• Irma

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Bling: Håller tummarna för er! Smart att återgå till sin naturliga hårfärg innan graviditet Hur är det att ruva i New York?

• Irma

kramizar: beklagar ditt missfall Stå på dig mot läkarna! Att skylla på otur tror inte jag på... Pratade ni något om utredning?

RamonaMaria: Välkommen hit! Beklagar dina missfall Du har kommit till bästa tråden! Här finns många kloka. Om du kollar i behandlingstråden(finns i trådstarten) kan du se en hel del solskenshistorier! Förstår att du känner dig ensam och har ångest!

miss nöjd: verkar som du fått en något bättre utredning än man brukar få i sverige. Inte många som fått ta immunologiska prover. Har dom tagit prover på din ämnesomsättning? Hoppas man hittar något "enkelt" som går lätt att komma i ordning med.

• Irma

miss nöjd: Å din man är läkare! Då kanske man kan hoppas liiite liite att den läkare ni får för utredning lyssnar lite bättre. Eller rättade sagt. Jag och mannen har flera gånger fått frågan vad vi jobbar med. En läkare sa "jaha, ingenjör, då förstår ni lite bättre då" Blev så fruktansvärt arg! Som om man hade sämre förmåga att förstå beroende på vad man jobbar med. 

Äntligen dax: Välkommen hit!

Bettan: Gillar din nya "signatur" starkt Jättefin!

Annica: Vet tyvärr inte om man kan överdosera progesteron.

Finns det någon här inne som vill ha progesteron vagiatorier? Jag har extra över.  3 paket x 10 st. Utgångsdatum 2012-02. Känns synd att slänga dom...

• Irma

Javisst: Välkommen hit!
    Om man kollar här:
    www.med.illinois.edu/hematology/ptprothrombin.htm
    ser det ut som dina avvikande koagulationsprover skulle kunna ge problem. 

Äntligen dax: Tror inte det finns studier som visar att det hjälper med progesteron, om du inte har brist på det.  

Ego: Var på UL idag. Våran klump mår alldeles utmärkt Gjordes flödesmätningar på/till moderkakan. Allt såg fint ut och jag kan inte tro det är sant. v:23+6 idag! Känns overkligt  

• Irma
    Bettan: Oj! ser nu att jag missade ditt inlägg. Härligt att höra att den där lyckan är där Det är väl kanske som du säger med att en del folk litar på allt läkaren säger. Det var nog sättet läkaren sa det på som gjorde mig mest förbannad. 

Krusbär: Tack Jo, njuter av graviditeten gör jag. Men samtidigt är jag lyhörd innåt för signaler. Vågar inte släppa helt och naivt tro att allt går bra (som normala människor gör) 
  • Irma

i våran tråd med ihopsammlad fakta hittade jag detta:

"Två studier om progesteron från 2008. Uppfattar jag det hela rätt (den första länken) att stress pga tidigare mf kan leda till problem med hormonerna och därmed förhöjd risk för ytterligare mf?

I den andra länken en sammanfattning av Cochrane-studie (brukar väga tungt i vetenskapliga sammanhang), där författarna menar att det finns evidens för att kvinnor med upprepade mf kan ha nytta av progesteron. Varför är svenska läkare så motvilliga att skriva ut det? 

När det gäller trombyl kan man ju bara fråga om dom hört talas om Blomqvist?

Daniela: Grattis till att tagit er förbi 9 veckor!  
  • Irma

Det stämmer att  det finns risk för missbildningar med progesteron. Det heter hypospadi. Vi har haft iallafall ett fall i denna tråden om jag inte minns fel. Har för mig att det gick bra. 

Daniela: Det är bra med små delmål  

• Irma

miss nöjd: jag tror inte ni kommer hitta något på kromosomproverna. och om fallet så är, att det inget hittats. Så är ni inte ensamma! Vi är många här inne som inte har några fynd i våra utredningar. Och det finns behandlingar att prova som kan hjälpa ändå. 

• Irma

AnnicaP: Nej  Fan också! Förstår att luften går ur Beklagar  När det gäller prednisolon är min läkare av åsikten att det absolut ska börjas innan ÄL. Det gäller även acetylsalitylsyran och heparinet. Men förstår om du inte vill "testa och se" igen..

Ja, tänk om man hade facit. Jag tror egentligen inte på spådommar, spöken och troll. Men efter mitt första MA berättade en kompis till mig att hon redan visste detta. Några månader innan MA:t hade min kompis börjat lära sig lägga tarotkort. Hon hade gjort en läggning för mig där det visade att jag skulle ha mitt livs motgångar, och dom skulle hålla i sig länge. Inom ett år fick jag tre MA och min pappa och ena bror blev allvarligt sjuka. Spådommen sa att det skulle ge frukt i form av lärdommar, men skulle ta lång tid.

Ta hand om dig! *stor kram*

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14