Helt ego:
Vilken dag! Den började med att jag var snäll och lät maken ligga kvar när Lucas ville gå upp klockan sex, men då "hann" maken (som vanligt när det är han som ska lämna på förskolan) inte ta hand om barnen själv och få dem redo att gå, utan ville ha min hjälp att få dem färdiga - vilket gjorde att jag kom iväg en kvart senare än beräknat till jobbet (stress!!!). Väl framme vid den förskola jag vikarierar på denna vecka fick jag reda på att jag kanske inte skulle vara där idag, eftersom de fått många barn som var sjuka eller lediga. Strax innan frukost ringde mycket riktigt "samordnaren" och har placerat mig på en annan förskola idag (och imorgon). Så slänga i sig frukosten och åka iväg till andra förskolan. Väl där upptäckte jag snart att jag hade två "trådbarn" på min avdelning (
), och att tjejen jag ska ha "grupp" med på förmiddagen är en körkompis
. Hon och jag går iväg med "våra" fem barn till en lekpark med pulkabacke, och på vägen tillbaka till förskolan pratade vi om hur läskigt det är att gå med barnen vid trafikerade vägar - och vad gör man egentligen om ett barn skuttar ut i vägen och blir påkört (vi är båda jättenoga med att barnen ska gå långt in på trotoaren och nästan fanatiska om de börjar "driva utåt", men ändå). När vi kommer in på förkolegården visar det sig att en fröken och ett barn i en annan grupp blivit påkörda på ett övergångsställe
! Barnet verkade helt OK, och personalen var vid medvetande även om hon blödde i ansiktet och hade ont - men båda fick åka ambulans till sjukhuset i Västerås för koll. Det sista jag hörde innan jag slutade för dagen var att personalen troligtvis hade brutit ett finger, men att de inte hade hunnit röntga henne ännu.
Resten av dagen blev ganska rörig och overklig. Det viktigaste vi hade att göra var att vara som vanligt samt att svara på barnens frågor (de barn som var med vid olyckan frågade en del av och till under dagen).
Eftersom vi utgick ifrån att "fröken" som var på sjukhus inte kommer imorgon även om hen får en OK-stämpel på sjukhuset fick jag sluta två timmar tidigare idag för att kunna jobba fler timmar imorgon för att täcka upp för henne. När jag kom hem hann jag bara innanför dörren så ringde de ifrån pojkarnas förskola. Då hade Lucas kräkts
, så det var ju tur i oturen att jag redan var på väg. Inget jobb alls imorgon alltså, även om lucas (*peppar, peppar) inte kräkts något mer ännu. När jag stod och skulle laga mat började dessutom jag också må illa, så vi får väl se om maken måste VAB:a imorgon trots alla viktiga möten han har...