Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Firren här spred maken ut de tio dagarna så han var nog hemma typ tre veckor tror jag. Han jobbade hemifrån alla dagar N var på föris men slutade tidigare så han kunde hämta N. Hans arbetsgivare var snäll nog att låta honom göra så vilket var toppen. Men för egen del tycker jag alltid den allra första tiden är lättare än sen men då har jag varit rörlig (om man bortser från foglossningen) och amningen har fungerat bra. Ju äldre P har blivit desto sämre har föris passat på sovschemat.  

Här ska vi köra en "sluta-amma-hela-nätterna-kamp" till helgen. P vaknar stup i kvarten och från småtimmarna ska han snutta hela tiden. Jag får inte många minuters sammanhängande sömn så till helgen ska vi försöka ta itu med det. Får väl se till att han är rejält fylld under dagen och sen kan jag amma kväll och morgon, om han vill. Det känns jobbigt för han är inne i en fas och har dessutom precis fått sin första tand men vi får väl prova och hoppas på det bästa. 

• Resande

Firren jag hade knappt eftervärkar första gången och andra gången gjorde de extremt ont. Fast det varade inte speciellt länge. Jag hade väldigt ont när jag ammade (värkar) men efter några dagar gav det värsta med sig.

• Resande
    Galia vad skönt att allt såg bra ut och att hb äntligen vänt uppåt! Vad lite du gått upp, skönt att inte behöva gå ner massor efteråt.

Snuppis jag har för mig att det ska fungera att bara stå på alla fyra också, men ha i hela underarmen så att framkroppen hänger ner lite mer. Kombinera detta med att stå på huvudet så borde väl bebis vända sig.

Barba hoppas du fått vila idag och att rumskompisen åker och ingen annan flyttar in.

Firren här var N också extremt mammig sista månaderna. Pappa hittade på roliga saker med honom som badhus, djurpark osv men det var ändå alltid mamma som skulle lägga, ta på natten osv. Det löste sig när bebis kom även om vi hade några tuffa första veckor där jag sprang mellan rummen på natten. Det var ju vårt fel som inte sa till N att pappa ska vara den som lägger och tar på natten.

• Resande

Ligger efter med allt men försöker hinna med ett par kommentarer...

Barba- fantastiskt fin liten plutt ni fått! Skönt att maken fixade iordning hemma tillslut även om det så klart är tråkigt att man måste få ett bryt först. Men, tidigare hade han väl bara blivit sur och dragit så det är ju fantastiskt att han faktiskt gjorde i ordning. Hoppas du mår bättre snabbt.

Firren- våra barn har inte varit speciellt lika. När N föddes tyckte jag han var väldigt lik min tvillingbror, men det har ändrats med åren och nu kan man se både mig och maken i honom. P är väldigt annorlunda till utseendet och påminner nu hemskt mycket om min storebror (som inte är lik varken mig eller min tvilling eller min man för den delen). N har knallblå ögon medan P drar mer mot brunt båda har rätt ljust hår just för närvarande.

Pysslig- tack, det har gått över förväntan! Första natten var han vaken hela tiden (som vanligt och skrek efter tutte) men redan andra och tredje natten vaknade han bara ett par gånger och somnade om inom bara ett par minuter. Igår sov han 19.30-4, skrek en stund (men somnade om utan att maken behövde göra något) och sov sen till 5! Inatt vaknade han vid midnatt och 2 men det var nog pga makens hosta. Jag gick inte in förrän kl:6 för att amma så det är ju helt otroligt.
    Mamma har fått flytta ner från pidestalen. Gulligt att syskonkärleken blomstrar så.  

Måste bara fråga- är det någon som fått strulande kropp efter bebisarna? Min mens har fortfarande inte kommit trots att P snart blir 9 mån. Jag har haft mensvärk i flera veckor, riktigt illa ibland men kroppen verkar inte vilja komma igång (nej, inte gravid har testat). Efter N kom mensen tillbaka efter ett halvår tror jag... 

• Resande

Chiqita det hade inte varit några problem för mig att jobba nu och P är 8 mån. Man kan ju amma morgon och kväll och har man tillräckligt nära till hemmet kan man även amma på t.ex lunchen. Tror definitivt du kan jobba om du vill för man kan lösa det med maten.

• Resande
    Galia förstår att du är helt urlakad efter ett så känslomässigt tufft samtal. Du får gärna berätta lite mer, om du vill och orkar, om någon dag när du fått smälta det hela. Hoppas du får sova riktigt gott inatt.

Pysslig heja sova i egen säng! Vi har också tagit den kampen nu eftersom P alltid fått sova brevid mig när jag tröttnat på att lyfta över honom till egen säng. Han brukar gråta sig till sömns, men det tar oftast bara ett par minuter. Då bökar han runt lite och gråter men lägger sig sen tillrätta och somnar. Vi hade funderingar på att låta honom gå över till eget rum men det tyckte jag kändes helt fel, jag vill ha honom nära (när jag väl får återvända till sovrummet). Hoppas det går bra för er så att maken kan få flytta tillbaka till sin säng.

Ida jösses vad du har att göra! Hoppas du hinner andas lite också och att allt flyter på så smidigt som möjligt nu.

Barba vad skönt att bli av med häftklammer. Låter inget vidare att ha det på kroppen. 

Tack alla som svarat på min fråga om amning/mens. Verkar inte vara helt ovanligt att mensen kommer först när man slutat amma även om den kan komma när som helst. Jag tycker det varit skönt att slippa blödningar men nu när jag haft ont i någon vecka undrar man ju när det ska komma igång så man kan få bli smärtfri. Fogarna gör ont som bara den också så det är säkert något hormonellt som händer. 
  • Resande
    MrsF tycker inte det låter som förvärkar om du måste andas igenom dem och det inte ger med sig även om du vilar, tar ett bad eller liknande. Låter snarare som förlossningen dragit igång. Bästa är väl att åka in och kolla om det är på G för då vet du ju. Lycka till!

Snuppis vad skönt att liten vänt sig!

Glassgrisen det är nog definitivt en vanesak att ha bebis i sängen. Jag måste ligga på ett visst sätt brevid P för då vet jag han är i sängen och jag vaknar så fort han rör sig (inte mycket sömn och det är därför jag inte sover i samma rum nu under avvänjningen).
  • Resande

Kan man drabbas av förlossningsdepression så här sent (8 mån)? Jag har kraschat totalt och går runt med ångest och svarta tankar. Har svårt att somna på kvällarna trots att jag slutat nattamma och äntligen har chansen att sova. Bägaren är full så minsta motstånd från N resulterar i att jag blir galet arg på honom. Skäms för att jag inte har tålamod och det spär då klart på ångesten mer.. Allt känns asjobbigt. Jag misstänker mina hormoner påverkar eftersom äl-test gett utslag några ggr den här veckan. Ska försöka tvinga mig till gymmet för att se om det kan ge mig lite boost men annars måste jag söka hjälp. Vart vänder man sig? Sorry för totalego...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8