Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Milla, Juni, vad trist! Verkligen usel tajming. Hoppas att det blir snabbt övergående och att det räcker med hittills insjuknade familjemedlemmar.

Juni, ja FK är alltid lika spännande! Såg idag att det senaste är att läkare ska fråntas ansvaret/möjligheten att besluta huruvida folk är arbetsföra eller ej, det ska FKs  tjänstemän göra...

Boomie, ha en riktigt god jul och hoppas småkrypen lyser med sin frånvaro! 

• cilla67

Ela, fin berättelse! Skönt att det gick så bra trots dina krämpor!

Det var säkert en massa mer att kommentera, men jag minns inte allt, suger i mig alla namnförslag i farten!

För egen del var julen bra, men all julmaten tog knäcken på min mage. Mådde lite kymigt på annandagens kväll, vaknade nästa morgon och kräktes upp (varning!) oprocessad Janssons från kvällen innan. Låg däckad hela dagen, sippade nyponsoppa som kom upp på kvällen och kände mig ok nästa dag. Så vi for till svärmor som planerat.
    Första kvällen hos svärmor gick bra, följande dag också, men framåt kvällen kände jag mig lite kymig igen. Inte precis illamående, men åt hållet. I slutet av middagen fick jag gå ifrån och spy igen. Jag som inte behövt spy en enda gång denna graviditet! 

I morse ringde jag BM och frågade vad de trodde och de trodde att jag hade fått nog av mat på ett tag: en härlig kombo av förstoppning/dåliga tarmrörelser, magkatarr och strejkande galla. Så nu ska jag undvika lagad mat, salt, fett och det mesta.... frukt, grönsaker och yoghurt, tyckte BM var en lämplig diet i några dagar. Hoppas det lättar efter det. Som krydda på detta får jag äta Rennie-tabletter, laktulos och gaviscon! Mums, vad det ska bli gott! 

• cilla67

Trocadero är gott! Kanske törs jag smaka det i kväll, annars får jag väl skåla i samarin, det bubblar ju lite i alla fall!

Juni, vilket bra rekord!

Pyttis, tänkte också på din svärmor och allergin, men glömde nämna det. Dåligt av farmor att ha så dålig koll. Min syster som har barnbarn med laktosintolerans har helt slutat baka med mjölk, så att M kan äta av allt hos dem. Hon tycker att det är enklast så, så slipper hon tänka efter vilka grejer han kan äta och inte.

"Vår" farmor har också dålig koll, så pass att det inte ens serveras någon lunch där. Hon tror på allvar att A klarar sig på frukost fram till middagen vid 17-tiden, plus bulle och frukt under dagen. Vi blir tvungna att åka iväg en sväng för att han ska få lite mat och sova en stund. Så hamnar man tokigt med tiderna och han vill inte ha middagen när den väl serveras, och vi får onda ögat av farmor för att han inte äter.

• cilla67

Milla, i så fall är vår A precis lika ouppfostrad som dina pojkar! Han sitter ogärna stilla hela måltiden, äter bara bitar som det inte är "kladd" på och inte ens om man tror han är vrålhungrig är det säkert att farmors viltkött och überekologiska sällsynta potatissort går ned!
    Jag tror ju att det mest beror på att farmor och faster har en normal samtalston som motsvarar när vi skriker på A eller hunden och att de pratar oavbrutet i mun på varandra med instick av typen "det var väl gott, A?".
    A hade lägligt nog precis lärt sig säga "äckligt"... need I say more?! 

Jag satsar friskt på Trocadero!

• cilla67

Milla, vi har också en sån spruta. Det funkar super, fast vi har iofs bara provat flytande Alvedon. A tycker det smakar smaskens och vill gärna påskina att han nog har feber och behöver medicin lite då och då. Är ipernet äckligare, så kanske det är svårare att få i, men det brukar på geschwint med sprutan.

• cilla67

Fiiolina, här är det också olika ställen för UL och BM. UL görs på sjukhuset, allt annat hos BM. Jag fick gå hos BM första gången i v 25 efter hälsosamtal och inskrivning. BM tog förvisso blodprovet till KUB, men UL-delen gjordes på sjukhuset. Där fick man besked av UL-läkaren om siffrorna direkt efter UL. Visst känns det lite konstigt att BM lämnar en liksom "vind för våg" så där länge?!
    Jag fick också ta ferritin-prov. Det mäter tydligen järndepåerna, så de kan förutse lite om man kommer att behöva äta järntabletter eller inte. Min BM ringde och sa åt mig att börja med järn i v 20 ungefär. Alltså, hon ringde inte då, men det var då jag skulle börja!
    Nu när jag går oftare tar BM HB och blodsocker varje gång, plus blodtryck, sf-mått och lyssnar på bebis, förstås.
    Häromdagen när jag var där sa hon att det var dags att sammanfatta graviditeten och prata lite om förlossningen - hjälp, är det så nära?!

Milla, undrar också hur det är med L?

Boomie, skönt att det verkar ordna sig med källaren... 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8