Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Zazz skönt att höra!

Chiqita det viktigaste är väl att äta, dricka och vila själv så att produktionen fortsätter (om man vill amma så klart).

Tessan vad härligt att det går åt rätt håll. Hoppas verkligen han är en av de som blir helt friska. 
  • Resande

Pysslig hoppas det går över fort för E och att ni inte ska behöva ta till antibiotika. Det är ju så jobbigt när de en gång fått ont i öronen för då kommer det gärna tillbaka. Har för mig att man inte ska liggamma eller ge flaska när de ligger ner pga öronen så kan ju vara värt att tänka på. 

• Resande

M73 du har säkert en väluppfostrad bebis som är snäll nog att komma under eftermiddagen och inte natten. Hoppas bebis kommer väldigt snart. Kram!

• Resande
    chiqita skrev 2012-06-19 10:06:37 följande:
    Så härligt Zazz!!!

Resande: jo vila är väl bland det viktigaste men det är inte lätt med en morgonpigg Agnes..

Tänkte ersättningen som ngt extra nödfallstillägg, men även fast produktionen av mjölk har ökat verkar han inte helt förtjust i den.. Undrar om förkylningen kan påverka smak och kvalitet, någon som vet..?
    Jag har också morgonpigg kille så vet allt om icke-vila. Om han inte är förtjust i mjölken så kan det ju vara så att t.ex mensen är på ingång och det smakar annorlunda. Eller så kanske han har lite ont i halsen eller munnen och därför vill vara vid tutten som tröst men inte verkar förtjust för att det samtidigt gör ont?
  • Resande
    Barba jag är urkass på det där med uppfostran och kämpar ständigt med att hitta en bra föräldraroll... Min spontana tanke är att hon bara söker uppmärksamhet och man absolut ska ha konsekvens här och nu men inget att skjuta på till nästa dag. Ingen TV idag pga du tog godis är ok men en till bestraffning imorgon kanske är hårt? Vet inte hur mycket barnen kan koppla ihop saker som är så långt ifrån varandra dvs inget godis pga det du gjorde igår. Jag har också plockat bort leksaker om det inte städas undan ens med hjälp. 
  • Resande
    Barba ser att Elsis hann skriva ett vettigare svar till dig. Jag har världens allergi så hjärnan är bara mos nu. Det är en tuff omställning för alla med ytterligare ett barn i huset. Man hittar en rutin som fungerar så småningom och bebis kommer ju inte amma stup i kvarten i åratal. Sen kan det ju vara bra att tänka på att andra tar bebis när möjlighet finns så att du kan ägna dig åt storasyster. Vi körde mycket med att prata om allt som N kan göra men inte P. T.ex han kan läsa böcker, äta själv, klättra, leka, äta glass osv vilket bebis inte kan. Jag försökte/försöker vara den som lägger när man märker att han har extra behov av mamma. Angående ersättning så kan det ju hända att det bara blev lite för mycket eller att ni bör testa en annan sort. Hoppas ni får en bra rutin snart där storasyster också vant sig vid mindre uppmärksamhet. Kram!
  • Resande
    Barba N trotsar mig mest. Behöver han "bråka" om något så tar han oftast det med mig. Det är lustigt för båda killarna kommer till mamma och gnäller. De kan leka och ha kul med pappa om jag är iväg men så fort de får syn på mig så är det gnällfest. Det är klart du ska försöka vila nu och så får maken låta J1 härja av sig ute så hon sover bättre på natten. Det blir lättare! Det är en svår omställning med en ny person som ska ha all din uppmärksamhet men ge J1 den tid du kan, skit i tvätten eller disken eller vad det nu må vara och ge henne fem minuter extra. När hon märker att du fortfarande finns där för henne, om än inte på samma sätt som förut, så lugnar det sig. Det blir bättre när man fått vila upp sig och de små liven kan hålla sig utan mat en längre stund. Snart kan man ha med J2 på lekmatta eller babysitter eller gunga (dvs lugn en längre stund) så du kan fokusera helt på J1. Ge henne lite extra kramar, prata om att lillebror tar mycket tid och plats men att du fortfarande är hennes mamma. Kram!
  • Resande
    Elsis grattis till E på födelsedagen! Hoppas hon är betydligt friskare idag.

Mosing grattis till T på födelsedagen!

Barba jag tycker inte heller man ska köra med att storasyster är stor hela tiden, men hos oss var det ett samtalsämne lite då och då. T.ex när vi åt kunde vi konstatera att P kan bara dricka mjölk från mamma men N har massa tänder och kan äta det och det.. Vår N vill inte vara i famnen eller gosa så för oss funkade inte det, men däremot kunde jag skojbråka med honom och dra honom i famnen, hålla honom som bebis osv vilket han tyckte var kul. På så sätt fick han både närhet, gos och min uppmärksamhet. Sen hade han en period när han lekte hemskt mycket bebis och skulle t.o.m lägga sig vid bröstet och låtsas amma (på kläderna). 

M73 hoppas bebis vill komma idag.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8