Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lena, nej det tror jag inte. Det var en seg historia när A föddes. Det var väl mer än 12 timmar mellan hinnspräckning och innan det började hända nåt. Men det berodde säkert på att de missade att det värkstimulerande droppet läckte ut i min tjusiga sjukhusrock!

• cilla67

Ela, jag vill också! Alltså, inte föda än, men ha massage! Gud vilken underbar lyx det skulle vara! Måste se om jag kan hitta en gravidmassös/ör!

Pysslig, kul att se dig! Tack för input om ögonklet - får väl se hur det funkar med tvätten! 

• cilla67

Malin, stackars A som är sjuk! Extra trist när man inte är hemma också. Hoppas det inte blir fler sjuka och att A kryar på sig snabbt!

LEna, jag hade spiral innan, det funkade jättebra och det var nog bara de första blödningarna efter att jag fick den som var extra rikliga, sedan lugnade det sig. Jag kommer nog att välja det igen.

Ela & Elsis Skrattande Vilka tankar! Jag minns att jag trodde att man tog en brödkavel och kavlade på magen så att den liksom sprack lite, som tunn deg kan göra, så man kunde ta ut bebisen... Sedan började jag lekis och fick se boken med Gudrun Schyman...!

• cilla67

Vad tråkigt med vattnet, Lena. Hoppas det ordnar sig snarast!

Jag ska på läkarbesök om en stund. Har såna fruktansvärda sammandragningar, så jag ringde i morse och fick en tid. Jag har ju haft sammandragningar länge, men igår blev de mycket värre, långa och täta. BM frågade sist om det var mer än 20 om dagen, och dit hade jag nog hunnit redan vid halv tio i dag, så jag tyckte det var säkrast. Får se vad de säger...

Ela, hur är det med dig? Vad säger Spiken? 

• cilla67

Nu tillbaka med rapport. Tappen 4,5 cm,=ingen fara alls. "Det är bara normala förvärkar".
    Meh! det gör ju ONT och pågår hela tiden? "Det är bara normala förvärkar".
    Jahapp... Det är ju jättebra att det är det, men jag som inte brukar tycka att saker gör ont och vara lite Lars Ekborg, ni vet. "En kan kaste in hatten..." 
    "Ja, du har ju varit med förr och vet hur det känns när det är på riktigt. Så länge det är hela livmodern som drar ihop sig och det inte börjar uppifrån och trycker neråt, så är det ingen fara."
    Bra att det inte är någon fara, men jag måste erkänna att jag inte alls minns hur det kändes när det var "på riktigt"! 
    Han kollade så Mini mår bra också, eftersom det har rört sig mindre de här dagarna. Mini har det fint där inne, och det är ju huvudsaken. Då får man väl ta att man får gå dubbelvikt!

Juni, precis så där är A nu. Förut har han varit jätteenkel att lägga och sovit hela natten, men nu ska han ha hjälp med täcket tusen gånger varje kväll innan han somnar ("jäppa!") , och på sistone vaknat till varje natt. Ibland så att han bara kan lägga sig och somna om när man kommer in och lägger på honom täcket, ibland ledsen så han måste få sova hos oss. 
    Detta med täcket är ju bara oskick, han ropar "jäppa" innan han ens hunnit sparka av sig täcket, men det måste göras x antal gånger innan man kan lägga sig till rätta, tydligen!
    Funderade också på om vi ska byta till vanlig säng "i förtid" så man kan ligga där, men han far ju som en propeller när han sover, så han skulle ju ramla ur i sömnen minst fem gånger varje natt... Hade nog annars tänkt vänta med det tills lillebror ska ha spjälsängen framåt sommaren.

• cilla67

Hej alla, jag vabbar för andra gången denna vecka, så jag hinner inte alls med förrän kvällen! Och nu var den friden slut - (A har diskat och säger nu "annan töja"). Hörs!

• cilla67

Nu väntar vi med spänning på att Ela ska komma hem från massagen! Hur var det, hur känns det?!

• cilla67

Neeej, Lady W! Så hemskt ledsen för er skull. Hoppas verkligen att det går fortare att bli gravid denna gång.

Ela, världen är fantastisk! Vilken service på dagis, det får man verkligen säga! 

Jag vet ju inte hur illa det skulle kunna bli, men vi har också en snart tvåårig mask som inte vill klä på sig om det inte är hans eget initiativ. Han går gärna och hämtar kläder, både vanliga och ytterdito, men det måste ju vara som han kommer på själv. Eller när han är mogen för förslaget.
    Idag ville han INTE klä sig och gå till dagis, förrän jag hade lurat på honom kläderna och han fick ta på kängorna själv.
    Sedan är det ju den där ryggsäcken också... Ibland måste den med till förskolan, även om den är tom. Han sover med den, filuren. Nallen och "jäskan" ska med i sängen, annars går det inte.

Han ska absolut vara i knät eller bli buren nästan hela tiden. Jag hoppas innerligt att det är någon slags innan-bebis-fas, för annars kommer det bli väldigt jobbigt. Det är det ju redan nu, jag orkar inte kånka på honom jämt, jag som redan går halvvikt av sammandragningarna. Nu har A också börjat vakna på natten, eller till och med innan vi har hunnit lägga oss. Han vill sova hos oss, plötsligt.
    Det går ju oftast bra, men är lite besvärligt nu när vi alla är förkylda och maken hostar sig blå om nätterna. Då går han och lägger sig i gästrummet, men då kan inte jag sova lugnt, eftersom A kan kravla iväg över sängkanten... Alltid är det nåt!

• cilla67

Haha, min man hade också ryggskott när A föddes. Vi hade tagit med det i förlossningsbrevet, att han behövde kunna sträcka ut emellanåt. Märkligt nog var det onda i ryggen som bortblåst efter förlossningen...! 

Ela, vitlök, honung och a stiff belt är vad vi brukar rekommendera. Det funkar oftast!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8