Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
Camilla D: jag brukar ha en gammal lur med mig som jag köper kontantkort till där.
Camilla D: jag brukar ha en gammal lur med mig som jag köper kontantkort till där.
Tack för tipset winters!
Glöm inte att stänga av roaming på er iPhone, så undviker ni feta surfräkningar. Man kan stänga av roaming i telefonen men jag tog det ett steg längre och ringde operatören och bad dem spärra ordentligt, just in case liksom! ;)
Thai-kampanjen brukar börja någon gång nu på våren, håll utkik på jade.se eller Odenresor.
Det tycker jag ni gör rätt i. Det är många "hål i väggen" resebyråer som också erbjuder någon form av ersättning om det skulle gå snett.
Håller med Halvblod. Är ni i Ao Nang kan jag rekommendera min kompis resebyrå, Starlight Travel
Konstigt, andra halvan försvann. Det skulle stå att de erbjuder proffsig service på bra talad engelska. Och så äger hon egna speed boats och ett kajakföretag så hon håller kostnaderna nere.
Anne69: vad vill du veta?
Ronn: du behöver som tidigare sagts inte hämta ut bagaget i Bangkok, men fråga för säkerhets skull vid incheck i Sverige, och kolla så att phukets flygplatskod sätts på era väskor. Vi var med om ett missförstånd, alla på flygplatserna försäkrade oss om att bagaget skulle gå direkt, och vi frågade många ur personalen för att vara säkra. När vi skulle checka in på inrikesflyget ser hon i kassan förvånad ut och frågar hur det kom sig att vi reste så lätt... Så det blev paniksprångtur till förra bagagebandet, där var väskorna ej kvar. Vi fick gå bakvägen igenom passkontrollen (inte det lättaste) för att äntligen hitta våra väskor och sedan jäkta tillbaka till inrikes, puh!
Detta var i skiftet när den nya flygplatsen i bkk inte var klar ännu så jag tror att missförståndet berodde på det, men pga denna händelse är jag superparaniod varje gång vi checkar in vårt bagage! :)
Anne69: Det jag alltid gjorde i början var att packa för mycket. Väl där var det ändå alltid favoritkjolen eller -shortsen som användes. Finkläderna gjorde sig inget besvär, bekvämt är det som gäller. Och tvätta kan man göra var som helst för 1kr kg ca.
Något jag inte klarar mig utan är revaxör och en sådan där gummituta, värmen och tryckförändringen på planet gör i stort sett alltid att jag får vaxproppar. De första ggr jag var i landet fanns sådant inte att uppbringa, vilket resulterade i konstant dövhet...
Sedan måste jag alltid ha en kräm med kortisonsalva nära, får alltid eksem i värmen, de börjar i stort sett så fort jag går ut ur planet.. Men sådan salva är numera lätt att inhandla på plats.
När det gäller utflykter så håller jag med Winters. Även Phra Nang är jättefint, det är kortare resväg med båt än tidigare nämnda öar. Koh Hong är superfint, men bör undvikas på lågsäsong (inget problem nu alltså) då vågorna går höga åt det hållet. Tiger cave (Wat tam Sua) är jättefint även om man inte klättrar upp till toppen. Det brukade finnas en fjärilsfarm en gång i tiden på väg mot krabi town men jag är osäker på om den finns kvar. Thai boxning varje fredag i Ao nang. Ormshow strax utanför byn. Marknader de flesta dagar i veckan (på olika ställen). Elefantridning (långsamt och skumpigt). Besök på gummiplantage. Kajakpaddling i mangroveträsk. Det finns hur mycket som helst! Fråga min kompis på Starlight travel, hon har riktigt bra priser!
Mollan nu: från Ao nang tar det strax över en timme med long-tail har jag för mig. Vet inte om det hjälpte så mycket, men är avståndet ungefär lika så vet du! :)