Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Nybliven fru - massor med grattis! Härligt att det startade av sig själv och att allt gick bra så du slapp bråka mer. Njut av din fina bebis!

sirivonessen - hoppas det går jättebra idag! Håller tumarna.

Själv ska jag pallra mig iväg på inskrivning på MVC idag. Hoppas att jag får en snäll barnmorska som förstår att det är lite skillnad att vara orolig efter 6 år, fyra missfall och 9 IVF mot någon gräddfilsgravid.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Jag är nog en liten mes så jag fick en barnmorskestudent idag och min barnmorska satt bara med. Men jag ska till deras doktor nästa vecka så får vi se. Annars är det inga vanliga besök innan v 20 som jag förstod det hela. Vi får väl se hur det känns då.

Jag känner mig nog bara ganska avtrubbad och då blir jag lite överdrivet glad och trevlig istället.

• Bling1975

Krusbär - jag går hos Barnmorskorna Östermalm. Det blir säkert jättebra, jag kanske bara måste våga visa lite mer hur jag känner på insidan om jag ska få mer stöd. Men jag har ju min gamla läkare också dit jag kan få komma för UL om jag blir orolig.

• Bling1975

Ninnin, brukar det ta lång tid mellan plussen? För IVF hjälper inte alls mot missfall, det snabbar bara upp processen att bli gravid om det är trögt. Behöver man mycket behandling mot missfallen så kan det dock vara bra för att man inte ska behöva ta en massa preparat under väldigt lång tid utan kan planera för IVF cyklerna. Vad får du för missfallsbehandling?

• Bling1975

Ninnin, jag vet att man vill ha lösningar. Men blir dina ägg befruktade vid sex och du lätt blir gravid så kommer du sannolikt få fina embryon vid IVF. Men ingen kan se hur de ser ut på insidan och det är i slutändan det som avgör. Jag hade toppenfina embryon efter IVF och fick ändå en massa missfall ändå tills jag fick rätt behandling med hjälp av en Dr i England. Om jag var du hade jag nog gått vidare den vägen istället för IVF som jag inte tror gör någon skillnad om jag hade lätt för att bli gravid.

• Bling1975

Ninnin, jag har fått hjälp av Dr Gorgy på www.fertility-academy.co.uk där man har gjort immunologiska utredningar på mig. Jag behandlas i denna graviditet med 25 mg Prednisolon, Klexane (som fragmin), Trombyl och går var fjärde vecka och får ett dropp med Intralipider som ska balansera immunförsvaret. Innan jag blev gravid behandlades jag även med LIT och Humira. Det är inget man ännu tror på i Sverige då det är ganska nytt och inga direkt stora studier har gjorts. Man kan börja med att läsa boken "Is your body baby friendly" av Dr Alan E Beer som var en av pionjärerna på området. Jag gjorde även en hysteroscopy i Grekland hos en expert på upprepade missfall och infertilitet. Den visade att jag hade mycket död ärrvävnad i livmodern från tidigare missfall, de tog bort den och gjorde allt fint igen och då blev jag gravid på nästa försök efter många minus och kemiska på rad.

• Bling1975

Snabb fråga, är det någon annan som har råkat ut för extremt lågt TSH under graviditet trots att det var normalt tidigare (inget levaxin)?

Mitt är tydligen nere på 0,08, nedre gränsen är 0,4 i första trimestern. Det är tydligen är orsaken till att jag inte kan sova på nätterna och har en del andra tråkiga symptom. Läkaren gav jag dock inte så mycket för så jag vet inte om jag måste vara orolig för det och jaga själv eller om jag kan vänta på nya provsvaren och se vad de säger om någon vecka.

• Bling1975

Tack för svaren, jag håller tummarna för att det ordnar upp sig snart när jag slutar med pred och går in i andra trimestern.

• Bling1975

Kör på med magen nu i början, är du väldigt smal kan låren vara bra att spara till senare i graviditeten då det kan vara svårt att fixa en fettvalk i magen. Sköterskan gav mina i ridbyxlåret och det kändes knappt, men jag kör magen. Tycker det är lättast att se.

• Bling1975

Hej Ninnin, jag beklagar verkligen att du har fått missfall igen.

Jag har ju gjort en utredning i London och sedan behandling. Vad det kostar i slutändan går inte att svara på, det beror på diagnos. Men här kommer några exempel på kostnader jag har haft innan jag nu äntligen har fått bära ett barn förbi de första 12 veckorna. (Var på UL i dag och allt ser bra ut).

Konsultationer före och efter prover: £270
    Provtagning i London: £2000

Efter det fick jag min diagnos och en behandlingsplan. Tyvärr inkluderade den en del dyra saker som jag har fått resa en del för att lösa vilket också har kostat ganska mycket. Det har bland annat blivit 4 resor till London och 4 resor till Aten. Jag gjorde även 3 misslyckade försök med FET och IVF med egna ägg under behandlingen, hade vi lyckats på första hade kostnaden blivit lägre.

Om jag bara räknar den behandling jag har fått i samband med min lyckade graviditet så blir det:

3 st LIT behandling i Aten: ca 20.000:- (exkl resa och hotell för 2 personer)
    2 st Humira injektioner: 11.000:- (om man inte får en svensk läkare att skriva ut på högkostnadsskyddet)
    Progesteron i olja injektioner till v 12: 4.000:-
    Prednisolon 25 mg: 0:- (fick på högkostnadskortet)
    11 x Intralipidinjektioner: 33.000:- (3 st innan ET och sedan var 4:e v till v 31)

Med egna ägg valde jag den dyrare behandlingen med Ivig istället för intralipider, då behövde jag åka till London för varje dropp och de kostade ca 20.000:- styck.

jag har ä'ven fått ta om en del prover efter behandlingarna vilket har gått på ca 10.000:- totalt.

Men jag har träffat tjejer som behövde både mer och mindre behandling så det vet man inte innan. Och sedan beror det på hur samrbetsvilliga läkare man hittar i Sverige. Billigare och enklare än surrogat är det i alla fall.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14