Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Just det ja, aldrig att de på vår förskola skulle kräva in arbetstider av oss! Vi fyller i ett papper om vårt tillsynsbehov, sen har aldrig någon ifrågasatt det. Eftersom jag ofta kan styra min tid själv försöker jag ju hämta tidigare när det går, och om barnen är trötta och sega struntar jag i att stressa dem och lämnar dem vid 9. Ingen har haft synpunkter på detta.

• cilla67

Jag försöker sälja en sovpåse på Tradera och har nu haft den ute två omgångar men ingen vill visst ha den. Jag funderar på om jag använder fel ord? Vad kallas det mer? Det ser ju ut som en dopklänning typ, med dragsko nedtill. Visst är det en sovpåse?

• cilla67

Vi5, stackare! Det där låter inte nåt vidare. Funkar magen som vanligt i övrigt? Jag kräktes när jag var höggravid med G, men det var för att jag utan att fatta det, hade blivit förstoppad. När det väl var avhjälpt återgick allt till det vanliga. Krya på dig!

• cilla67

Vi har faktiskt fått det lite lättare med maten nu, A äter bättre och de senaste dagarna även fortare. Annars har på sistone tiden varit problemet. Han sitter och drömmer, pratar om allt och ingenting och glömmer stoppa in i munnen. Om vi inte ingriper i det kan en måltid lätt ta 90 minuter.

Argumentet att G redan har ätit upp och fått gå från bordet har mötts av ett gnälligt "jamen ni MATAR ju honom. INGEN matar mig!!" När man sedan erbjuder sig att mata honom är det nej på det. Han kan själv. "Jag är väl ingen bebis heller!"

A är också ganska bra på att manipulera så det blir som han vill...
    Jag brukar sitta bredvid G och A sitter med maken, och där har ju A hittat den svaga länken. Jag matar G, som blir färdig snabbt, medan maken inte vill mata A (som ju inte heller vill bli matad, men i alla fall).
    Så A vill ibland byta plats, men det slutar ju alltid i hela havet stormar och ingen är nöjd så vi säger nej. Nu föreslog A att vi vuxna skulle byta plats varannan dag. Så att den som sitter bredvid A också är den som nattar A, osv.
    Vi har försökt hålla varannan kväll med nattningen så att vi byter barn. Ofta vill A att pappa ska natta, för han somnar inte mitt i hittepåsagan som jag gör, och jag tycker det är behagligt att bara vila lite med G så det har blivit lite si och så med varannan kväll tidigare. Nu, med As nya system är det blivit mera ro vid bordet och inget tjafs med nattningen, så det blev en win-win av det hela. Kanske nåt att testa, GHP?

• cilla67

Stramalj, ja visst måste man ta den i beaktande! Dialekten alltså... Både din man och min har ju begåvats med, ska vi säga, uttalsutmanande namn lokalt. Man kan ju undra varför. Man kan ju också fundera över varför de flesta orter i trakten också heter saker som inte går att säga på den lokala dialekten. (Vi var där i helgen, så det är i färskt minne.)
    Jag hoppas verkligen att A snart lär sig säga alla bokstäver, han också. Han har ju dessvärre, trots att vi bor i ett helt annat dialektlandskap, lagt sig till med pappans dialekts mest utmärkande drag. G däremot är inte lika tydlig där, honom kan man nog "rädda"! 
    Sabla mediciner! Måste du ta dem om de nu bara gör allt värre? Tänker på dig!

Resande, tänker på dig också. Hoppas Skyline kommer snart och MÅTTE din man fatta att flyttfirma är da shit. Du kan väl inte packa och flytta allt själv heller mellan amningarna?!

• cilla67

Resande, BRA att du åkte in och skönt att allt såg bra ut. Minuspoäng till oempatisk make.

• cilla67

Vi5, vi gjorde ju tillväxt-UL flera gånger med G, eftersom A lite otippat var ett halvt kilo lättare än beräknat och föddes med "tillväxthämmat utseende". I samband med ett sånt upptäcktes dåligt flöde och jag blev skickad till FL för ctg-kurvor och sånt. Jag fick göra det två gånger i veckan de sista veckorna och i v 38 tyckte de att det fick räcka och satte igång mig. Det gick ju bra, men det var nog en himla tur att de gjorde det.
    Så om du är orolig för flödet, så tycker jag att du ska be att få göra en sån mätning. Är flödet bra kan du ju bara släppa det, är det inte så bra är det ju bra att veta så de kan hålla bättre koll!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8