• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • icka76

Snusmumriken: Jag hade oxå 2 på raken utan påvisbar orsak. Nu har jag tagit progesteron och trombyl och än så länge verkar det gå vägen. Så min egen teori är att jag fick små microproppar. Det är så få som de faktiskt hittar några fel på men de testar ju inte för alla orsaker. När du blir gravid igen så kräv att få åtminstånde trombyl.

• Snusmumriken01
    icka76 skrev 2010-04-11 10:48:57 följande:
    Snusmumriken: Jag hade oxå 2 på raken utan påvisbar orsak. Nu har jag tagit progesteron och trombyl och än så länge verkar det gå vägen. Så min egen teori är att jag fick små microproppar. Det är så få som de faktiskt hittar några fel på men de testar ju inte för alla orsaker. När du blir gravid igen så kräv att få åtminstånde trombyl.
    Tack Icka76!

Hur fick du progesteron och Trombyl utskrivet? Tog de några prover på dig som tydde på att detta behövdes?
  • icka76

Snusmumriken: Alla prover var negativa men min läkare tyckte jag skulle ta trombyl ändå,  hon inte skrivit ut det så hade jag köpt albyl på apoteket. Progesteronet fick jag utan tjat när jag ringde och sa att jag var gravid och ville ha det. Nu var jag iofs redan patient på repro så de kände mig där. Kolla med din gyn om du kan få det inför nästa graviditet så att du vet innan och slipper tjata om det den dagen du är gravid igen.

• Snusmumriken01
    icka76 skrev 2010-04-11 14:57:32 följande:
    Snusmumriken: Alla prover var negativa men min läkare tyckte jag skulle ta trombyl ändå,  hon inte skrivit ut det så hade jag köpt albyl på apoteket. Progesteronet fick jag utan tjat när jag ringde och sa att jag var gravid och ville ha det. Nu var jag iofs redan patient på repro så de kände mig där. Kolla med din gyn om du kan få det inför nästa graviditet så att du vet innan och slipper tjata om det den dagen du är gravid igen.
    Tack igen icka76!

Och vad härligt att du är gravid!! Vilken lycka!
    I vilken vecka är du nu i? 

Några frågor till (som jag tidigare ställt) som jag hoppas att någon kan svara på:

Hur är det om man har ett överaktivt immunförsvar och har förhöjda NK-celler? Hur kollar man det? Är det genom att kolla TNF-alfa och ingår inte detta prov i kromosomtesterna? Och hur kan man motverka NK-celler? 

• icka76

SNusmumriken: Håller med Bettan. Det är verkligen en "bibel" för oss med mf. Jag går in i v.18 på tisdag. Har även mitt RUL då som jag är nervös för.

• Hjördan

Fia Lisa!
    Förstår att det känns jobbigt, men jag har bara goda erfarenheter av skrapningen.

Ville inte skrämma upp dig innan men cytotecbehandlingen för ca ett år sedan blev en mardröm för mig. Jag svarade dåligt på det till att börja med, så de gav mig fler tabletter än planerat, fick åka hem och blödde bara litegrann. Plötsligt på kvällen fick jag HEMSKA smärtor och började störtblöda. Kom som i kramper och vid varje kramp blödde jag tillräckligt för mer än en binda. Var själv hemma och fick lov att ringa ambulans och åka till KS gynakut. Sen liggande där i flera timmar medan de gav mig morfin som inte ens det hjälpte. Det som hänt förklarade de var att det som skulle ut fastnade och min livmoder krampade och kämpade för att få ut det. Till slut kom en läkare som kunde plocka bort det som fastnat (efter 4 timmar av fruktansvärd smärta) och sen blev det upp till operation för akutskrapning på natten, eftersom jag förlorat en hel del blod. När jag kom från operation sken jag som en sol för att alla smärtor hade släppt och jag var glad att jag överlevt. Den lilla värk jag möjligen kände efter skrapningen är ingenting i jämförelse med det jag hade innan. Läkaren kom till mig på morgonen sen och sa att det jag varit med om är bland de värsta smärtor man kan råka ut för, så jag behövde inte känna mig dum i allafall att jag ojjade mig kvällen innan.

Jag kan säga att när jag drabbades av nästa missfall i höstas så bokade jag skrapning utan att blinka. Då på Danderyd.Toppenbra ställe. Otroligt modernt och trevlig personal. Jag har sån tur så jag reagerar väldigt bra på narkos, sover lugnare än någonsin och inget illamående efter. Lite trött och dåsig förstås, men på ett bra sätt.

Har skrapats totalt 3 ggr och tycker alltså inte att du ska oroa dig för det.

Kram på dig och hoppas att du ändå slipper för det är klart att det bästa är att slippa krångla mer med kroppen och att det kanske räcker med det du fått ut.

PS! Appropå laxen:Gav upp smusslandet och berättade för de närmaste istället att jag är gravid ;) Bara så svårt att uttala det för någon. Känner mig ju så osäker och rädd för att det går åt skogen igen. VUL på tisdag.{#lang_emotions_surprised}

• Copkat

*kikar in på återbesök* Till er som inte redan vet det så vill jag tipsa om Trombyl. Jag har testat Progesteron och Pregnyl x flera utan resultat. Tagit prover och tjatade mig till Trombyl. Kan inte bevisa att det är det som hjälpte mig men tror själv på det. Haft flera missfall och proverna har aldrig visat något. Det skadar aldrig att testa i af. Kram till er alla.

• snöboll1

hoppar in i denna tråd en sväng med en fråga till icka som jag träffade på i en annan tråd förut...
    Icka: Grattis! Vad roligt för dig! Tänkte fråga dig en sak då jag tror jag vid ett tillfälle sett att du skrev att de skulle mäta din livmoderhals? I vilken vecka gjorde de det eller ska du göra det? Är det komplicerat? ska det göras flera gånger? I och med mitt sena missfall är jag orolig att det berodde på svag/kort livmoderhals men det verkar inte läkarna vara oroliga för trots att de inte hittat ngt annat fel. Min fundering är om det går att ha koll på den vid ev ny grav och se om det börjar hända ngt. Om det nu inte sker plötsligt?

• icka76

Humlan: De gjorde första kollen v.15 och nästa blir i v.21, därefter görs det varannan vecka fram till bf. Det görs med vanligt VUL och är inte alls komplicerat. Förstår inte varför inte läkarna tar dig mer på allvar.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14