• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Odetta

Idag har jag ringt både till privat gyn och till kvinnokliniken. Privatgyn fick jag en första tid hos om 3 veckor, det känns jätte bra! Och KK ringde jag för att kolla med mitt blodprov jag fortfarande inte fått svar på och fick då höra att jag inte alls, som läkaren sa att hon skulle göra, var borttagen från utredningskön utan att vi ska få en kallelse till månadskiftet maj/juni!

Så från att ha fått höra att man inte blir utredd har vi nu fått en tid och ett fönster för kallelse!

Så vi får se! Jag nämnde lite lätt prednisolon och trombyl för henne jag pratade med på privat gyn och hon sa att det inte fanns tillräkligt med studier bla bla...men jag struntar i vad hon sa, jag ska inte träffa henne i alla fall för hon är inte läkaren Ska bli intressant att se vad läkaren säger om 3 veckor....shit, blev nästan lite läskigt. Skönt att bli tagen på allvar...men läskigt att det är på så pass mycket allvar att man behöver hjälp.

Bollen rullar.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Fialisa10

Hej på er!

Har försökt att förtränga vad som händer så det är därför jag varit osynlig några dagar. Behandlingen gick sådär. Jag blödde bara lite grann i 4 dagar (inte alls som förra gången när det höll på i 2 veckor och man kunde se saker som kom ut...). Så jag antar att det blir en skrapning nu. Har sett filmen på Vårdguiden om hur det går till och mår illa. Hjördan och Irma97, varför var era cytotecbehandlingar inte bra? Och hur gick era skrapningar? Hur var det efteråt? Blödningar, och hur länge höll de i sig? Gjorde det ont?

Pinglan: Grattis! Gud vad roligt!

Hjördan: Hur gick det med laxen?

Många kramar

• Bling1975

Hallå tjejer. Nu är bollen verkligen i rullning för mig också och vi satsar på ett försök innan sommaren.

Vi har just kommit tillbaka från vår andra resa till Aten för LIT. Nästa vecka tar jag första Humirasprutan och om knappt 5 veckor är det dags att testa igen för att se om mina nivåer har blivit bättre. Jag äter redan nu Trombyl och kommer förmodligen att ta fragmin också när det är dags även om inga prover visar på det problemet. Ny prover kommer ju också tas vid en ev graviditet och då vet jag om jag kommer att behöva fler behandlingar för att ta hand om immunsystemet.

Min grekiska läkare var helt bestört över hur dåligt sverige som annars är rätt framstående behandlar oss med upprepade missfall. Han sa att tom deras sämsta allmänna försäkring betalar för immunologiska tester och behandlingar vid missfall.

Men med lite tur så blir det FET i början av juni.

Filalisa - jobbigt för dig. Jag har aldrig blivit skrapad så jag vet inte riktigt hur det går till, men jag hoppas allt går bra.

Odd - hoppas du får en bra läkare som är lite framåt!

Stitch längtar efter Lilo
  • Odetta
    Fialisa10 skrev 2010-04-08 09:34:23 följande:
    Hej på er! Har försökt att förtränga vad som händer så det är därför jag varit osynlig några dagar. Behandlingen gick sådär. Jag blödde bara lite grann i 4 dagar (inte alls som förra gången när det höll på i 2 veckor och man kunde se saker som kom ut...). Så jag antar att det blir en skrapning nu. Har sett filmen på Vårdguiden om hur det går till och mår illa. Hjördan och Irma97, varför var era cytotecbehandlingar inte bra? Och hur gick era skrapningar? Hur var det efteråt? Blödningar, och hur länge höll de i sig? Gjorde det ont?   Pinglan: Grattis! Gud vad roligt!Hjördan: Hur gick det med laxen? Många kramar
    Hej Fialisa!

Beklagar så *kramar*

Jag blev skrapad i januari och var som du jättenervös inför det hela, tittade på den där filmen och mådde illa. Men vet du, det är inte så farligt som man föreställer sig! För mig var det inte det i alla fall. Personalen var jättesnälla, jag sov under ingreppet och allt gick superfort. Efteråt fick jag stanna nån timme för att piggna till och sedan fick jag åka hem. Blödde gjorde jag mycket efteråt, men det är ovanligt att man gör. Blödde nog rikligt i 1 vecka och så sparsamt i nästan 1 vecka till och sedan inget mer. Jag känner att min kropp återhämtade sig fenomenalt snabbt efter skrapningen som ändå gjordes i v16 (fast bebis hade stannat i v8). Själva skrapningen sov jag ju under så den kände jag inget av och första kvällen efteråt så hade jag rätt ont, men det var nog mer ont i hjärtat än någon annan stans för allt det andra stoppade jag i mig alvedon emot och gick och la mig. Kände mig lite trött i några dagar efteråt, men inte kroppsligt utan mentalt.

Hoppas mitt svar kunde ge dig lite lugn....och är det något du undrar så fråga på bara *bamsekram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • BettanB
    Bling: hej hopp vad det går. Åh, vad jag hoppas att det skall ge utdelning för er Har blivit så sur och bitter {#lang_emotions_embarassed} på senare år, men i ert fall skulle jag verkligen glädja mig till 100% om det bara vill gå vägen.

FiaLisa: förstår att du är nervös, men jag tycker faktiskt inte att det finns någon anledning. Jag har skrapats tre gånger och det har gått utomordentligt alla tre gångerna. Har inte känt ett smack, knappt haft ont alls och inte blött mer än yttepytte lite dagen efter. Skulle aldrig i livet testa enbart cytotec utan går alltid direkt på skrapning eftersom det ju ofta ändå slutar där ändå.

Är det något speciellt du är orolig för i samband med skrapning?
    Och det är ju inte ens säkert att det behöver skrapas; det är inte alltid man blöder så där förfärligt mycket i samband med ett missfall; ta det från en som ändå varit med om några stycken.. (vill ha en blinksmiley som inte ser så sabla glad ut...)

*vinkar* till alla och smiter iväg igen. Har dragit ner på fl det senaste och nu skall jag till gymmet.
    Sorg i BettanMansion.
  • Mula69

Hej alla, jag måste få be om lite erfarenhet.

Jag har ju gjort 10 st provrörsbefruktningar och har under denna tiden stoppat i mig mer hormoner än det går att föreställa sig. Vårt sista försök skedde i mars förra året så inga hormoner ska vara "aktivt" kvar i kroppen. Däremot så är jag övertygad om att dom finns kvar och påverkar.

Jag upplever att jag har fått mycket sämre hy både i ansiktet men också på ryggen i form av utslag och mindre bölder emellanåt. Jag har också fått fetare hår med anledning av detta och undrar om någon känner till/har erfarenhet av detta.

Tyvärr tror jag inte på att bara gå till en vanlig läkare för att få utskrivet en hudsalva då jag är övertygad om att jag har någon rubbning i kroppen pga mitt hormonintag.

Jag bor i Stockholm och är beredd att testa det mesta men känner mig rådvill och hoppas på att kunna få tips av någon av er.

Tack.

• icka76

Hej alla!

Det var ju jättelängesen jag skrev i tråden. Hade tappat bort den nya länken.

Vill börja med att gratta alla som set sina små på VUL och beklaga de som misst ännu en liten.

Här är allt bara bra. Är i v.17 nu och kan för mitt liv inte förstå att jag kommit så långt. Fast jag sett min lill* 6 ggr, senast förra måndagen så kan jag inte släppa oron över att den kan ha dött. Ska på RUL på tisdag och ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Min läkare försökte lugna mig sist och säga att risken för mf nu låg på mindre än 1 % vilket kändes bra då. Som tur är har jag börjat känna bebisen lite och vet att den lever just då i allafall. Det är så trist att man efter vad vi gått igenom inte kan slappna av och njuta av en graviditet.

• Irma

Odd: Gött att bollen är i rullning

FiaLisa: Jag har gjort 5 skrapningar. Mitt första MA testade jag cytotec, allt kom inte ut. Fick göra en skrapning ändå. Med den smärtan som jag upplevde med cytotecen och ändå inte fick ut allt, har jag valt skrapning direkt istället dom andra gångerna. Vågade inte chansa. Jag tyckte det jobbigaste med skrapning var att ligga i en sån utsatt position och bli sövd, inte vara vaken. Men det var bara första gången jag kände så. Kände nästan ingenting efteråt, blödde som kortast 1/2 dag, som längst 1 vecka. Hoppas det går bra för dig! *stor kram*
    Bling: Man kanske skulle flytta till Grekland för ett tag. Tänk om det vore så här i Sverige...
    Å vad jag ska hålla tummarna för er
    Bettan: Kul att se dig! Hur mår du? Hur mår du? Mår du bättre av att inte "hänga här" lika mkt?
    Mula: Har tyvärr ingen erfarenhet, eller vet något om hormonrubningar.
    Icka: Där är du ju! Det var verkligen längesen. Herregud, redan RUL. Förstår att du är nervös. Kul att "se dig". Mår du bättre nu?
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14