• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hanakana skrev 2010-10-13 22:03:56 följande:
    Vad händer egentligen om vi skulle välja bort Hepatit B-sprutan? Då har vi bara ett "halvt" skydd mot Hepatit (A). Vad kan man drabbas av isåfall om vi inte är tillräckligt skyddade (vaccinerade)? Är det ngt livsfarligt?
    Om ni har tagit Havrix 2 ggr så har ni ett Hepatit A-skydd.

Hepatit B: Hepatit B orsakas av hepatit B-virus. Det orsakar svullnad av levern. Viruset återfinns i kroppsvätskor som blod, sperma, vaginasekret eller saliv (spott) från infekterade människor.
    Tex vissa sjukdommar och olyckor kräver blodtransfusion och då är det bra att vara Hep B-vaccinerad eftersom blod kan (säkert är risken väldigt liten) vara smittat med Hep B.

Ni skulle alltså kunna kompletera med en Hep B-vaccination. Men ring till en vaccinationsklink och diskutera med dem så får du ännu mer info.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-14 08:56:38 följande:
    vår vacc klinik rekommenderar enbart vaccin mot Hepatit A.
    jag och sambon har havrix sedan tidigare, så vi nöjer oss med det men dottern har fått twinrix.
    Thailand har bra sjukvård, att få hep b är alltså inte någon större risk, men ska man ändå vaccinera sig, är det såklart lika bra att ta twinrix.
    Ja, precis. Ska man nyvaccinera sig så är det ju lika bra att ta Twinrix.
    Min man och min far (som ska med på vår resa) har endast Havrix sen tidigare och ingen av dem kommer komplettera med Hep B-vaccinering.
  • Tullemi

Eftersom vi diskuterar det mesta i tråden så vill jag fråga vad ni har för kameror med er. Vi står inför ett kameraköp och vi ska lägga....ca 7000-8000:-. Mannen vill ha en med HD-filmfunktion. Några tips?

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-14 14:56:02 följande:
    oj.
    för det priset får ni väl en systemkamera? eller som ligger snäppet under?
    Min fotointresserade vän har tipsat mig om  Canon g11.

själva tar vi med en casio exilim, en samsung wp10 (vattentät) och ev en videokamera...onödigt med videokameran eg kanske då vi kan filma med båda kamerorna (hd på iaf den vattentäta också) men känner oss tvugna att använda filmkameran nån gång också så den får nog åka med...kanske :)
    Jo, det är en systemkamera vi ska köpa (skulle kanske förtydligat ).
    Canon G11....hm känner jag inte till. Vi har kikat på Canon 500D och 550D och de är säkert bra båda två. Vi är inte direkt några proffsfotografer . Men jag ska googla G11 nu. Tack
  • Tullemi

Nu har vi bestämt oss för en Canon EOS 500D så nu åker vi till Netonnet.

• Tullemi
    Havanna vs Neo skrev 2010-10-14 23:05:00 följande:
    Hur bra är blöjorna som finns där nere? Är det mycket parfym i dem?
    Parfym i blöjorna? Eller menar du våtservetterna?
    Jag har aldrig känt av nån doft från blöjorna (bara efter användning ) men våtservetterna doftar rejält tyvärr.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-10-15 06:43:01 följande:

tänkte åka till apoteket någon dag och köpa det som behöver kompletteras till hemapoteket.
    tar ni verkligen med alla apoteksvaror som står i packningstråden..?

Nej, det har vi inte, men ganska mycket ändå. Vi tar inte med Inoytol (eller vad den heter) inte heller hydrokortison, Xylocain blir det nog inte heller....inte medicinskt kol.....inte Aloe Vera......
  • Tullemi

Det finns ju bra apotek där, men det är väl främst tabletter/medicin som jag vill slippa köpa till barnen. Men måste man så måste man...

• Tullemi

Ja, det är visst inte möjligt att få tag på suppar så det packas ner till våra 2 små

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)