Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Är det någon som behöver ett foglossningsbälte/stöd? Jag har ett svart i storlek S som jag vill bli av med mot portot. Annars får myrorna det, och det är inte säkert att de vet vad man har det till!

• cilla67

Du får det gärna, om ingen mer akut behövande anmäler sig innan morgondagens slut!

• cilla67

Resande, en fet vällingflaska innan läggning? Det brukar ju hålla många barn lugna lite längre. Hur gammal är S nu igen? 9 månader ungefär? Gröttallrik innan läggning istället för amning, och så nattning med närhet?

• cilla67

Anceka, jag var emot napp när A föddes och han har aldrig haft napp. Han ammade å andra sidan tills han var 15 månader, så han fick väl utlopp för snutreflexerna ändå. G däremot fick napp eftersom vi var tvungna att ge honom ersättning ganska tidigt. Då märkte vi att han hade ett snuttbehov som inte uppfylldes av den minuter det tog att tömma flaskan. Han hade napp tills strax efter tre år, då han en dag meddelade att han nu var stor kille och inte ville ha napp mera. Så, ja, det fyller nog sin funktion ibland!

• cilla67

Vi5, ett par kilometer sydost om er tycker de i alla fall att man ska åka. Båda pojkarna har slagit i tänderna vid olika tillfällen, mycket lindrigare än det låter i ditt fall, men ändå har de velat titta. Det är jättebra om man ringer försäkringsbolaget också och meddelar att det har hänt, så de vet om det om det senare skulle visa sig att det uppstod någon skada.

• cilla67

Poison, när A fyllde 5 hade vi skattjakt. Vi gömde påsar på ett ställe och hade skattjakt fram dit. Jag hade ritat saker i huset som ledtråder, så t ex kunde den första ledtråden vara en teckning av tv-bänken. Vid tv-bänken fanns en ny ledtråd, t ex en teckning på tvättmaskinen. På tvättmaskinsluckan en ny ledtråd till osv. Det tog säkert en halvtimme för dem att leta sig fram, och det är ju typ en fjärdedel av kalaset! Vi hann alltså inte med så mycket mer än fika, skattjakt och lite påsöppnande innan barnen gick hem.

• cilla67

Vi5, vår A sov ute året runt. Från min syster förskolläraren fick vi tips om en minisovsäck, de hade dessa på hennes förskola. Det finns ju många sovsäckar i juniorstorlek som är väldigt varma och sköna. Om de går att dra ihop lite mer upptill så kanske armarna stannar nere i säcken?

• cilla67

Vi5, du kan ju även köpa tvådelat, så kan lillA ha jacka på när hon sover i åkpåsen, och sitta upp när hon vaknar. Vi har alltid haft tvådelat och jag skulle aldrig byta till overall! Sedan vill jag slå ett slag för fårskinn - det är oslagbart skönt i vagnen vare sig barnet sover eller inte. När vagnens tid är förbi får skinnet följa med på pulkor och annat. 

• cilla67

Jemema, när vår A ville sluta med blöja på natten bar vi honom till toan när vi gick och la oss, så han kunde kissa halvt i sömnen, och sen lägga sig igen. Det gick jättebra, och efter nåt halvår slutade vi med det och det har aldrig hänt några olyckor på natten.

• cilla67

När A fyllde fem hade vi skattjakt inomhus. Jag ritade "skattkartor" med en möbel på, och vid den möbeln fanns nästa karta osv, tills de hittade skatten - godispåsarna. Utomhus kan det ju bli mycket roligare!

• cilla67

Vilka roliga nyheter! Grattis allihop, jag håller tummarna för er alla men lite extra för Snow.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8