30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Nu är Lucas sjuk - igen! I går när jag hämtade på förskolan berättade en personal att de varit fundersamma till L´s "form" under dagen, och flera gånger varit i valet och kvalet att ringa mig. Han hade också levererat fyra bajsblöjor under dagen, men när jag då sa att vi skulle stanna hemma som idag tyckte de helt plötsligt att jag skulle avvakta och ringa på morgonen om han var dålig. Inga bajsblöjor alls igår hemma, men i morse var han hostig och hängig, så han fick vara hemma i alla fall. På vägen hem efter att ha lämnat Gabriel på förskolan träffade vi på en mamma som berättade att de inte kunnat leka med en förskolekompis igår eftersom hon haft feber - ett barn som jag träffat på förskolan när jag lämnade !
Lucas var hängig och hostig hela dagen, och på sena eftermiddagen började han bli varm. Han fick en Alvedon vid fyra, men ville varken äta eller dricka något efter lunch (fick i honom ett par klunkar mild juice vid tre). Maken gav honom en välling och stoppade i säng vid sex, och vid halv sju vaknade han och SKREK. Kokhet pojke, och eftersom det gått för kort tid sedan Alvedonet var jag tvungen att ge Ipren. Tycker annars inte om det, eftersom man dels måste dela på "suppen" - vilket ger en otrolig mängd onödig medicin till spillo - och det dels inte haft vidare effekt på Lucas. Denna gång hade det tur nog effekt, så nu sover han lugnt för tillfället. Vi hade middagsgäster (informerade om läget och valde att komma ändå. Fast deras barn är 13 och 11 iofs ) där mamman är sjuksköterska, och hon tyckte att Lucas höga färg kunde tyda på scharlakansfeber - som tydligen "går" nu fick jag reda på - men att det lika gärna kunde vara att han "bara" hade hög feber. Men om han är lika röd och har hög feber imorgon tror jag att jag ringer 1177 för säkerhets skull.
För att lägga mig i debatten om "sidoläge" så sov G alltid på sidan när han var liten - med en ihoprullad handduk på vardera sidan för att inte kunna "ramla över". Det var BM på BB som tipsade om det eftersom han inte sov på rygg. Även nu somnar han alltid på sidan även om ställningen numera byts många gånger under natten.