• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

elinaehn skrev 2013-01-22 13:07:08 följande:
    Tommom vilket köpcentrer i Phuket är att föredra? Minns du vad converse brukar kosta? Vill ha!!

Central Festival tycker jag
  • MissCh
    TomMon skrev 2013-01-24 20:48:26 följande:
    Vi åker med thai, byte i Bangkok slutdestination Krabi.
    Vilket flygbolag åker ni med?
  • MissCh
    TomMon skrev 2013-01-25 17:43:46 följande:
    Vi åker med Thai! ;)
    Tack! Är tydligen halvblind... ;)
  • MissCh
    elinaehn skrev 2013-02-20 16:42:44 följande:
    Bara så jag vet vid behov... Var går gränsen vid för sjuk för resa för läkare? Så man får tillbaka pengar i så fall? Men hoppas verkligen inte behöva pröva det. Nån som tvingats prova o vet??
    Vi avbokade en Thailandsresa dagen innan en gång, jag gick till en läkare och sade att jag mådde för illa (var gravid i vecka 8 typ) och det gick bra.

Bestämde mig en annan gång (innan dess) för att åka till Thailand fast jag hade fått feber dagen innan. Det visade sig vara influensa och det var ett sånt där år med besvärlig influensa. Det var helvetiskt att resa ner och därnere mådde jag jättedåligt och låg på hotellrummet (i dropp ett tag). Vi var bara borta två veckor, och de tre sista dagarna kunde jag hjälpligt vara ute lite men mådde inte tillräckligt bra för att riktigt kunna njuta. Vi skulle egentligen dykt. En totalflopp med andra ord, och jag skulle gett vad som helst för att aldrig ha åkt. Vi fick hela resans värde tillbaka för att åka på en ny resa.
  • MissCh

Hej, har ett par frågor om visa-run från Koh Lanta/Krabi, till er som har erfarenhet av det. Vet att när man gör en 30 dagars förlängning i Krabi town så behöver man inte ta med barnen. Likadant när man tar en minivan fram och tillbaka till Malaysia. Nu undrar jag om det är samma sak om man flyger ut i landet t ex till Singapore, är det ok att lämna barnen hemma och få förlängt till alla (tänker nu på double entry).

Sen tänkte jag också höra vilka städer som är billiga att åka till med direktflyg från Krabi för en visa run, några tips? 

• MissCh
    Smilla75 skrev 2013-03-14 16:15:15 följande:
    Nu har vi just bokat nästa resa för oktober-november! 16000 för 5 pers direktflyg med Norwegian, billigt! 
    Smilla75, det låter ju jättebra! Direktflyg från Arlanda till Bangkok, eller vad avses?

Vi är ute efter att flyga från Kastrup till Krabi, endast byte i Bangkok och bagaget måste gå direkt hela vägen, dvs bokas på samma biljett. 
  • MissCh
    hag7 skrev 2013-03-18 09:04:53 följande:
    Behöver snabb hjälp! Ska betala handpening idag men blir osäker på om vi har fått ett bra pris el om vi ska vänta ! Har bokat Thai 2 vuxna o 2 barn 5 o 7 år åker 12/12-9/1 o ska betala 30.000 för resa till bangkok+ byte till Krabi restid dit 13tim o hem 16 till Arlanda.
    Jag blir nöjd om jag hittar det priset när det är dags för oss att boka :)

• MissCh
    Nemi76 skrev 2013-03-18 16:42:42 följande:

Hallå! Tror att ni i denna tråden kan ge mig lite tips. Funderar nämligen på bröllopsresa och Thailand är ett av alternativen. Behöver dock lite tips och råd. Jag tänkte först charter men är öppen för förslag. Anledningen till att jag funderar på charter är främst bekvämlighet och barnvänlighet (typ skandinavisktalande barnklubb).

Vi kommer isf att gifta oss på flygplatsen och åka direkt. Vi har än så länge ett barn som nu är snart 1 år. Resan kommer väl göras om ett par år och antagligen hinner vi inte skaffa syskon innan dess. Men jag vill först och främst att det ska vara barnvänligt hotell, ligga vid stranden och jag ser som sagt gärna skandinavisktalande barnklubb. Många svenskar på hotellet är inget negativt utan jag tänker lekkamrater till dottern = bra. Möjlighet till utflykter är inte helt fel heller.

Eftersom det är en bröllopsresa vill jag gärna ha så fint hotell som möjligt och jag skulle gärna se att man kommer under 40-45 000 kr för två personer och ett barn på 3-4 år i två veckor inkl frukost.

Tar hemskt gärna emot tips på hotell, hur man får det så prisvärt som möjligt osv.     

Chada på Lanta? Jättefint, har samtidigt charterservice. Vänner till oss har bokat där för ca 100 000, men det är 4 veckor och de är tre vuxna och två barn.
  • MissCh
    MissCh skrev 2013-03-18 20:30:16 följande:
    Chada på Lanta? Jättefint, har samtidigt charterservice. Vänner till oss har bokat där för ca 100 000, men det är 4 veckor och de är tre vuxna och två barn.
    De har bokat med Fritidsresor.
  • MissCh
    Arwen77 skrev 2013-03-20 10:46:37 följande:
    Hoppar in här i denna långa tråd har inte läst allt i tråden, hoppas kunna få några svar från några av er. Har ni åkt till Thailand under föräldraledigheten? Hur har ni gjort med bostaden hemma? Hur länge har ni varit borta? Jag har själv aldrig varit i Thailand bara hört om många som älskar det.
    Vi åkte under förra föräldraledigheten, åkte när minsta var 4,5 månader och hem när hon var 7,5 månader. Gick superbra och hon var inte sjuk en dag medan vi var borta. Vi funderade på att hyra ut hemma, även om tre månader kan kännas som lägre gränsen tidsmässigt för att det ska vara lönt, men valde att låta renovera lite hemma istället medan vi var borta. Nästa gång ska vi hyra ut.
  • MissCh
    MillaPo skrev 2013-03-19 13:36:59 följande:
    Hej!

Hittade just denna tråd o hoppas ni kan ge mig lite smarta tips, trix o annat smått o gott som man  tänka på inför/och på vår resa.
    Vi ska boka vår resa till koh chang här i dagarna o åka i början på nästa år. Vår dotter kommer då vara straxt över .Solskyddläder o krämer o annat sånt e vi väl medvetna om då vi rest endel själv innan vi fick barn, o vaccinationer o sånt kommer va avklarat när vi åker.

Men som vad ska man tänka på så som glass, mat , o dricka till ett litet barn? vilka bacill fällor ska man akta sig för?

E lite sånna tips o trix ja efterlyser. :)

Hoppas ni kan ge mig lite sån feedback Skrattande

Tack på förhand /Camilla 
    Du skriver inte hur gammalt barnet är... menar du 1? Solkrämer finns även att köpa där, om man inte har med tillräckligt, samma pris som hemma dock. När det gäller solskyddskläder till bad så kan det vara bra att ta långärmat till små barn. Jag hade en kortärmad till min minsta (5 mån) och hon hade ju armarna flytande i vattenytan när jag höll henne och blev helt ljusrosa snabbt, även om vi försökte vara i skuggan. Köpte snabbt en ny på tradera och fick skickat till Thailand :)

Om barnet dricker välling är det jättebra att ha med sig (många packar ner i vagnen). Det är enkelt att ta till också om det är knepigt att få i tillräckligt med vätska i värmen och aptiten kan vara låg, eller när de är sjuka, och det finns inte där. 

Vi gav inget att äta till vår bebis därifrån, förutom burkmat och välling vi hade med själva. Men hon var ju litene och ammade också. Men de andra barnen åt det mesta.

Glass brukar inte vara några problem, men frukt kan man vara försiktig med, lite säkrare om man köper och skalar själv.Vi köpte dock fruktsallader och skivad frukt på restauranger, men jag skulle inte gett det till min bebis.

Myggmedel är bra om det finns mygg, finns att köpa där till barn, och vi hade även med myggnät till spjälsäng och vagnen, vilket var bra. Vagn med bra solsuflett eller en extra att sätta på är bra.

Låt inte barnet gå barfota, särskilt inte i vattenpölar (hakmask).

Ha med flytväst i barnets storlek.

Det var mina tips :)

• MissCh
    Arwen77 skrev 2013-03-23 21:06:05 följande:
    Tack för svaret MissCh! Vart åkte ni nånstans ? Var det via någon förmedling ?
    Vi var på Koh Lanta, på Klong Dao, det är många svenska barnfamiljer där på long stay, bland annat på föräldraledighet. När man vill göra en äventyrsresa vill man ju helst undvika såna förhållanden, men när man vill byta ut sin vardag en längre tid som barnfamilj är det faktiskt toppen. Vi hyrde hus på Southern Lanta, via Blocket, nästa gång kommer vi att hyra hus i samma område via uthyrningsföretag.
  • MissCh
    Jossanjo skrev 2013-03-24 07:54:35 följande:
    MissCh jag har fått rådet att köpa flytvästar där till barn då dom kostar runt 150 kr. Så slipper en ta med själv hela vägen från Sverige.
    Det är möjligt, jag såg inga själv dock. Jag kommer att köpa till barnen och ta med hemifrån nästa gång också, känns viktigt att veta att de uppfyller rätt krav.
  • MissCh
    hag7 skrev 2013-03-25 10:12:28 följande:

Sitter o funderar på igen om vi har bokat tok för dyrt, 2 vuxna o 2 barn 5,7 år 12/12-9/1 rabi med Thai + transfer koh lanta o bungalow på klong dao med frukost för ca 48.000 kr mycket pengar.....

Jag tycker det är helt OK! 
  • MissCh
    obelix skrev 2013-03-25 08:15:16 följande:

Hur länge va ni borta? Vad fick ni betala för boendet? Vilken förmedling vänder man sig till då?
    Vi var borta i tre månader. Vi betalade ca 10 000 baht i veckan tror jag, det var i lågsäsong, är det dubbla i högsäsong. 

Förmedlingar:
    www.jojolantarental.com
    www.lantahideaways.se

Finns förstås andra hus att boka också, på andra ställen, men dessa har vi använt.

• MissCh
    K8Y skrev 2013-08-13 21:37:48 följande:
    Hej alla Thai-proffs!
    Vi åker med 2 barn till koh lanta 1 månad i jan/feb 2014 och äldsta är 5 år. Jag fick någon sorts idé om att han kanske kunde gå på någon simskola medan vi är där, och har hittat att svenska skolan driver en. Min fråga är om någon testat den och kan rekommendera den eller berätta om lite erfarenheter?

Vi har kanske inte ambitionen att han ska lära sig simma, men bli mer vattenvan och bekväm med att vara i vatten, mer än den "lek i vattenbrynet" som det mest blir i våra svenska kalla vatten... ;)
    Hej! Kan tyvärr inte uttala mig om simskolan, men kan berätta att min mellanflicka lärde sig simma förra gången vi var på Lanta, och hon var fyra och ett halvt då med lite hjälp av en välvillig granne.
    Vi ska för övrigt vara på Lanta igen kommande vintersäsong  
  • MissCh
    MissCh skrev 2013-08-15 00:49:54 följande:
    Hej! Kan tyvärr inte uttala mig om simskolan, men kan berätta att min mellanflicka lärde sig simma förra gången vi var på Lanta, och hon var fyra och ett halvt då med lite hjälp av en välvillig granne.
    Vi ska för övrigt vara på Lanta igen kommande vintersäsong  
    OK, det blev lite konstig uppbyggnad och syftning i den meningen, men ni förstår vad jag menar...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)