A är också sån, han vill inte heller gå till föris om det finns minsta chans att slippa. Är G sjuk (och borde vara hemma utan brorsan och vila) vägrar han, nån är ju ändå hemma. Är jag sjuk (jag kände mig hängig igår kväll) vill han heller inte gå. Han försökte övertala mig att jag borde vara hemma i morse, gullet! G däremot går gärna, så jag tror absolut att det kan vara en åldersgrej.
Det är ju så himla mysigt att vara hemma och se på film och mysa i soffan och sitta i knät och så… Jag upplever att A just nu har ett större behov av närhet, bekräftelse och gos än vanligt, så det stärker mig i den tron. De håller ju på att bli stora, det händer mycket i deras världar som kanske är jobbigt att hantera utan extra mycket kramar.
Vi har faktiskt gjort en liten stillsam revolution hemma. Det har varit så himla jobbigt ett tag, så mycket bråk och skrik och trotsiga barn.
Maken var borta sö-fr för några veckor sedan och när jag var ensam med dem blev det så tydligt för mig hur jag själv reagerar och varför, hur barnen reagerar på olika saker och hur vi hanterar det.
Det blev uppenbart för mig att jag lättare blir arg när maken är med, antagligen så blir jag det för att jag tror att han förväntar sig det. När jag insåg det och vi hade klarat av två dygn utan höjda röster var det som om det la sig en liten vänlig filt över hemmet.
Barnen blev lugnare och gjorde som jag sa (mer än vanligt, i alla fall), jag blev lugnare, måltiderna blev bättre. Inte kortare, vilket skulle vara önskvärt, men bättre. Man kan ju inte få allt.
Det blev mycket lättare att få saker att hända och en sak som vi hade pratat om tidigare gick plötsligt av sig självt i skarpt läge. Vi har pratat om att man ibland tycker att barnen tar sån tid, men så ska det ju inte vara, vi ska ju GE dem tid. Plötsligt, när jag inte kände någon press från någon annan att göra saker i viss ordning eller tid, så gav jag barnen tid, vi lekte och gjorde saker barnen tyckte var roliga.
Det var inte alls svårt att då stanna upp och säga "nej, nu måste jag faktiskt fixa middag" och så göra det utan att barnen gick i spinn, som de annars ofta gör när man måste göra en "vuxengrej".
Jag skrev ner mina tankar om det till maken, så när han sen kom hem har vi fortsatt i samma harmoniska anda.
Jag vet inte hur det blev så tokigt som vi hade det innan, antagligen har all stress kring A och hans mat och dåliga växande satt käppar i hjulet. Vi hade kommit in i ett ekorrhjul av tjat kring bordet som förstör hela tillvaron, främst vid matbordet men stämningen följde liksom med i allt annat.