Vi har faktiskt fått det lite lättare med maten nu, A äter bättre och de senaste dagarna även fortare. Annars har på sistone tiden varit problemet. Han sitter och drömmer, pratar om allt och ingenting och glömmer stoppa in i munnen. Om vi inte ingriper i det kan en måltid lätt ta 90 minuter.
Argumentet att G redan har ätit upp och fått gå från bordet har mötts av ett gnälligt "jamen ni MATAR ju honom. INGEN matar mig!!" När man sedan erbjuder sig att mata honom är det nej på det. Han kan själv. "Jag är väl ingen bebis heller!"
A är också ganska bra på att manipulera så det blir som han vill...
Jag brukar sitta bredvid G och A sitter med maken, och där har ju A hittat den svaga länken. Jag matar G, som blir färdig snabbt, medan maken inte vill mata A (som ju inte heller vill bli matad, men i alla fall).
Så A vill ibland byta plats, men det slutar ju alltid i hela havet stormar och ingen är nöjd så vi säger nej. Nu föreslog A att vi vuxna skulle byta plats varannan dag. Så att den som sitter bredvid A också är den som nattar A, osv.
Vi har försökt hålla varannan kväll med nattningen så att vi byter barn. Ofta vill A att pappa ska natta, för han somnar inte mitt i hittepåsagan som jag gör, och jag tycker det är behagligt att bara vila lite med G så det har blivit lite si och så med varannan kväll tidigare. Nu, med As nya system är det blivit mera ro vid bordet och inget tjafs med nattningen, så det blev en win-win av det hela. Kanske nåt att testa, GHP?