• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tessa: vad tråkigt att höra detta med mannens jobb, men samtidigt lite spännande vilka möjligheter som kan ligga framför er.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Jag älskar denna tråd och alla trevliga medlemmar som håller till här

• Tullemi
    YlvaD skrev 2010-10-30 11:25:56 följande:
    Till TessaG;

Hoppas att Ni får en underbar semester med en massa bad, sol och god mat...

// YlvaD
    Instämmer! Solig
  • Tullemi

Heeso: locken till barnmatsburkarna finns på tex babyproffsen. Vad är det för "glasögonrecept" du pratar om? Min man ska ev köpa glasögon i thailand så han behöver alltså nåt papper med sig?

• Tullemi
    Heeso skrev 2010-10-30 22:31:34 följande:
    Ok, får bege mig till ett baybyproffsen snart

Alltså, han har varit hos sin optiker (han köpte nya glasögon i våras) och hämtade sitt "recept". Det var nåt papper där hans värden stod, dvs vilken styrka han behöver på glasögonen...fråga mig egentligen inte för jag har själv inte glasögon. Men då behöver man ju inte göra själva synundersökningen i Thailand utan bara visa upp detta och sen köpa bågar. Han tänkte ev köpa ett par solglasögon med sin styrka.

En annan sak: hur gör ni med mobiltelefon???? Hittade nåt på Fritidsresors hemsida som heter LandNCall...man kunde köpa 2 simkort...så man kunde ringa varandra. Jag är inte så beroende av att kunna ringa Sverige men att nå varandra när man är där nere....Det ingick i alla fall 3 timmars telefontid för samtal fr Sverige samt 1 ytterligare simkort med 30 min telefontid inom Thailand...vad göra? Eller köper ni simkort där nere??? typ kontantkort?
    Ok, så det är för att slippa göra synundersökningen då. Isf är det nog bättre att min man gör undersökningen i Thailand eftersom han inte varit hos en optiker på lääänge och han har iingen optiker som är "hans" längre. En synundersökning skulle säkert bli billigare i Thailand.
  • Tullemi

Jag vet inte riktigt vad jag ska åka i för jag är så himla frusen på flygplanet. Men samtidigt vill jag ju inta ha för mycket kläder som ska av sen när man landar i thailand. Det lutar åt mina (snygga) Me&I mjukbyxor och Peak-munkjackan. Mjukt, följsamt och lagom varmt - hoppas jag

• Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-10-31 09:22:54 följande:
    Barnen har långärmat och tunn fleecejacka. Jag har jeansleggings (sköna) och klänning samt munkjacka. Vi åker alla i sandaler med strumpor (inte så snyggt men...). Vår skjuts har strulat och vi vill inte ta taxi för då måste vi ha storbil för att få in allt och det kostar 850 pix. Så vi ska ta bilen till pendeltåget. Där lämnar min man mig med fyra stora väskor, två handbagage, tre kids och en barnvagn. Så åker han hem och ställer bilen och springer till station. Så åker vi några stationer, sedan går vi av och byter till tåg som går till Arlanda. Slå det om ni kan! Allt ska förhoppningsvis ske med alla barn och alla väskor. Dessutom ska vi vara på flygplatsen 06.30 cirka. Puh! Vi har inte ställt om våra klockor eftersom vi reser i morgon bitti utan tar med oss den timmen i natt istället, då blir det nästan vanlig tid för barnen.
    Smilla: Jag kanske är väldigt bekväm men jag hade lätt lätt lätt betalt 850:- för att slippa ta mig till Arlanda på det där sättet. Pust!
  • Tullemi

Tessa: kan du lägga ut adressen till resebloggen igen är du snäll. Och ha en grejt semester nu .

• Tullemi
    lillsussan skrev 2010-10-31 20:31:12 följande:
    Va härligt för alla er som snart reser iväg och för er som redan är ute och reser. Vi har ett tag kvar, lite mer än två månader. Körde babysim idag så jag hoppas så att hela familjen kan njuta av bad tillsammans i Thailand.

Var inne på den här tråden flera gånger per dag för några månader sedan, men sedan kom vardagen, vi la Thailand på hyllan och jag hann inte riktigt med, men nu jäklar så skall jag titta in lite igen. Har läst igenom packningslistan och har som "to do" att den här veckan fixa pass till Ebba.

Ringde i förra veckan till smittskyddenheten på Sahlgrenska Sjukhuset och frågade om vaccinering och de tyckte att Ebba skulle ta emot Hepatit A om hon kommer äta annat än ersättning/amning, så fort hon blir 6 månader (hon är nästan 7 månader när vi reser). Hur gör ni med vaccinering?

Tror vi kan klara oss med ett stort paket ersättning + amning, men vi behöver ju även ge henne burkmat då hon redan kommit igång med smakisar som hon gillar jättemycket. Tar ni med  burkmat eller finns det att köpa (skall till Koh Lanta och därefter Khao Lak)? Och hur gör man med flaskorna? Här hemma kokar vi dem och kör med uppkokat vatten, men jag misstänker att man får sänka ambitionsnivån? Läste att man kanske borde ta med vattenkokare? Tar tacksamt emot tips.

Sedan testade vi en Chicco Liteway - kan den vara något att ha som resvagn? Eller gräver sig hjulen ner i stranden?

Lucas är 10,5 månade när vi åker och han ska ta HepA-sprutan (Havrix) och MPR-sprutan, men man ska vara över 9 månader när man tar den.

Ersättning finns även i Thailand om ni skulle behöva köpa det. Burkmatsutbudet är mycket begränsat och maten är inte alls som hemma. Ta med om ni inte ska vara borta allt för länge. Om det nu bara gäller smakisar så kan ni ju ha en burk i kylen (om ni har nån dvs) och då räcker den ju 1-3 dagar.
    Vattenkokare har vi i vår lägenhet, men om det inte finns så kan man ta med en liten resekokare (finns tex på Clas Ohlson). Vi diskar flaskorna i vanligt kranvatten i thailand.
    Vi har haft Liteway som resevagn och den är jättebra, men vi har aldrig kört den på stranden. Jo, korta sträckor för att komma till platsen där vi ville ligga och ibland fick vi bära den
  • Tullemi
    MissKaos skrev 2010-10-31 20:39:54 följande:
    Nää... det har inte varit ngt problem. Vi har ju åkt bara vi, sen har vi sms:at inte ringt. Det finns flera nät och nå´t av dom brukar vara rätt ok pris att messa med

HepA ingår i twinrix, så ska man vaccinera kan man lika gärna ge det med (inte bara HepB) så är det gjort för framtiden. Blir ju ändå bara ett stick.
    Twinrix ges normalt inte till barn under 1 år.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)