30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Grattis Gabi! Kul med en julbebis!
Grattis Gabi! Kul med en julbebis!
G fyller samma dag som min syster. Det brukar inte vara något problem att dela det. Ibland har vi kalas tillsammans och ibland får A och G ha kalas tillsammans. A fyller ju bara två veckor före G.
Kate, när jag väntade A fick jag köpa vinterkängor i 40 på Maxi. De höll precis lagom tills A hade kommit. Fötterna gick upp en halv storlek, och jag vågade knappt köpa nya skor förrän G var ett halvår, men det stannade på en halv storlek! Jag trodde ju också att det skulle dra iväg en halv till minst, med tanke på hur fantastiskt tjock jag var med G.
I min familj har vi två såna där kluster av födelsedagar. Det första i februari, när G och min syster fyller samma dag, sen mamma, en systerson och en systerdotter. I augusti är det dags igen för en veckas firande med dubbla kalas den 7e, ett den 9e och ett den 10e.
Ur pekuniär synvinkel tycker jag mest synd om barnens farmor som har tre barnbarn och alla fyller inom ett spann av 8 veckor, och då har vi jul i mitten av den perioden också.
Vi5, när vår A hade torsk sa BVC att vi skulle pensla med vichyvatten. Det var viktigt att det verkligen var vichy och inte Loka eller Ramlösa, för det är nåt ämne i vichy som saknas i andra bubbelvatten. Fast det kanske är för mesigt om ni redan har fått något medel mot det. Glöm inte att koka napparna också!
A har ju alltid varit lite krånglig att lägga, men säg det han inte har krånglat med... Vi har haft snarlika perioder som ni har, och jag skulle testa att ligga stilla med henne no matter what, hålla om henne lugnt och stadigt men inte hårt, som en megakram och berätta en saga eller historia med låg och lugn röst. Blir det tillräckligt intressant slappnar hon av och intresserar sig för sagan och om man sen gör den lite enformig efter ett tag somnar hon (om hon vore A, alltså). Så fick vi göra. Numera räcker det att ligga bredvid och berätta nåt. Jag berättar ofta saker från när jag var liten, men vi har också hittat på egna sagor. En hit-saga när det gäller sövande effekt börjar med en tant som vaknar i sin säng, tänker på att det är hennes födelsedag, går upp och lagar frukost, hämtar tidningen och sätter sig ute i solen och äter och läser. När teet är uppdrucket vill hon ha en kopp till och går in och fixar det och när hon kommer ut kommer en vindpust (phuuiiiiiiiiiiiiiii) och blåser bort tidningen som fladdrar iväg längs gatan (beskriv) och in på en annan tomt och rätt i famnen på en gubbe som just varit och fiskat, och tänk så bra med lite tidningspapper då! Sen beskriver man fisken och rensningen och hur resten av tidningen blåser bort igen (phuuuuuuiiiii) när han är klar med fisken. Sen blåser den iväg (beskriv) och hamnar hos alla möjliga människor som behöver tidningspapper till att slå in blommor, göra brasa och allt möjligt för att till sist (om ungen fortfarande är vaken) hamna hemma hos födelsedagsbarnet igen. Allt ska broderas med så mycket detaljer som möjligt och berättas ganska monotont. A brukar somna redan under tantens frukost numera. Det funkar såklart inte på alla barn, men här har det varit en räddning. Vi har en annan variant med ett klädstreck och ett par kalsonger som blåser iväg, men den minns jag inte längre.
Det där med nattningar är ju sannerligen ett lotteri. Igår tog det minst 90 minuter att få omkull G. Det sedvanliga programmet med Sju elefanter balanserade och Idas sommarvisa som brukar räcka krävde utfyllnad som var så trist att jag somnade själv. När jag vaknade var G fortfarande vaken.
Ikväll somnade han redan vid fem elefanter. Ett veritabelt lotteri som jag vann ikväll. A är fortfarande vaken och ska natta sig själv, säger han.
Vi5, skönt att allt såg bra ut! Har du varit på Medmera vid Drottningtorget? De har allt man kan behöva för fotavtryck och annat pyssel, och det är lätt att parkera, så slipper du in i stan och krångla. Man kan parkera strax bredvid. Gratis är det också. Tur det, för det brukar inte bli gratis i den affären!
Jag sparar teckningar och urklipp i ett A3-kuvert med papprygg. När jag får råd ska jag köpa dem varsin sån här www.bookbindersdesign.com/sv/articles/36/parmar-boxar att spara teckningar i!
De har varsin sån pärm som jag hade tänkt göra album i, men jag har insett att det är lättare och billigare att vartefter göra fotoböcker så jag tänker skriva ner (kopiera sånt jag berättar om här t ex) sånt som är skoj att minnas och kanske spara klipp och så till dem i pärmarna istället.
Kate, bookbinders finns nog bara i Stockholm eller möjligen Göteborg. Jag brukar handla nåt när jag är i stan men nu var det rätt länge sen jag var det så jag har köpt kalender på deras webbsida. Rean kommer visst dit också, har jag läst! Fast inte förrän om ett tag.
Kate, båda butikskedjorna finns endast i våra tre största städer! Snobb! (Det är en av de saker jag saknar mest med Stockholm, nördaffärerna...) Bra plan du har! Har M en snorkel du kan låna annars? Kanske kan hjälpa till med fokuseringen på andning?
Vi5, nej medmera tänkte jag mest på färg och så. Så stora pappryggskuvert kan du nog bara hitta i pappershandel eller kontorsgross.
De där lådorna har väl inte precis finesser men de är klädda med linnetyg och finns i typ 50 färger och så har de en lite speciell öppning. Jag har en mindre sådan som smyckeskrin.