Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Snyggt Bettan!
Jag är nu på plats i Aten för min första LIT behandling. Spännande och lite läskigt.
Snyggt Bettan!
Jag är nu på plats i Aten för min första LIT behandling. Spännande och lite läskigt.
Irma - Det är verkligen vår i Aten, nästan försommar. Vi har 19-20 grader och sol så det blir riktigt varmt dagtid men de envisas med att det är vinter så de har bara värme och ingen kyla på. Vi hade en bastu i rummet första natten. Imorgon är det dags för själva behandlingen, lite nervöst.
Laban - kortison rekomenderas till v 12 och sedan långsam nedtrappning.
Pinglan - hoppas det går bra nu!
Hjördan - håller tummarna, förstår att du är orolig, men det kan vara helt ofarligt.
Det har gått bra men det gjorde faktiskt oväntat ont, alla hade varnat att det skulle svida och bränna och det gjorde det. Men varje stick (12 st) kändes även som om de stack i en nerv. Hua, men nu är det gjort. Ser dock inte fram emot reprisen om 2 veckor.
Här finns det massor att läsa om behandlingen vi gjorde i Aten:
www.repro-med.net/repro-med-site2/index.php&view=article&id=69:lymphocyte-immunization-therapy&catid=2:pages-ett&Itemid=25
Vi kommer att åka ner om två veckor igen. Sedan ska LAD proverna tas om 5 veckor senare i USA. Om nivåerna inte är tillräckligt höga så kan det bli fler behandlingar. Linnea som jag träffade där nere gjorde tex sin fjärde behandling.
De tar blod från mannen (eller en donator). Ur det blodet så plockar de främst ut alla lekocyter som de sedan injecerar precis under huden i min underarm. De sticker 12 gånger och enligt min man så pressar de in rätt mycket så huden bubblar upp som en blåsa.
InHeaven, det finns mycket att göra, men tyvärr väldigt lite i Sverige. Om fragmin, trombyl, levaxin, progesteron eller kortison inte hjälper så rekommenderar jag att man vänder sig till en expert i USA eller England för fortsatta tester.
Hej Fialisa, beklagar verkligen dina missfall. Så jobbigt att gå så länge varje gång också.
Via landstinget är det nog rätt kört med "bara" två missfall. men du kan göra en utredning privat på tex fertilitetscentrum. det är dock sällan de visar något. Men sköldkörtel, kromosomer och koagulation är ändå bra att kolla. Inför nästa graviditet så kan du självmedicinera med 1/3 barnalbyl per dag oavsett diagnos eller ej. Kräv också ett VUL i v7 för att kolla att hjärtat slår.
Hallå tjejer. Nu är bollen verkligen i rullning för mig också och vi satsar på ett försök innan sommaren.
Vi har just kommit tillbaka från vår andra resa till Aten för LIT. Nästa vecka tar jag första Humirasprutan och om knappt 5 veckor är det dags att testa igen för att se om mina nivåer har blivit bättre. Jag äter redan nu Trombyl och kommer förmodligen att ta fragmin också när det är dags även om inga prover visar på det problemet. Ny prover kommer ju också tas vid en ev graviditet och då vet jag om jag kommer att behöva fler behandlingar för att ta hand om immunsystemet.
Min grekiska läkare var helt bestört över hur dåligt sverige som annars är rätt framstående behandlar oss med upprepade missfall. Han sa att tom deras sämsta allmänna försäkring betalar för immunologiska tester och behandlingar vid missfall.
Men med lite tur så blir det FET i början av juni.
Filalisa - jobbigt för dig. Jag har aldrig blivit skrapad så jag vet inte riktigt hur det går till, men jag hoppas allt går bra.
Odd - hoppas du får en bra läkare som är lite framåt!
Poppy - stort grattis! Underbart att det gick vägen nu.
Pinglan - fy va jobbigt. Att gå och oroa sig och undra är ju det värsta som finns. hoppas du får positiva besked snart. Kram
Ett litet tips om ni kör trombyl, min missfallsläkare i London ville att jag började med dem redan 3 månader innan försök.
Att helt avstå från choklad och minska ner på allt socker och äta mycket omega 3 är bra mot högt TNF-alfa som nästan ingen testar i Sverige längre. Och det är ju inte heller farligt att göra även om man inte har problem så det är ett tips.
Dr Beer rekomenderade visst en "missfallsdiet" där tipset ovan var en del. Finns mer på amerikanska immunologysupport. Tror det var under Files.
health.groups.yahoo.com/group/immunologysupport/
Men om inget hittas på proverna, kräv fragmin ändå och om ni har fått missfall trots det så överväg strandkliniken i Stockholm där ni kan få kortison om er egna läkare vägrar.
Jag åker till London ikväll för att träffa min läkare och lämna nya prover efter LIT och Humira behandlingen. Hoppas bara att de kommer iväg som de ska till Chicago med askmolnet.
Socker triggar tydligen saker som i sin tur triggar immunförsvaret så det blir överaktivt. Immunförsvaret kan då om man har missfallsproblematik som oss attackera fostret. Svenska läkare anser ju inte att immunförsvaret har någon del i det här och varken testar eller behandlar. Men utomlands som i England, USA och Grekland så har man kommit ganska långt inom detta. Dr Beer som skrev "missfallsbibeln" Is your body baby friendly ligger bakom många av teorierna. Om ni inte har läst den ännu - spring och köp!
Jag går hos Dr Gorgy i London som arbetade tillsammans med Dr Beer när han levde.
MB - stort stort grattis! Underbart att hon äntligen är här. Jag är så glad för din skull. Njut, njut, njut!