Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Zenobia, apropå choklad som är mjuk - chokladpudding eller mousse? Funkar sån med pulver eller är det allergener i?

• cilla67

Hos oss röjer vi på helt olika sätt. I mitt sätt att röja ser jag oftast våra saker som ett femtonspel. Om jag plockar undan här, måste jag ställa det där det ska vara i skåpet, men där är det just nu rörigt, så då måste jag ta det först. Och då måste jag ställa de röriga sakerna från skåpet nånstans...

Jag tycker om att sortera och organisera, det gör maken också, men vi gör det på olika sätt. Jag vill veta var det ska hamna, ha en allokerad förvaring för det - gärna en sån där plastlåda som man kan stapla - och sedan sätta igång att sälja/slänga/spara.
    Maken bär ut allt i boden, inklusive tomma kartonger "som kan var bra att ha" men som ju aldrig går att stapla eller packa bra. Veckan därpå klagar han över att det är fullt i boden och inte går att komma in. Han vägrar dessutom kasta saker, för de kan vara bra att ha. Särskilt skokartonger.

Jag ska erkänna att jag också är en ekorre, men inte alls i samma klass. Maken har kvar kläder han hade på gymnasiet och trots att han är medveten om att oddsen för att han nånsin kommer i dem igen är skyhöga, ska de vara kvar. Jag har kastat kläder stegvis. Efter barnen har jag stl 40 i byxor, så jag har slängt mina gamla 34or och 36or. 38orna sparar jag för jag SKA komma i dem vartefter...

• cilla67

Asap, jag sparar också skokartonger men då har jag ett syfte! Jag sparar barnens skokartonger tills jag säljer skorna igen. Jag har insett att folk betalar bättre om de får skon i originalkartongen.

• cilla67

Hmm... jag har just köpt vinterjackor till nästa år på rea. Visserligen på nätet, för trängas vill jag inte, men ändå! Olika som bär! Och jag har vinterkängor på lager...

• cilla67

Mosing, om det känns viktigt och du inte får respons hos bm alls för din önskan om ul så finns väl alltid Tittut eller vad de heter, som gör privata ul och till och med hade 3D eller nåt annat hitech när jag väntade A. Fast det var ju under kritaperioden, känns det som... Vad jag försöker säga är att de gör ul utan att man behöver skriva in sig eller gå där - jag tror inte de har någon mottagning utan bara gör detta. Fast det kostar ju.

• cilla67

Mosing, jag fick också göra glukosbelastning när jag väntade G, eftersom min pappa hade diabetes. Med A var det aldrig någon som frågade. Hoppas du får må lite bättre snart!

• cilla67

Mosing, typ2=ålderdiabetes. Det räknas visst! Och det kan vara bra att ha i åtanke själv. Min farmor hade det, min pappa och min syster har fått det. Så jag tänker varje gång jag äter godis att jag borde låta bli, i tid.

• cilla67

G står också på flutide och ventoline. Han får en puff om dagen som underhållsdos hela året, men vi släppte det i somras helt fram till september. När vi hör att han börjar bli lite täppt eller ser att han blir snuvig höjer vi snabbt till två puffar och håller det där tills han antingen blir sjuk då vi höjer till 3 puffar x 2 några dagar, eller blir frisk igen då går vi ner till först 2 x1 och sedan till 1. Det är de instruktioner vi fått från astmamottagningen och om jag var du skulle jag fråga om det inte vore bra att ha en underhållsdos, åtminstone under vinterhalvåret.
    Somnat kan ju mer om detta, men det har hon tidigare sagt till mig, att Gs lungor kommer att tacka oss för underhållsdosen en dag.

• cilla67

Galia, jag var också anti-kortison, men har insett att det är bättre så här. Jag tror det var Somnat som påpekade att flutiden är en lokalverkande kortison och att den motsvarade en bråkdel av vad man får i sig om man tar en kortisontablett. För Gs del har det varit uppenbart att den där dosen gör skillnad, och om han kan slippa astmaanfall och att sitta upp och sova halva vintern så är jag bara glad.

• cilla67

Galia, förstår att det är svårt att tänka bort sådant man bär med sig sedan länge. Min och makens princip har varit att både ta själv och ge så lite medicin som är möjligt, men omständigheterna och Somnats kloka ord gjorde att vi gav upp på i alla fall just den här delen. 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8