• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-10-23 14:26:26 följande:
    Jag känner lite oro inför denguefebern som är epidemisk i södra Thailand just nu. Just Ko Lanta verkar tillhöra de värst drabbade. Vi är ju fem i familjen och stannar långa perioder varje år så det känns som relativt stor risk att någon blir smittad och då kan vi ju aldrig åka till ett land där denguefeber finns igen (det är andra gången man infekteras som det kan bli livshotande). Får köpa mycket myggmedel och även ta på bebisens kläder, mer finns väl inte att göra. Svårt att undvika skymningen då myggorna biter, det är ju då man äter som barnfamilj.
    Jag har för mig att jag läst att myggorna är mest aktiva under morgontimmarna. Jag får ta och läsa igen....Jag är också lite orolig denna resa faktiskt. Min man pratade med sin arbetskamrat som är där nere just nu och hans dotter var först sjuk och nu fick ha ta frun till sjukan också. Men maken frågade iofs aldrig om det var Dengue.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Tullemi skrev 2010-10-23 14:58:27 följande:
    Jag har för mig att jag läst att myggorna är mest aktiva under morgontimmarna. Jag får ta och läsa igen....Jag är också lite orolig denna resa faktiskt. Min man pratade med sin arbetskamrat som är där nere just nu och hans dotter var först sjuk och nu fick ha ta frun till sjukan också. Men maken frågade iofs aldrig om det var Dengue.
    Så, nu har jag läst på lite och det visade sig att myggorna är aktiva ÄVEN under morgontimmar/dagtid.
  • Tullemi
    Millans hustru skrev 2010-10-23 15:10:02 följande:
    jag blir rädd när jag hör om det, finsn det mer vi kan göra än kläder o myggmedel? 
    Myggmedel, kläder och ec myggnät. Jag tror inte att man kan göra nåt mer. Jag minns från min tid när jag arbetade i hälsokostbutik att det sades att man skulle knapra B-vitamin för då luktade huden illa (för myggen alltså ).
  • Tullemi
    resemamman skrev 2010-10-23 21:23:32 följande:
    Ni som hyr lägenhet eller hus, hur gör ni med städning och frukost?

Det jag tycker är skönt med att bo i Thailand en längre tid är att slippa just att städa och att laga mat. Att någon bäddar och städar varje dag och att gå till en uppdukad frukost, och att slippa plocka undan efter frukost... Ja, jag är slö

Köper ni städning (lr ingår det i hyra av hus/lgh)? Hur ofta, och vad kostar det? 

Hur gör ni med frukost? 
    I vår lägenhetshyra ingår städning och sängkläder/badlakan och allt sånt. Vi ger väl lite dricks då och då till tjejerna som jobbar där.
    Nu ska vi bara borta länge så jag hoppas vi kan hitta lite vettig mat som funkar som frukost. Det blir lite jobbigt att gå ut och äta frukost varje dag (trodde aldrig att jag skulle yttra dessa ord ). Nån dag vill vi nog kunna äta i lägenheten.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-24 20:27:33 följande:
    perfekt! Vi har också köpt stickersbok :) och en heeeeel del annat :) bl.a magnetleksak där man flyttar runt figurerna från i drömmarnas trädgård på olika bakgrunder, pixiböcker, rittavla, bärbar dvd, kritor, målarbok och lite ätbart o annat.
    handbagaget blir nog fullt av överraskningar, blöjor och ett par ombyten.
    Får du tag på ditt spf 50-stick från Vichy eller?
  • Tullemi
    Ledilnaan skrev 2010-10-24 22:35:19 följande:
    Någon här som vet vad barnvagnar kostar i Thailand!? Eller är det billigare att köpa en i Sverige och ta med?
    Vi ska till Phuket och har kollat lite på nätet (central festival) och bebissaker är SKITdyrt. Barnsulky verkar finnas någon enstaka modell för 1000-lappen , men sen drar priserna iväg upp mot 5000.-. Givetvis så borde det rimligtvis finnas billigare ställen där thailändarna själva handlar för dom har inte råd med sådana priser. Gäller bara att få reda på var man kan gå. Ev Big C eller liknande.
  • Tullemi
    winters skrev 2010-10-25 16:14:49 följande:
    Vi var och fick boosterdos av Dukoral i dag, ska dricka den om en vecka. Räcker att man får en boosterdos inom 5 år sedan sist kollade hon upp.
    Och Oscar fick första Havrix-sprutan, det gick bra, men han känns hängig nu och lite varm. Får hoppas att det inte blir allt för jobbigt för honom.
    Firade med thai till lunch, det var poppis! Skrattande
    Vi hade ju också bestämt oss för att ta en påfyllnadsdos med Dukoral, men när vi kom till vaccinationskliniken så blev vi mer eller mindre övertalade att skippa den. Så nu har vi inte tagit nåt. Doktorn tycket det var onödiga pengar, dels eftersom Thailand inte är ett koleradrabbat land och dels för att det inte finns tillräcklig bevisning för att den faktiskt hjälper mot turistmage. Lika många som blir dåliga som inte, trots Dukoral (enl henne).
  • Tullemi
    Pernilla75 skrev 2010-10-26 10:32:12 följande:

Någon som vet var man lättast hittar en sulky i Karon/Kata? Funderar nämligen på om vi ska köpa en på plats istället för att släpa med vår egna.

Vi skrev om just detta lite tidigare i tråden och tipset var att åka till Tesco Lotus eller ev Big C. Ni får alltså ge er ut på en liten tur. Skippa Central Festival för där kostar det skjortan om man vill köpa bebisprylar. Kan hända att det finns thaimärken som de inte direkt skyltar med i sina reklamblad, men annars är Central dyyyyrt. Ett exempel: Chicco Liteway kostar i Sverige ca 1200-1300:- ny i butik. På Central kostar den ca 2200-2300:-
  • Tullemi

Tessa: Om du vill så kan jag skicka dig mitt Vichy-stift. Det hinner komma fram innan du åker och jag har massa tid att skaffa ett nytt.

• Tullemi

Såg ett program på TV där de pratade om barn och solkräm och damen sa att det är givetvis mycket bättre att smörja in barnen (under 1 år) om alternativet är att bränna sig. Och det är ganska självklart egentligen, speciellt i Thailand.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)