lillsussan skrev 2010-10-31 20:31:12 följande:
Va härligt för alla er som snart reser iväg och för er som redan är ute och reser. Vi har ett tag kvar, lite mer än två månader. Körde babysim idag så jag hoppas så att hela familjen kan njuta av bad tillsammans i Thailand.
Var inne på den här tråden flera gånger per dag för några månader sedan, men sedan kom vardagen, vi la Thailand på hyllan och jag hann inte riktigt med, men nu jäklar så skall jag titta in lite igen. Har läst igenom packningslistan och har som "to do" att den här veckan fixa pass till Ebba.
Ringde i förra veckan till smittskyddenheten på Sahlgrenska Sjukhuset och frågade om vaccinering och de tyckte att Ebba skulle ta emot Hepatit A om hon kommer äta annat än ersättning/amning, så fort hon blir 6 månader (hon är nästan 7 månader när vi reser). Hur gör ni med vaccinering?
Tror vi kan klara oss med ett stort paket ersättning + amning, men vi behöver ju även ge henne burkmat då hon redan kommit igång med smakisar som hon gillar jättemycket. Tar ni med burkmat eller finns det att köpa (skall till Koh Lanta och därefter Khao Lak)? Och hur gör man med flaskorna? Här hemma kokar vi dem och kör med uppkokat vatten, men jag misstänker att man får sänka ambitionsnivån? Läste att man kanske borde ta med vattenkokare? Tar tacksamt emot tips.
Sedan testade vi en Chicco Liteway - kan den vara något att ha som resvagn? Eller gräver sig hjulen ner i stranden?
Lucas är 10,5 månade när vi åker och han ska ta HepA-sprutan (Havrix) och MPR-sprutan, men man ska vara över 9 månader när man tar den.
Ersättning finns även i Thailand om ni skulle behöva köpa det. Burkmatsutbudet är mycket begränsat och maten är inte alls som hemma. Ta med om ni inte ska vara borta allt för länge. Om det nu bara gäller smakisar så kan ni ju ha en burk i kylen (om ni har nån dvs) och då räcker den ju 1-3 dagar.
Vattenkokare har vi i vår lägenhet, men om det inte finns så kan man ta med en liten resekokare (finns tex på Clas Ohlson). Vi diskar flaskorna i vanligt kranvatten i thailand.
Vi har haft Liteway som resevagn och den är jättebra, men vi har aldrig kört den på stranden. Jo, korta sträckor för att komma till platsen där vi ville ligga och ibland fick vi bära den