30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Vilken goding! Härligt att ni är hemma! Vad tycker H?
Vilken goding! Härligt att ni är hemma! Vad tycker H?
Juni, hoppas knutarna har släppt och lilleman fått in snitsen!
Grattis Elsis! Välkommen hit!
Hanya, så typiskt. Jag har fått en helt annan vante-insikt: Man ska köpa två par likadana. Det kommer alltid bort en, om inte genast så så småningom. Dessvärre fick jag denna insikt några veckor efter vantinköpen, så inga av de vantar jag köpt finns längre i rätt färg och storlek!
Klart man är mamma till alla sina barn. Jag tror att jag skulle svara olika beroende på vem som frågar och varför. Om en främmande person frågar, t ex i en telefonundersökning, skulle jag nog säga det antal jag faktiskt har fysiskt. Om en person jag lär känna genom t ex jobb eller så, frågar, skulle jag nog säga "totalen" och passa på att nämna omständigheterna.
Ego. Idag har jag varit på glukosbelastning. Fy så vedervärdigt. Själva sockersörjan var väl inte det värsta, det var ju att som gravid varken få äta eller dricka på över 12 timmar. Jag vaknade med kram i vaderna och en begynnande migrän, bara för det. Nu känns det bättre, men jag tror fortfarande att jag har vätskebrist.
Ela, hunden blev lite dålig i magen, av sparrisen, inte sladden, i övrigt är hon i skick som ny!
Pyttis, jag hade också en dust med FK förra veckan, jag gav upp... Jag försökte fylla i på nätet inte mindre än sju gånger, men det var ju alltid nåt fel så man fick börja om.
"Du har begärt FP för dagar före datum för anmälan, varför då?" Sen när man har förklarat varför får man veta att man är för långrandig, max 200 tecken. Man kortar, men är fortfarande för lång, kortar igen till en Povel Ramel-mässig variant av "och men kanske". Därpå får man veta att man redan anmält dagarna ifråga (JAAAA alldeles nyss era puckon!!!) och sen "misslyckas Försäkringskassan med att ta emot din anmälan, vill du försöka igen?" Tacka vet jag blanketter!
Ela, vår vilda Wilma äter allt, även sparris, med glupande aptit! Hundfoder, elsladdar, en sydväst, smörgåsrester, pasta, As rester, våra rester, sagoböcker, you name it!
Vi har tvingats att rationalisera bort nästan alla leksaker från nedervåningen eftersom allt som hamnar på golvet förr eller senare tuggas på. Som tur är har hon ännu inte lärt sig att gå i trappan, så där uppe kan vi ha vad vi vill framme!
"Ville bajsat" *noterar!* Någon mera? Själv har jag sovit middag innan BM-besöket snart. Ifall ni undrar...!
Ela, glukosen gick bra - jag hade i stort sett samma värde som fastande som efter två timmar med sockerlösning. Samma idag, när BM kollade socker och järn.
Allt tycks ok, bebis hjärta pickar på i 128 i viloläge, men vaknar och blir störd av manicken, så då steg det till 140. Magen ligger på mittstrecket i kurvan. Men jag måste skärpa mig med järntabletterna, jag slarvar alldeles för mycket med dem och hade bara 112 i HB.
Juni, är Pippi den Astrid-film man börjar med? Jag vill gärna introducera Astridfilmer för A, men vet inte riktigt var jag ska börja. Är han för liten? Han älskar när maken sjunger Sjörövar-Fabbe...
Juni, A sitter inte heller stilla så värst länge. Vi har hittills undvikit vanlig tv, och bestämt vad han ska få se själva. Vi har en Pingu-film, som han älskar, även om vissa avsnitt tycks mindre intressanta. Fia och djuren-filerna älskar han, och så Totte förstås, men då helst bara avsnitten Totte bakar och Totte och kissen. Och det är ungefär så länge han ids sitta stilla.
Jag tror nog ärligt talat att han hellre skulle titta på mina gamla videos med Jan Lindblad och tigrarna än Drömmarnas trädgård! När han tittar på Pingu numera vill han helst bara se de avsnitt som sälen är med i. Djur är toppen, tycker A.
Jag tror vi väntar lite med Pippi på film och fortsätter läsa Jul i Bullerbyn, Visst kan Lotta cykla och Vår i Bullerbyn. Han tittar mest på djuren och räknar barnen, men är mycket engagerad i att Lotta tappar sitt armband och att tant Berg hittar det. Och att barnen "kycklar" förstås!
Ellie, jag är i vecka 29. Hoppas ditt illamående snart går över!
Fia, man kanske kan titta på den tillsammans och se hur det går. Spunkfällor låter ju läskigt!
Ela, jag blev igångsatt med A, helt omogen. Jag fick en slags ballong inpetad som fylldes med saltlösning och skulle öppna upp livmoderhalsen. Detta var ca 12 på dagen, kl 18 tog de hål på hinnorna och satte värkstimulerande dropp.
Dessvärre var den klantiga barnmorskan som jobbade under natten inte så uppmärksam, så hon var där och ökade och ökade detta dropp utan reslutat. Det visade sig på morgonkvisten när bm som satt droppet kom tillbaka, att det hade glidit ur och läckt.... Hon satte tillbaka eländet vid 7-tiden och A är född 11.20. Endast lustgas. It works, i alla fall för mig. Jag ville inte ha något mer om jag kunde slippa, hade jag bestämt innan, och eftersom jag inte tyckte värkarna var orimligt smärtsamma klarade jag mig bra med lustgas och profylaxandning.
Nu skulle jag ju tro att med dina besvär så pass långt innan kommer du vara mer än mogen, om det skulle bli tal om igångsättning.
Jag är inte främmande för att göra om det, det var en viss känsla av kontroll som tilltalar kontrollfreak som jag!
Elsis, grattis!
Ellie, grattis du också!
Härligt att det kommer glada besked!
Pepparkaksdeg är gott.... Bebis verkar gilla det också!