Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Spännande, Stramalj, jag håller tummarna för en snabb och smidig entré för lillebror, gärna i morgon lunch! Jag har inga bra sovtips, trots att jag har gjort det du ska göra två gånger. Kanske just därför. Före A sov jag jättedåligt och före G sov jag som en klubbad säl av ren utmattning. Hoppas att du kan sova gott ändå i natt! Kram!

• cilla67

Vi5, usch så arg jag blir när jag hör om Es dagiskompisar. Bra att ni tar upp det med personalen. Ibland undrar man hur de tänker. Skönt att han ändå kan leka med bästisen så bra!
    Jag tror det är svårt att vara född i ändarna av året. A är ju född i januari och leker bara med de som är födda året innan. Det kommer bli en rejäl kalldusch för honom när han inser att de börjar skolan ett helt år före honom och han får lov att byta kompisar helt. 
    A leker också gärna med tjejer, D har varit hans bästis sen de började dagis tillsammans och nu har han en ny tjej-bästis, L. Fast igår hade han bjudit hem bröderna E & D från förskolan, D leker mycket med G på lilla sidan, så det passade ju jättebra.
    Tyvärr ville E gå hem ganska snart, jag tror han kände sig lite obekväm med vår hund. Hon går ju inte i trappor, så de hade kunnat leka ostört där uppe, vilken de tre andra gjorde, men Es mamma säger att han är ett plåster som vill ha sin mamma inom armslängds avstånd. Det var lite för mycket att vi satt i köket och fikande, tydligen.

Resande, vilken tuff start ni har haft. Hoppas att din man kan hitta rätt i prioriteringarna. Ni kanske kan använda Stramaljs Toyota-lista?  

• cilla67

Välkommen hem, Stramalj! Vilken underbar storebror S är! Hoppas du får fason på amningen snabbt, så du slipper ha ont.

• cilla67

Stramalj, klickade du ur rutan "samma som förra gången"?!
    Skämt åsido, jag hoppas verkligen att det ordnar till sig snart. Han är ju så ny ännu, så det kanske hänger ihop med matfrågan. När det ordnar upp sig och han hittar en rutin i det kanske han blir lugnare och kan sova som folk igen.

Kate, vad jobbigt! När jag väntade G mådde jag också lite märkligt och hade svårt att vara glad över graviditeten, trots att den var högt önskad. Vi behövde inte kämpa som ni har gjort, men ändå tog det till kanske sjunde månaden innan jag kunde slappna av och glädjas. Kanske borde jag ha sökt hjälp, det är ju onödigt att gå och känna så där när man KAN få hjälp. Så gör det, sök hjälp! Jag tror mvc har bra hjälp att ge där för det är nog väldigt vanligt att känna som du gör, särskilt när du har haft så mycket extra omkring dig. (Hoppas att din pappa är på bättringsvägen!) Kram!

• cilla67

Är det nån som är intresserad av en TENS-apparat? Det var ju hett som bara den när A föddes, numera tycker jag aldrig man hör talas om det.

• cilla67

Vi5, håller tummarna för att du hinner bli lite piggare innan bebis kommer, även om det kanske sätter igång imorgon!
    Visst är det svårt att förklara för folk hur man ser på det där med kön, eller hur man inte ser på det kanske är bättre att säga. Nu har vi inga problem med det på förskolan, men annars kan jag ibland känna ett behov av att förklara hur jag tänker. Oftast ger jag upp innan, för jag tycker det kräver för många ord och ändå blir det inte särskilt slagkraftigt, som du säger. Det blir lätt luddigt och de konkreta exemplen ofta rätt ytliga, som just kläder och hår. Eller andra mesiga argument som "mina pojkar får leka med dockor"... Den där djupa känslan av att det vore fel att mata dem med bilar och kakikläder och inte erbjuda alla färger och alla sorters leksaker är svår att uttrycka.

• cilla67

Man kan ju ha tur och otur också, Kasperina! A är den lugna hos oss, han har ett prydligt ärr mitt i pannan, men G har hittills klarat sig ärr-lös trots att han slår sig rejält nästan dagligen. Han saknar helt As försiktighet och kastar sig gärna handlöst och blir uppriktigt förvånad över att ingen tog emot.

• cilla67

Vi5, stackars E! G brukar kräkas när han får feber. Hoppas verkligen att det är en sjuka med snabbt förlopp så han hinner bli frisk innan det är dags. Säg till om du behöver hjälp med något!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8