• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • BettanB

Irma: Du är för rolig.
    Jo, det är lite bättre när jag håller mig från fl; värst är det att alltid få andras graviditeter rakt i ansiktet hela tiden. Blir så tungt i längden. Och att tänka så mycket på försök, graviditeter, missfall och allt skräp. Nu när vi ändå har paus i verkstaden passar jag på att pausa här med. Inte för att jag mår toppen bara för det, men ändå...

Mula: Vet faktiskt inte, men jag har stora problem med acne och huden, vilket jag är övertygad om har att göra med hormoner (det är vad min hudterapeut säger också). Har tyvärr inte fått någon läkare att lyssna på mig ännu, men det är ju ingen nyhet. Att läkare inte lyssnar menar jag. *bitter*

icka: Halloj. Skönt att allt går fortsatt bra.

*vinkar*

Sorg i BettanMansion.
  • Mula69

BettanB: ja, att det inte är någon nyhet att dom lyssnar är sant.{#lang_emotions_frown} Har du fått något tips från din hudterapeut på hur du ska hantera det?

• icka76

Irma: Jag mår jättebra nu, inget illamående eller så kvar. Enbart lite trött emellanåt men då lägger jag mig bara en stund. Hur mår du nu? Har du fått någon ny behandling eller vad säger läkaren?

Bettan: Förstår att du vill ta en paus från både försök och fl. Hoppas du orkar komma tillbaka med mer kraft snart. Har tänkt mycket på dig och önskar av hela mitt hjärta att det går bra för dig snart.

FiaLisa: Jag har gjort 2 skrapningar och kan ärligt säga att det var bland det enklaste ingrepp jag någonsin gått igenom fysiskt. Jag kände ingenting efteråt och tackade nej till smärtlindring. Personalen var fantastisk. Har gjort min på Sahlgrenska. Jag blödde bara samma dag men sen hade jag iofs bruna flytningar i 2 veckor eftr båda. det kommer att gå jättebra så oroa dig inte.

• Laban82

Hej mina vänner.

Odd: gud va jobbigt men skönt att utredning verkar vara i rullning.

Jag har också väldigt dålig hy, tror det har med progesteonet att göra. Tycker jag haft bättre hy den period i cykeln jag inte tar proggen, men det kan ju ha med annat också att göra förstås.

Jag har aldrig skrapats. Har fått cytotec en gång med gott resultat.
    Alla andra 6 missfall har kommit i gång spontant då jag slutat med proggen.

Ego: fick höra ♥-ljud med doppler i förrgår Dom var väldigt snabba, 170 slag/min, men dom ska tydligen va det i tidig graviditet.
    Hon hörde även flöde i navelsträngen så den varkar vara på G + att hon sa att den rörde sig så hon måste flytta dopplern ibland 
    Idag ha jag dock varit väldigt orolig pga att jag haft ont i magen idag 
    Fan va det är jobbigt med denna oro. Vill såååå njuta. Är så förälskad i den lilla där inne redan och vill för välden inte förlora den

Blir en lång helg, med vul på tisdag då i v. 11+0.

Kram och trevlig helg alla.

• Snusmumriken01

Hej allihopa!

Jag är ny här och skall få börja en (mindre) missfallsutredning.

Jag har haft 2 st MA (ett i v.13-14 och det andra i v.7-8).

Egentligen ville inte min gynekolog göra det eftersom man normalt får göra en utredning först efter 3 missfall.

Dessutom tyckte hon att i.o.m att båda missfall skett i olika veckor så fanns det heller inget som tydde på något specifikt "fel". Hon sade att missfall var så vanliga att det egentligen inte är konstigt att jag fått MA med tanke på att jag även har 2 barn innan jag fick mina MA. 

Jag bönade och bad att hon iaf kunde ta några blodprover. Jag har en autoimmun sjukdom (Hashimotos/Hypothyreos) som jag misstänker att denna kan ha orsak till detta.
    Hon gick med på att vi skulle få ta kromosomprover (jag och min man) men detta får vi själva bekosta.

Frågan är om proverna ger mig några svar? Är det värt att ta prover om det ändå inte finns "botemedel"/hjälp? (Jag har läst om immunologiska orsaker och då ger inte våra läkare här rätt vård=immunglobulin).
    Vilka blodprov skulle vara väsentliga och viktiga att ta?? Vad har ni tagit för prover? Vad har ni fått för hjälp?  

Oerhört tacksam för svar!

• Irma

Bettan: Vad klokt av dig att faktiskt vara borta härifrån. Hoppas du orkar komma tillbaka sen! Du har varit en stor hjälp för mig på flera plan

Icka: Vad härligt att du får mår bra Jag mår rätt okej just nu. Men det kommer perioder, ibland en hel dag då jag blir låg. Men så länge det vänder någon gång känns det ok. Just nu händer ingeting för mig med behandlingar. Ska tillbaka till läkaren nästa vecka. Då ska vi diskutera hur vi ska gå vidare. Jag och sambon funderar på om vi ska vänta till efter semestern innan vi försöker igen. För om jag skulle lyckas bli gravid fort igen hamnar vi mitt i semestern. Vill inte vara gravid utan min läkare tillgänglig.
    Laban: Grattis Förstår att du är förälskad.
    Snusmumriken: Välkommen! Beklagar dina missfall Kolla på Finessans sida. hon har en bra lista med prover. det är inte många som får ta alla dom. jag har fått ta kromosomprov, ämnesomsättning och koagulationsprover.
  • TantTingeling

Kikar bara in å vinkar. Pausar FL oxå ett tag, inte av någon särskild anledning, utan det har bara blivit så. Får se när jag får lust att återvända mer permanent.

Icka, Laban: Grattis! :)

Bling: Spännande, du har mina tummar oxå!

Bettan: Jag har sagt det förr., men jag fattar inte varför du inte fått ta LH, FSH med tanke på PCO. Obegripligt...

Irma: *Vinkar lite*

Snusmumriken: I ditt fall med 2 barn så skulle jag ärligt inte lägga en krona på kromosomtester, bara ca 5 % av upprepade mf har den orsaken och då ni redan lyckats knåpa till några barn så är sannolikheten liten, åtminstone att ni skulle ha någon rubbning som är allvarlig. Däremot skulle jag kolla upp mina sköldkörtelprover och kanske lite koagulationsprover...

• BettanB

TT: Ja, visst är det väl helt bisarrt att de vägrar ta några fler prover på mig? Blir galen på SU... Snart har det gått ett år sen jag var gravid sist, så då kommer jag kräva utredning.
    Hoppas du inte jobbar för mycket... *förmanar* *kram*

Snusmumriken: Säger samma som TT. Skit i kromosomprover och kolla skk och koagulation ist.

Mula: Nej, hon hade egentligen inga tips annat än rengöring och portömning. Är ju bara symptomreducering så...

Sorg i BettanMansion.
  • Snusmumriken01

Tack snälla för svaren!

Ok, men vad heter koagulationsprovet? Gyn.läkaren pratade om lupus-antikoagulansprov...Kan det vara detta?  

Mina sköldkörtelvärden (T4, fritt T3 samt TSH) tar jag var 6:e vecka men är det något utöver dessa jag missat?

Hur är det om man har ett överaktivt immunförsvar och har förhöjda NK-celler? Hur kollar man det? Är det genom att kolla TNF-alfa och ingår inte detta prov i kromosomtesterna? Och hur kan man motverka NK-celler? 

Åh, jag blir galen på att inte få ett svar på varför jag fått mina MA. Har ytterst svårt att tro att det är "slumpen" då det hänt 2 ggr på raken...
    Kan tillägga att med min nuvarande make så har vi ett barn tillsammans (så det första barnet har jag med min fd.) Kan det då vara bra att ta kromosomprovet? 

Kram till er starka kvinnor! Jag beundrar er alla! 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14