en egen sådan i julklapp, men det blev inget med det...)
  • MissCh

Någon som varit på Southern Lanta och vet vad det kostar med trådlöst internet?
    Det står 90 Baht i timmen på nätet, men vi ska vara där i tre månader... det låter rätt dyrt. Kanske finns några alternativ för längre tid tänkte jag.

• MissCh
    kaosmaskinen skrev 2011-01-24 09:12:56 följande:
    Nu har jag lite bekymmer...så jag vänder mig till er som flugit med spädisar med Thai Airways. Och ja, andra med åsikter såklart!

Problem: Bokat biljetter via resebyrå med thai för många månader sen. Dock hann vi ångra namnvalet på dottern och hon har nu ett annat namn än det i biljetten.

Lösning: avboka hennes biljett och köpa en ny. Och betala för en ny biljett såklart. Trodde jag. Nu meddelar resebyrån följande (förutom att först läxa upp mig och säga att det minsann är viktigt att det blir rätt namn från början. Som om jag vore tre år): 

Thai Airways vill att vi avbokar din och bebisens biljett och bokar nytt för både dig och bebisen. Detta kommer bli en kostnad på ca 3000kr men eventuellt mer. Bokar jag bara till en biljett med rätt namn så säger de att det kan bli problem eftersom flickan har då bara en biljett och inte en platsbokning.

Jag tycker det låter helt orimligt att JAG ska avboka och köpa nytt. "infantplatsen" är ju så vitt jag förstår i mitt och pappans knä, så vad ska hända? Ska hon hamna i någon främlings knä? I bagageutrymmet? Bli kvar vid incheckningen? Jag har givetvis bett både resebyrå och Thaiairways specificera "problem" samt den mycket oklara summan det hela skulle sluta i. Tänkte bara höra bland er vana resenärer om ni vet vad detta kan handla om:)

Ha en bra dag! 

Vad konstigt det låter. Vi ska flyga med Thai, och bokade biljetterna i somras innan dottern ens vad född. Vi hade bestämt vad hon skulle heta, så vi angav det namnet, men på resebyrån sade de att det inte var nödvändigt, att man kunde ändra namnet sen. Det har vi alltså inte behövs försöka med. Sen gick det inte att boka platser eftersom bebisen inte var född, och man behövde födelsedata, längd och vikt för att boka babylådan. Så vi kompletterade med detta i november och fick platsbokning.
  • MissCh

Vi ska ha med en stor Brio kombivagn. Finns det vagnväskor till sådana, eller får man plast eller nåt på flygplatsen?
    Tänkte lägga lite vällingpaket i själva liften.

• MissCh
    Ancilla skrev 2011-01-24 13:48:15 följande:
    Ja det finns STORA vagnväskor att köpa med de är dyra, tror typ 1500 kr minst.
    Men en fråga, är du säker på att du skall ta med en brio kombi?
    Den kommer att vara klumpig att köra om du skall vara i Thailand. Den kommer ej att gå in i en tuk-tuk och troligtvis inte i en taxi heller. När vi var där för några år sedan hade ett annat par enbrio kombi men jag kan säga att de ångrade sig. Jag har själv haft en brio kombi till vår atjejer och varit jättenöjd men jag skulle inte ta den till thailand. De har många och höga trottoarkanter och det är ofta trångt där man går. Att gå med den i Bangkok skulle jag kalla omöjligt. Anar att ni har en liten baby men visst finns det vagnar med helt liggläge? Ja ni väljer naturligvis själva men efter ett antar Thailandsresor med barn så skulle jag rekommendera något annat att köra barnet i. Att bära i sela är nog en bra ide om den är liten. Lycka till

Ancilla
    Vi ska ha med en Maclaren sulky också :) Men vi ska bo i samma hus i 11 veckor, så det kan vara skönt att ha en rejäl och ombonad vagn att gå med på stranden och däromkring. Vi lämnar den nog där sen. Har köpt den för 400 spänn på blocket för just detta. Ibland kan min fyraåring få åka i sulkyn istället tänkte jag också.

Låter lite mycket med en vagnväska för flera gånger vagnpriset i mitt fall :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)