Sara, jag förstår dina tankar kring J. Jag skulle nog tänka i liknande banor, och måste kanske göra det framöver. Vi får se hur det går, storebror är kanske inte lika tydligt som roll. Men så här tänker jag spontant kring din oro.
Att ni lika gärna kan passa på nu när hon är tjänstvillig, för det är nu ni behöver mest avlastning. Sedan när G & O är lite större, blir de mer självgående och kommer säkerligen dels klara sig bra på egen hand, dels kanske de också kan hjälpa till mera. Men för Js del tänker jag att det nog dels hör till hennes personlighet, dels en roll som hon gillar. Hon känner sig behövd när hon kan hjälpa till och det gör säkert att det är lättare att acceptera två småbröder som tar mycket tid och uppmärksamhet.
Om det var jag som var förälder här skulle jag nog försöka lägga en del tid på egna aktiviteter med bara J, där hon kan få utlopp för barnslighet och "oordning", och på sikt när hon är lite större, försöka slussa henne till en fritidsaktivitet som kräver underordnande. En disciplinidrott. (Nej, inte gymnastik!)
Nu tänker jag iofs att de flesta idrotter kräver en viss mån av underordnande, eftersom man ska göra som tränaren säger och så, men att man aktar sig för idrotter där "storasystersyndromet" kan blomma i annan miljö. T ex skulle jag akta mig för lagsporter där hon skulle kunna bli lagets ordningsman osv.
Mera en sport där man måste lita på andra. Vi har ju tänkt försöka intressera A för judo eller jujutsu, och det tror jag skulle kunna vara en sån sport. Där måste man underordna sig dels regler och tränare, men där det även finns vissa ritualer som ska följas och så själva utövandet som kräver att man litar på den man utövar idrotten med. Vilket ju måste vara lite vemsomhelst, för jag tror inte man får träna med en och samma partner jämt.
Det där med tillrättavisningar tycker jag kommer i perioder, oftast funkar det bra, men i en period blir det som du säger. Just nu är A väldigt känslig för sånt och läppen darrar för minsta lilla. Men det tror jag mest är att han känner sig lite utsatt just nu, när han inte vet vad som händer. Det är ju sånt prat om den där lillebror...