• Älgen

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Chiqita, min son drog, slet och muttrade vid bröstet tidigare.
    Jag tänkte att det är bra för det stimulerar ju tarmarna när man äter så trots att han inget får så kanske magen kommer igång och det är väl därför han är frustrerad.
    Sen stimulerar ju det mjölkproduktionen att babyn suger så då kommer det ju mjölk så småningom.  
    Därför tror jag att det är bra att låta dem suga trots att de kanske blir lite arga emellanåt.

Sen är det ju bra om du dricker mera, speciellt nu när det börjar bli varmt.

Glad midssommar alla!  

• Älgen

Barbabok, bädda fast ett stort frottébadlakan i sängen under dig. Frottén gör att det inte känns så blött. Eller funkar i alla fall när man svettas mycket. Du kan inte köpa 

Annars köp en sån här http://apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=206227&visa=alla Jag tyckte den var skön att ha, håller brösten på plats samt håller inlägg på plats som suger upp mjölken. 
    BH är mjuk och luftig, som en tub mest. Den ser tjockare ut på fotot.  

• Älgen

Såg att Mrs Firren hade fått ett råd jag tyckte var bra. Nämligen att lära sig "tvillingamma"  dvs att ha babyn med kroppen ut från en medans den ammar och på så vis kunna ha storasyskonet i knäet under tiden. Då kan du amma och samtidigt läsa eller se på film med J1 och hon får vara nära dig.
    Tror att hon behöver dig mycket nu, hur tungt det än är för dig så bör du nog ösa på med närhet. J2 behöver ju faktiskt "bara" amma och närhet, kanske kan du ha honom i sjal och även amma i den? Så kan hon få vara med dig mycket. Jag tror inte du behöver göra så mycket med henne utan mer att hon får vara med och känna sig delaktig.
    Sen tror jag inte man ska göra henne till "för mycket storasyster", dvs. hon ska få vara baby också. Storebror här har lekt jättemycket familj efter att lillebror kom. Nu vill han vara pappa men i början ville han alltid vara baby och vi skulle mata, byta blöja och torka kräk. 
    Kan du liggamma? Funkar det att liggamma och småslumra? Jag har lillebror hos mig på nätterna och vaknar till när han börjar gny men så fort han fått bröstet i munnen så somnar jag om igen.

Sen, fast det klart, just nu känns det inte så, så ska du veta att det blir bättre rätt snart. Ofta får de ju nån slags rutin när de är runt tre månader.  

• Älgen

Jag har även lagt storebror tillsammans med lillebror. Då ligger lillen i mitten och lyssnar på när vi läser bok och sen får han amma/napp (jo det blev napp) och så somnar vi alla tre... Det är bökigt i hans 90-säng men det går och på så vis får ju storebror lite mer tid med mig. 

I början var det viktigaste att storen fick mycket tid, lillen fick bara hänga med. Lite så är det fortfarande. Jag får dåligt samvete ibland, ser knappt lillen men å andra sidan, ibland när man bygger lego, leker med djur, affär etc. så hör man numera gapskratt från lillen, han älskar, ÄLSKAR sin storebror! Så jag tror inte han tar sån skada av att inte få full koll från mig, han får ju det från andra håll bara.

• Älgen
    Resande skrev 2012-06-23 09:41:49 följande:
     Sen hade han en period när han lekte hemskt mycket bebis och skulle t.o.m lägga sig vid bröstet och låtsas amma (på kläderna). 
    Så gör storebror här också. Då ligger han vid min sida och småsmackar med läpparna i luften. 

Grattis alla födelsedagsbarn!

• Älgen

GRattis till dottern! 

Här kör vi att Stor sover i sin säng men när han vaknar på natten och kommer in till oss så får han ibland sova hos oss (på utsidan bredvid maken, medans Liten sover mellan mig och maken) men ofta försöker maken leda tillbaka till hans säng och då sover maken med honom där.
    I början ville Stor sova med mig men det funkar inte så vi förklarade att det inte var ett alternativ och det köpte han efter ett tag. Eftersom Liten sover med mig så skulle jag annars ha barn på bägge sidor om mig varav en spädgris och då går det absolut inte att sova. Har ju fått "sova" så maken varit borta nu men det är inte bra för min sömn.  

Jag tänker mig att ni borde dela upp barnen så att ni båda får sova hyfsat. Om du har båda två samt skall amma tror jag att du kommer vara som en disktrasa snart.  

• Älgen
    Pysslig skrev 2012-06-28 21:30:06 följande:
    Maken jobbade sent idag och efter att E bara fått sova middag i dryga timmen var hon trött på eftermiddag/kvällen. L var trött efter en hel dags lekande med kompis. Så jag har tillagat Carbonara med L i bärselen på ryggen och E på höften! Det gick det också! Att stackars mamman sedan knappt han tugga sin mat är en helt annan femma....
    Losec... 

Trist att ni inte kan ta dubbeldagar.

Skrattade gott åt L's alla frågor. Själv har jag ju problem med en kille som pekar ut alla på bussen... 
  • Älgen
    Elsis skrev 2012-06-29 08:22:24 följande:
    Jag känner till en stridspilot som har fem söner, och inga döttrar.
    IVF?
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8