• Irma

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

MCT79: Hur mår du? Hoppas det gick bra med cytotecen...

• Irma

Ninnin82: Välkommen hit! Självklart är det inte roligt att ha anledning att platsa här. Men jag har hittat grymt bra stöd här.
    Grejer man kan testa är progesteron, trombyl, fragmin eller innohep, prednisolon. Det är ungefär så långt man komma i sverige om man lyckas hitta en engagerade läkare. sen finns det tuffare immunologiska behandlingar, men då krävs det att man söker och gör dessa utomlands. I trådstarten finns en behandlingstråd. där kan man läsa vad folk fått för behandlingar och avvikelse på prover.

har du fått någon utredning?

rekommenderar att läsa våran "bibel"
    http://babyfriendlybook.com/
    många läkare (de flesta) i sverige är av inställningen att det inte finns några immunologiska förklaringar till missfall. men läser man den boken och ser sig omkring utomlands så inser man att svensk fertilitetsvård är ljusår efter...

MCT79: Fy att behöva göra flera cytotecbehandlingar OCH skrapning Vissa missfall springer man ifrån och andra gånger kommer allt ikapp en. Ta hand om dig. Låt dig vara ledsen så länge du behöver!

• Irma

Kronjuvel: Du bor i stockholmsområdet eller? Strandkliniken finns i stockholm.

• Irma

kramizar: Hur långt gången är du? Man kan ju ha en blödning fast man är gravid(men det är ju lika jobbigt för det). Du kan inte få göra ett VUL?

Ninnin82: Så du var med i Blomqvists studie. Hur vet du att det var trombyl du fick och inte placebo? 
    Om man inte har avvikelser på koagulationsproverna eller ämnesomsättningen så anser ju tyvärr ofta repro att det inte finns något att göra. Dom tror inte på immunologiska förklaringar. Jag träffade på en läkare på repro som snällt nog remitterade mig vidare så att jag får testa fragmin. Men trombyl + progesteron har hjälpt en del. Kan ju hjälpa dig. Progesteron + trombyl har jag fått vid tidigare försök på Repro.

Piggelin31: Visa prover är bra om man tar på vissa dagar i cykeln. Här finns en bra lista (hos Finesssan) på vad man kan försöka få:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b67153.html
    Men det är knappt någon som fått ta allt det. 
    Men minst detta borde ingå:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Enligt vårdgarantin har dom 3 månader på sig att starta en utredning för er.

Kronjuvel:  Vilken tur att du bor någorlunda i närheten Hoppas du lyckas få tag på en bra läkare på strandkliniken! Angående medicinerna, hur man ska motivera så kan du ju bara hänvisa till Blomqvists studie. När det gäller innohep/fragmin kan du hänvisa till Mathiessen
    www.hu.liu.se/lakarprogr/termin-11/filarkiv/F%25C3%25B6rel%25C3%25A4sningskompendier/2009/ImmunHudInfektion/1.62212/Reproduktionsimmunologi2009tillhrare.pdf

• Irma

Äntligen dax: Vad jag vet kan man ha HCG kvar i kroppen upp till 9 veckor efter missfall/skrapning. Rent teoretiskt borde man ju ha HCG kvar i kroppen när man får mens, dom säger väl att mensen kommer 5-8 veckor efter? Jag har aldrig mätt om/hur mkt HCG jag haft kvar vid nästa mens. Men i ditt fall är det ju inte så länge sen att det kan vara en ny mens? Låter som du borde kolla upp det! Hoppas inte det är någon komplikation

En liten egorapport från mig. Var på TUL igår. +3,5%, flödet i navelsträngen såg fint ut och det fanns lagom mkt fostervatten.

Blev så väl omhändertagen återigen så att jag nästan blev gråtfärdig. Det var en annan läkare än jag brukar ha. Han hade tagit sig tid att läsa igenom min journal bakåt och var insatt i historiken med habituell abort och min medicinering. Hur vanligt är det?! valigtvis är dom hyperstressade och vet ungefär att man är gravid... Önskar att det bemötandet var självklart för alla som råkar ut för upprepade missfall oavsett var i processen man är. Nytt TUL om 3 veckor. är i v:29+1 idag.

• Irma

Ninnin82: Jag tror inte att IVF i sig hjälper om man haft 5 missfall.

Ninnin82 & MCT79: Lider med er anågende att behöva se gravida på jobbet   Även om jag faktiskt är gravid, och vi närmas oss vårt mål (bebis) så minns jag precis hur det känns. Som igår. Jag kan fortfarande, fast jag är gravid, tycka det är jobbigt med andra gravida (stört jag vet).

Tror jag själv var en sån jag brukar hata att se häromhelgen. Min man älskar att resa. Vi ska ingen stans den närmaste tiden, men han ville så gärna gå på turistmässan ändå. Så vi gick dit. Jag såg väl bara en till gravidmage. På en mässa med massa folk borde det finnas en och annan i mängden som kämpar med barnlöshet. Säkert folk som tittade på min mage och tänkte "jamen vafan, inte nog med att hon är gravid, hon ska ut och resa också!". Eller så hade iallafall jag tänkt ett år tidigare då jag gick där efter mitt senaste missfall...

• Irma

AnnicaP: Beklagar verkligen Hoppas nu kroppen sköter resten själv snyggt och fint. Starkt av dig att vänta ut kroppen i 4 veckor!

• Irma

miss nöjd: jag skulle börjat med albylen redan vid ÄL om jag var du. Vid + kan det vara lite sent. 

Ninnin: Låter inte alls kul med hugg i magen Jag skulle kollat upp det.

• Irma

Bettan: Intressant att det kan vara olika hur man ska göra mas ASA beroende på problematik. Kommer och tänka på att jag faktiskt tog hög dos Omega3 i början på denna graviditeten. Tror iufesig det är prednisolonets förjänst att denna graviditeten går bra.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14