Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Snowgirl skrev 2013-08-31 20:18:00 följande:
    Milla, Kan det möjligtvis börja på J
    Japp! (För de som inte kommit på nåt kan jag tipsa om att det handlar om rövare...)
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Droppar in här med lite kommentarer angående senare dagars diskussioner:

Att barnen skulle vara hemma ifrån fsk när förälder är sjukskriven: Man får inte ha barnen hemma när man är sjukskriven! Om FK skulle göra hembesök klassas du i så fall som arbetsför. Klarar du av att ha barnen hemma klarar du av att gå till jobbet (typ).

Att föräldrar eg tvingas ta bilen för att hämta på förskolan: Tror jag inte heller att förskolorna får kräva. Om man som förälder väljer att cykla till och från jobbet måste man få det har jag för mig. Det gäller naturligtvis inte om det blir extremt långa dagar på fsk, som skulle bli mycket kortare om föräldrarna tog bilen (typ en timme i vardera änden av dagen eller så).

• Milla C
    Vi 5: {#emotions_dlg.flower} Ååhh! Supergrattis till er flicka!Baby{#emotions_dlg.flower} Men, att det skulle behöva brista och greja den här gången också . Vila, och se till att de pysslar om dig som du är värd= som en prinsessa!
  • Milla C
    VI 5: Gabriel sov också på sidan. Jag "pallade upp" honom med två ihoprullade handdukar så att han inte skulle ramla över på mage, men vad jag minns fanns det ingen ökad risk för PSD av det? De första veckorna sov han också bara om han låg på mig - utom på natten, då favoritplatsen var i någons armhåla i sängen .
  • Milla C
    Galia skrev 2013-11-30 10:31:45 följande:
    Vi5: "Vad var det jag sa"-attityd känns rätt omoget i ett äktenskap där man faktiskt är två om att skaffa/få barn oavsett vem som ville det mest. Jag förstår att ni båda är trötta och att det bidrar till att man säger tokigheter för vad spelar det för roll nu när hon är här? Be honom ta en funderare på om han vill att hans dotter ska växa upp med att "mamma ville ha dig men det ville inte jag så mkt". Inte för att jag tror han säger det men om han har den attityden så färgar det av sig. Barn snappar upp saker och ting.Nu är jag lite hård men det kanske är vad som krävs för att få honom att fatta. Nu får han skärpa sig och inse var prioriteringen bör ligga. Familjen går först så ska det bara vara. Dessutom så ställer man upp för sin fru så att hon inte klappar ihop av trötthet oavsett vad tröttheten beror på. Att vara ute och svira på natten får bortprioriteras i det här läget. Jag tror inte att han behöver representera kl 00.00 utan det hade säkert räckt med några timmar på kvällen och alla andra har förståelse för att man har en nyfödd bebis som man behöver gå hem till. Vet han om att han blir så trött så får han se till att gå och lägga sig i tid. Sömnbrist är fruktansvärt och det är det även för dig så nu måste ni hjälpas åt. *Morr*
    Vi 5: Jag reagerade likadant på ditt inlägg jag också, så även jag kopierar rakt av .
  • Milla C

Vi5: Jag tror faktiskt att förskolan måste låta E gå längre om du ska till läkaren. Här var det iallafall så för en kompis som skulle till läkaren med ena sonen, medan hon var fl med tredje sonen - att son nr två fick vars längre på fsk.

Supertråkigt att er förskola gör såna roliga saker när E har ledig dag - och att han inte blir medbjuden. På mitt jobb hade vi teater för våra 1-3- åringar, och självklart fick de som var lediga den dagen komma ändå.

• Milla C

Gabi: Grattis till er andra julaftonsflicka!

Stramalj: Även här var " enbarnschocken" värre än omställningen till två barn. Och vi har fortfarande så oromantiska nätter ibland; -). Som inatt, när Gabriel hade feber och mardrömmar, och P fick lägga sig i G's säng medan G somnade om i P's säng.

• Milla C

Grattis Aigee !

Och grattis till lagom illamående Snow !

• Milla C

Snow: Hur funkar det om ni lämnar rummet efter sagan? Ligger hon kvar i sängen, eller går hon efter er? Vi lämnar efter saga och sång, och går in igen och tittar till dem om de ropar - och det funkar oftast för oss. (Därmed inte sagt att det är en universallösning.)

Här är det äldsta sonen som får de värsta utbrotten, inte lillebror (men han kan han med). Idag t ex fick G ett utbrott så att han blev alldeles illröd i ansiktet, skrek rakt i ansiktet på L ( som inte inser när det är bäst att hålla mun) och blev uppskickad på sitt rum för att lugna ner sig. Anledning? Jag tog bort en stol från hans koja och satte i L's, eftersom G hade tagit en stol ifrån L's koja.

• Milla C
    aigee skrev 2014-02-18 13:36:08 följande:
    Firade storslaget genom att klicka hem ett gäng finfina tygblöjor till den nu 4 cm stora bebisen i magen! Galet? JAAA. Men härligt!! Nånstans ska man göra av det glada!
    Jag tröstade mig efter den vedervärdiga RUL:en (inte Knytet i magen, han var underbar - men BMSkrikandes. Blä och fy!) när jag väntade Lucas med att köpa barnvagn .

Grattis till fina UL och hjärtljud!

gabi: Tänk på att mörk choklad kan ge bebisen magknip i sig (om man äter mycket. en ruta då och då tror jag inte skadar), men det kanske du redan visste .
  • Milla C
    chiqita skrev 2014-03-08 23:50:29 följande:
    Såg melodifestivalen ikväll och blev så berörd av en låt och artist att jag var millimeter från att börja gråta, graviditetstecken?

Kan vara det, men jag grät nästan när Linus Svenning framförde "Bröder" - och jag är garanterat inte gravid; -).
  • Milla C
    asap skrev 2014-04-05 16:32:51 följande:
    Firren - Jag gillar också Liberos förpackning som håller fukten i paketet, även om ICAs är snyggare.
    Jag hittade ett paket våtservetter ifrån Huggies i skötväskan när jag tömde den för att ge bort den i början av året - så våtservetterna måste ha varit minst två år gamla. De var (och är) fortfarande blöta !

Tittar bara in och säger "Heej!" till er alla. Hinner nästan aldrig titta in, men livet går vidare iaf .
  • Milla C

Poison: Jag har en kompis som jobbar på konditori. Hon hade sammandragningar från v 16, men fick ingen hp av fk. Anledning? Mjölsäckarna vägde inte 16 kg, de vägde bara 14... Tur nog har vi en underbar läkare på vc här, och han sjukskrev henne fr om v 22 för ryggskott; -).

• Milla C

Stramalj: Jag kände mig inte träffad . Jag menade bara att FK har ganska stelbenta regler.

• Milla C

Har inte varit inne på evigheter!

Jag börjar med att säga {#emotions_dlg.flower}HjärtaGrattis! Baby{#emotions_dlg.flower} till Mosing, Uppi, Aigee och Anceka till era bebisar! Känner mig ganska avundsjuk, men vet samtidigt att om jag själv skulle bli gravid igen så skulle känslan vara en helt annan.

Själv hade jag och mina pojkar en... intressant dag igår . Vi började dagen mad att åka på Bytardag. Vi var ute i väldigt god tid, eftersom det brukar vara ganska många som vill köpa strl 122-128 och större - vilket är vad killarna har nu och snart - och ganska lite kläder i de storlekarna. Eftersom P skulle tävla i 25-manna (orienteringstävling modell större) var pojkarna tvugna att följa med, och det i sin tur gjorde att urvalsprocessen blev lite mer tidsödande än om bara jag hade åkt. Nåväl, vi kom därifrån med två stora IKEA-kassar fulla med kläder, så so far so good . Efter påfyllning av mat åkte vi hem för att ta det lugnt och sortera in alla våra fynd - bara för att upptäcka att jag hade glömt nyckelnSkrikandes- så det blev till att sätta sig i bilen igen och försöka få tag på maken, som naturligtvis inte svarade i telefonen. Jag fick tag på min svärmor på hennes mobil (hon tävlar för en annan klubb och hade inte sett till P på hela dagen), och hon trodde inte att makens orienteringsbuss skulle gå hemåt förrän vid 18. Det skulle betyda att han inte skulle vara hemma förrän vid 20-tiden, så helt plötsligt var det över fem timmar som måste fördrivas någonstans som helst inte kostade en massa pengar - eftersom jag pg a bla skoköp hade ung 35:- på mitt konto.
    Jag kom på den (som jag tycker ) brillianta idén att åka till IKEA i V-ås, och det gillade killarna också. Vi gick på BR en stund, och sedan blev de "inlämnade" på Småland för att leka, medan jag gick halvgroggy omkring i varuhuset och försökte tänka ut hur jag skulle göra om maken inte tog kontakt. ( Han brukar ibland glömma bort att kolla telefonen, specellt när han är iväg på något "event".) Åka till mi tvillingsyster i Mariefred och ev sova över där var ett alternativ jag kom på.
    Nåväl, strax innan halv sex - när vi installerat oss på IKEAs restaurang med middag (tack, bensinkortet) - ringde maken äntligen upp (hade skickat två mer eller mindre panikslagna SMS till honom), och efter middagen åkte vi till Strängnäs och mötte upp makens buss. Vi var hemma strax efter kl 20, så det blev verkligen en "heldag" för mig och kidsen. Vi var hemifrån i 11 1/2 timme, och av dem fick jag slappna av (förutom en del gruff ifrån baksätet) i den timme det tog att åka hem ifrån Strängnäs. Killarna somnade snabbt i sina sängar, och jag sov från strax innan 23 till efter 9 i morse (förutom en kvart vid halv fem, när jag fick övertala Gabriel att det inte var morgon ).
    Idag tar vi det lite "soft", och har bara åkt ut med inbjudningarna till G´s kalas nästa vecka, och nu ska jag eg städa och vika tvätt.

• Milla C
    Anceka m D skrev 2014-10-15 18:54:58 följande:

Man både glömmer och kommer ihåg hur det var att ha en nyfödd. Vår dotter är av sorten som vill ha närhet hela tiden, hur gör andra för att lägga ner i säng, vagn eller liknande? Här vaknas det efter 10 min, sonen var likadan. Det blir ju bättre, jag vet - men tur att sjal finns just nu.

Mina tips är att se till att platsen där man lägger ner bebisen är varm, så att hon/han inte vaknar av den anledningen. För mig har det också funkat bättre om jag lagt dit något som luktar som jag när mina pojkar sovit oroligt - tex t-shirten från igår, gärna uppvärmd en stund innanför egna tröjan.
    När Gabriel var bebis använde vi "Grobag" (sovpåse) när han skulle sova om natten (sä här i efterhand önskar jag att jag kommit på att använda den på dagen också i början ) och då sov han bra även när man la ner honom, eftersom han inte blev kall och dessutom sov i vår säng.
  • Milla C
    Firren: Vi har ofta svårt att få till delningar på vardagarna, men på helgerna går det bättre att ta med sig ett barn var och göra något - om det så bara är att åka och handla medan den andra föräldern och ett av barnen är hemma.
    I våras tyckte L att det var helt underbart att "bara vara" med mig hemma medan P och G var på simskola en kväll i veckan. Som du skriver - så mysigt att bara kunna ägna all tid åt ett barn
  • Milla C
    Anceka m D skrev 2014-10-19 22:52:20 följande:

Kommer ni ihåg hur det var med avslaget vid andra barnet? Jag tycker att jag blöder så mycket mindre den här gången, lilltjejen är ju bara 11 dagar idag och det är verkligen minimalt.

Jag blödde mycket och länge med första barnet. Med andra blödde jag bara i ett par dagar .
  • Milla C
    Jemema: Jag hade åderbråck i underlivet när jag väntade L . Inget roligt alls, men det försvann när han väl var ute. Hoppas att stödstrumpor hjälper (det gjorde de för mig) - och att det finns tunna stödstrumpor för sommardagar!!
  • Milla C
    chiq: Aha! Kanske brde prova att sova i makens kompressionsstrumpor någon natt. Han påstår att jag har ryckningar i benen när jag sover, och läkaren kallade det för en variant av restless legs.

Om det finns någon i trådarna som bor i någorlunda närhet av Eskilstuna - och som INTE varit på Parken Zoo´s säsongsöppning idag - så är tipset: Åk till Parken Zoo någon gång i sommar! Nu har jag inte sett hela parken, men dinosaurieutställningen gjorde L lyrisk (plus att han fick prata med dinosaurieskötaren Harry, som är en idol), och det är uppfräschat och har fler lekställen även i början av parken. Tyvärr liiite för kallt och blåsigt idag,men vi har årskort, så resten av parken kommer vi nog också igenom under sommaren .
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8