• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • snöboll1

Icka: Tack för info! Vid sista återbesöket träffade vi en annan läkare och han var mycket tveksam till att göra ngt extra vid ev ny grav men kunde gå med på att skriva ut Trombyl och progesteron och kanske kunde man göra några extra vul och odling en gång (efter envist tjatande från min sida). Det här med kort/svag livmoderhals negligerade han helt och mumlade om att det inte fanns ngt sånt begrepp... den första sa ialla fall att det existerade men att cerklage gjorde man inte numera. Han var iaf lite mer engagerad. Vid ev ny grav ska vi nog ändå söka oss till ett annat sjukhus. Både för att få en annan läkare och för att inte vara på samma ställe där vi gått igenom allt jobbigt. Har en paus nu men ska snart försöka igen. Men det känns orosamt... Lycka till på tisdag!!

• Pinglan83

Hej på er!

har velat fram och tillbaka om jag ska skriva i den här tråden då jag är gravid men känner att jag behöver ert stöd kanske mer nu än nånsin. Ni känner ju till min historia så jag hoppas att det är ok.
    Jag var på inskrivning på Spec MV i trosdags, fick en underbar BM. För en vecka sedan minskade symptomen betydligt och jag berättade för BM att jag var orolig och hade svårt att sova. Hon lyckades boka in mig på ett UL senare samma dag. På UL använde läkaren ett vanligt UL så jag hade lite svårt att se nåt men såg iaf ett hjärta som pickade. Helt plötsligt försvinner läkaren ut och när hon kommer tillbaka så meddelar hon att fostret har en bred nackspalt (vet inte hur bred) och att det kan bli fråga om FVP. Vi pratar en stund och kommer fram till att vi ska fokusera på att fostret lever iaf och titta på nackspalten igen på mitt nästa VUL som är imorgon. Visst blev jag orolig men det den lever ju iaf. Läkaren börjar prata om min oro och att det kanske kunde hjälpa att prata med kurator igen så läkaren skulle prata med min tidigare kurator och be henne ringa mig. Så nu var det fredag, min telefon ringer och det är kuratorn. Hon berättar att hon pratat med läkaren och säger nåt i stil med "...och nu verkar det som att den här graviditeten inte heller har gått bra". Jag är nog chockad för jag frågar inget men vi bokar in en tid för samtal. Efter chocken lagt sig så känner jag paniken komma, kommer pyret dö??? Jag var tvungen att ringa upp min kurator och fråga vilken info hon hade fått för jag hade inte fått känslan att loppet var kört. Hon bad om ursäkt och försökte få tillbaka mig på spåret som läkaren hade sagt till mig men nu är jag livrädd och har en känsla av att pyret inte lever imorn när vi ska på VUL.
    PISS HELG!!! :(

Ursäkta långa EGO inlägget.

/Orolig Pingla

Hoppet är det sista som överger människan
  • icka76

Pinglan: Det var väl oerhört klantigt av kuratorn att fälla en sådan kommentar. Vad jag hört och läst så behöver en bred nackspalt inte betyda någonting alls men det kan vara ett tecken på t.ex. downs syndrom. Vilken vecka är du i nu? Blev du erbjuden blodprov, ett s.k. trippeltest? Tycker inte du ska fokusera så mycket på vad kuratorn sa utan fokusera mer på att bebisen faktiskt lever. Är det mot förmodan någon kromosomavvikelse så får du ta det då. Är det downs syndrom så brukar dessa barn klara sig jättefint. Jag håller alla tummarn i världen at pyret lever i morgon och att ni får klarare besked om vad som gäller. Kram

• mojutten

Men herregud Pinglan, vad är det för kurator?
    Du ska inte ta fasta på vad hon sa, tänk på att läkaren såg ett hjärta slå och fokusera på det.
    Jag förstår att du är utom dig av oro och jag håller alla tummar så hårt jag kan för att allt ska var fint på VULet imorgon. Jag skickar en massa kramar.

• Pinglan83

Icka: jag är i vecka 11 nu. I torsdags kväll läste jag på lite om breda nackspalter och den lindrade oron en aning. Läste nånsatns oxå att det kan bero på försämrat blodflöde och då började min hjärna gå på frivarv och fundera om trombylen inte räcker till att det är därför den har en bred nackspalt...skönt att gå på vulet imorn och träffa samma läkare som jag träffat hela denna grav. Tack för ditt svar jag försöker verkligen att fokusera på att det kanske inte är nåt fel alls.

Mojutten: Ja, jag funderar på att be att få byta kurator.

Hoppet är det sista som överger människan
  • Poppy Lee

Hej alla, vet inte hur många härinne som minns mig (tyvärr har det väl tillkommit en del nya , tyvärr alltså eftersom man inte vill att någon ska drabbas av upprepade mf), men för er som minns undertecknad kan jag rapportera att jag nyligen fött min andra dotter, med hjälp av Fragmin och Trombyl.

Förlossningen gick bra och alla mår toppen.

Många kramar till er som fortfarande kämpar - ge inte upp! - och grattis till er som plussat.

• Bling1975

Poppy - stort grattis! Underbart att det gick vägen nu.

Pinglan - fy va jobbigt. Att gå och oroa sig och undra är ju det värsta som finns. hoppas du får positiva besked snart. Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • Laban82

Pinglan: Nej usch va jobbigt. Jag hoppas verkligen att allt är bara bra, men jag förstår att du är orolig. Klant kurator.... skulle byta om jag var dig. Lägger man fram en sån där sak bara så där??? Kanske man ska ta reda på att det verkligen är så innan man säger så som hon gjorde. Fan va folk kan va klumpiga.

Poppy: jag kommer ihåg dig. Kul att läsa att du lyckats få hela 2 barn Ger hopp åt en kämpare.

EGO: Var på UL idag Så en liten pärla som mådde alldeles fint fint. Sprattlade och var osammarbetsvillig Den ser nu ut som en riktig bebis ♥
    Det som jag nu undrar om någon som ätit kortison....har erat foster varit större i tsorlek än va den ska va?
    Min mätte så att vi hamnade i v. 12+2 fast vi är i v. 11+0. Läkaren sa att det inte var någon fara, men han trodde som mig att det kanske berodde på kortisoner?????
    Ska nu trappa ut kortisonet och trappa ner ASA till 50mg dock fortsätta med progesteronet t.o.m. v. 14 och ASA 50 mg t.o.m. v. 20.

Håller tummarna för dig Pinglan hoppas hoppas allt går bra. Har själv funderat på vad vi gör om vår bebis har typ down eller annan utvecklingshämning och jag ha nog kommit fram till att jag inte skulle klara ta bort barnet, men de e svårt de där. STOR KRAM till dig vännen. Kommer tänka på dig alla dagar tills vi vet.

Kram alla andra fina tjejer här inne också♥

• Irma

Poppy: Grattis! Klart jag minns dig! 

Pinglan: Vilken klantig kurator! Hoppas så att det går bra *stor kram*
    Laban: Grattis till ännu ett fint VUL
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14