• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

molnen skrev 2010-07-26 15:18:17 följande:
    Jag skulle inte åka med mina barn utan bilstol i sverige så då är det uteslutet att göra det i thailand .
    Vart i Thailand är det ni ska? När vi var förra gången landade vi i Phuket, och reste runt till några olika ställen runt Krabi etc. Vi bokade alla våra biltransporter från/till flygplats och mellanr orter med ett företag som har svensk standard på bilbarnstolar, www.kids-on-board.com, det fungerade jättebra. Men sen är det ju lite kortare sträckor med tuk-tuk och sådär. Nu ska vi vara tre månader på Lanta, och det handlar mest om såna korta resor, därför funderar vi på hjälmar (som jag hört att de flesta svenskar där nere har till sina barn) och ett babyskydd till den minsta.
  • MissCh
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-27 21:08:22 följande:
    Någon som kan tipsa om bra boende i Krabi på Ao Nang?
    Vi bodde superbra på Golden Beach resort i Ao Nang med två små barn!
    www.goldenbeach-resort.com
    Vi valde mellan det och Ao Nang Villa, som säkert också är bra. De ligger båda väldigt bra till tycker jag, nästan bredvid varandra, det är en liten mindre trafikerad väg som fortsätter längs havet när stora vägen svänger uppåt, titta gärna på en karta. Det är inte alls långt att gå nånstans, och på andra sidan den lilla vägen alltså mittemot hotellet ligger havet, med en liten lugn sandstrand där det går utmärkt att bada när man inte vill åka på en större utflykt till öarna. Vi badade jättemycket där och i poolen, för vi reste runt på olika ställen och hade inte behov att ge oss iväg så mycket från Ao Nang medan vi var där.
    Vi var där i lågsäsong och fick bra priser, så vi bodde i en jättefin bungalow vid poolen.
  • MissCh

Glömde skriva att jag gärna svarar på frågor om det är något du undrar.

• MissCh
    winters skrev 2010-07-28 18:13:33 följande:
    Jag funderar lite på shopping, vi ska vara 2 veckor i Ao Nang och sedan 2 veckor i Khao Lak, kommer mitt shoppingbehov att bli tillfredsställt där? :)

Såg annars att Fritidsresor anordnar en shoppingtur till Phuket där lunch ingår, det kanske vore något, står att man bl a åker till varuhusen Central Festival och Jungceylon, är det bra ställen? Vill shoppa själv i sådana fall, inte ta med resten av familjen, så jag vill gärna ha något ordnat eftersom det är en bit att resa.

Får väl se hur det verkar, för det skulle bli den sista veckan i sådana fall, så jag kan ju avvakta och se hur mycket jag har fått shoppat innan, men är det någon som har input på shoppingställena i Phuket?
    Nej, det är toppen att köpa sidensjalar, keps och kanske någon väska i Ao Nang, det är kul att gå bland stånden på kvällarna. Men för riktig shopping är det en helt annan sak, vi åkte till Central Festival några timmar på väg till flygplatsen, och jag skulle gärna ha gått där längre. Där finns fina märkesvaror som är mycket billigare än hemma (med de är ju fortfarande inte gratis, men vi betalade kanske 300 kr för jeans som kostar 1000 hemma). Jag köpte fina designer-skinnväskor som jag har på jobbet mm. Finns mycket kläder, skor och allt möjligt. Man kan gå där länge :)
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-07-28 18:50:56 följande:
    Ja, Central och Jungceylon är bra ställen för shopping, men det var inte speciellt billigt. Prisexemplet som MissCh lämnat ovan (jeansköpet) såg jag inte till dock. Tyckte det var dyrare än så, men jag kan absolut ha missat nåt för båda ställen är ganska stora
    Ja, det var ju i juni, det kan ha varit lite rea... jag minns faktiskt inte. Men väskorna var "billiga", men bara om man jämför med vad motsvarande kostar hemma förstås.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-07-28 19:54:39 följande:
    En sista gång, tips på bra småsaker att ta med för att roa en tvååring på flyget? Vi åker till Ullared i helgen och tänkte handla där :)
    Vi hade med lite ritgrejer, några pixiböcker, pysseltidning, bärbar dvd och små russinpaket och godis.
  • MissCh
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-28 20:49:48 följande:
    Vill bara tacka för de förlsag jag fått på boende i Ao Nang. Har aldrig varit i Krabi tidigare så det är alltid kul att få lite tips! Däremot så är vi lite tråkiga på det sättet att vi helst inte bor på hotell som Ving/Fritidsresor/Apollo använder.. Obestämd Inte heller vill vi ha "för långt" till stranden/centrum, åker ogärna tuk-tuk i onödan (med tanke på det som diskuterats lite förut nämligen "omöjligheten" till att spänna fast barnen. Men givetvis åker vi tuk-tuk ibland men kan man undvika detta flera ggr dagligen så gr vi gärna det. Och jag personligen bor gärna nära stranden iaf! Glad Vi får se på vilket hotell vi hamnar på! Men ni får gärna fortsätta komma med förslag och fortsätter att googla på boende! Men jag har era förslag kvar i minnet! Glad
    Tänkte bara säga att läget var just det bästa, precis vid stranden, nära longtailbåtarna, och det är verkligen nära att gå till "stan". Man har varken långt till den delen som svänger uppåt strax ovanför, eller till "strandpromenaden" där det ligger flera trevliga restauranger i andra änden.

Däremot har jag ingen aning om om charterföretagen använder hotellet. Vi var där i lågsäsong när svensk charter inte går till Krabi, så vi såg inget av det. Vi googlade mycket på hotellbokningssajter mm och valde vad vi tyckte verkade bäst på varje ställe.
  • MissCh
    molnen skrev 2010-07-29 20:56:32 följande:
    och lånade ut flytvästar till barn ...
    Vi lånade flytvästar - fick dem när de hämtade oss vid flyget, och lämnade tillbaka dem tre veckor senare när vi körde till flygplatsen igen. Då hade vi rest runt på olika ställen och haft dem hela tiden - toppen. Kostade inget extra.
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-07-30 14:00:46 följande:
    Toppen med en Thailandtråd!!!

Vi har en liten tjej på snart 2 månader och vi vill väldigt gärna passa på att resa några veckor till Thailand i början på nästa år i samband att vi byter av föräldraledigheten med varandra, typ 3 veckor från årsskiftet. Hon kommer då vara ca 7 månader.

Ni som nyligen rest - har ni tips på resmål och kanske t o m hotell/bolag? Vi vill ha det ganska lugnt och har inte behov av stora utlfyktsmöjligheter.

Skall även se till att lusläsa den här tråden - hoppas även hitta massa andra tips!!!
    Hejsan! Allt beror ju på vad man gillar förstås... Vi ska vara 3 månader mellan vår bebis är 4,5 och 7,5 månader, och vi ska vara på Koh Lanta. Men det är mycket för att det finns svensk skola och förskola där, och mycket svenska barnfamiljer med kompisar åt våra större barn. Annars tycker jag att Railey är härligt att vara på med barn, superlugnt, extremt vackert, inga bilar, fint för barnen. Nära till Ao Nang där det finns lite mer, som också är bra att kombinera med (lite mycket att vara 3 veckor i Railey...). 

Annars är ett underbart ställe Koh Yao, inte särskilt långt från Phuket eller Ao Nang, men lite krångligare att ta sig. Extremt vackert, vi var på ett underbart hotell som låg helt för sig själv vid stranden, så inga försäljare eller annat. Välkomstdrinkar och snittar på kvällen för alla nyanlända, gratis båtturer till öarna för att bada, härliga badrum i natursten där man kunde öppna upp en vägg och så att säga duscha utomhus med utsikt över havet. Lite mer för honey mooners kanske, det hette Paradise Koh Yao. SHIT, såg just när jag googlade på det att Fritidsresor har lagt in det i sitt chartersortiment! Detta orörda ställe som vi ägnade timmar av googlande åt att hitta och sen ta oss till på egen hand för några år sen... Där ser man.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)