Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76
    gavagai skrev 2011-03-13 10:46:09 följande:
    En sak jag stör mig på är att man inte längre verkar kunna få fram "sista chansen"-auktionerna i mer specifika kategorier. Alltså, men kan inte få fram alla "sista chansen"-auktionen i kategorin "textilier" under "hem och hushåll", eller kan man det på något vis? Jag brukar vilja kolla på alla "sista chansen"-auktioner och sedan lista dem efter pris.

På ebay kan man ju söka efter alla auktioner som det är visst långt kvar på (exempelvis avslut inom en timme) inom en viss kategori. Jag önskar att tradera kunde införa det (och annat bra som ebay har men inte de också).
    Jag saknar också "galleri-funktionen"..! Ibland söker man ett visst plagg, som inte heter nåt speciellt men man vet hur det ser ut och vilket märke det är. Säg att jag söker en viss POP-tunika. Då får jag först söka på märket, och sen scrolla mig fram i den storlek jag vill ha för att se om den finns. Det gick mkt snabbare på den tiden som galleri-funktionen fanns - då blev det en sida med nästan enbart bilder och man hittade snabbt det man sökte ifall det fanns tillgängligt. Mkt bättre överblick vid den typen av sökningar.

Därutöver tycker jag det borde finnas en "OCH"-funktion vid sökningen. Som det är nu får man söka till exempel polarn-plagg t ex genom att skriva PO* men då får man även upp en massa annat som skrivit t ex populär i titeln.

Hade varit bra om man kunnat skriva +POP +"PO P" +"P O P" +Polarn så hade man fått upp alla varianter på samma sökning, utan en massa annat.
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    liv10 skrev 2011-03-13 10:58:23 följande:
    jag tycker tom att de hade kunnat ha egna små "gallerior" för vissa märken. tex POlarn och Pyret, Molo, Me &I och alla andra jättepopulära märken- då skulle ju säljaren få kryssa i vilket märke plagget tillhör och man rensar bort alla som skriver saker som "tunika, ser ut som POP" i rubriken- bara irriterande när man söker nåt speciellt.
    När man köper och säljer på danska Trendsales (som för övrigt sägs vara på g att starta även i Sverige), så funkar det just så. När man gör en sökning så "auto-fyller den i" själva märkesnamnet om man t ex börjar skriva Hunk så fyller den i Hunkydory så man kan inte råka skriva fel, t ex Hunky Dory.

När man säljer där så får man fylla i märkesnamnet separat, och då gäller samma sak där.

En annan sak jag tycker är bra med trendsales är att man fyller i vilket skick varan har på fyra nivåer: NY - I MKT FINT SKICK/NYSKICK - BEG MEN FIN - SLITEN. Sen förtydligar ofta säljaren i beskrivningen hur varan är, t ex " i den bra änden av -beg men fin-".

Har föreslagit det till Tradera för länge sen, men de verkar inte nappa på förslaget.
  • x karin76

Apropå det där med RELEVANS.. Fick svar från supporten idag, och svarade dem sen igen.

Hej.Tack för din feedback.

När du väljer att sortera annonser på "relevans" så listas de annonser först som är mest relevanta till din sökning eller den kategori du är i.

Själva funktionen är väldigt invecklad, men kort kan man säga att detta gör att om du söker på "iphone" och väljer "relevans" så kommer iPhone-mobiler att listas mycket högre än exempelvis iPhone-skal, laddare eller andra tillbehör.
    Även säljare med bra säljbedömning lyfter vi fram i denna listning.

Relevans kommer vi att ha som Standard visning.

Att man måste göra om inställningarna igen efter att man har valt en annan sortering är självklart inte meningen,, detta ska dock fixas till nästa uppdatering tillsammans andra små buggar, bla "senaste nytt idag" knappen kommer att komma tillbaka.

Vi tackar för dina åsikter och för dom vidare så att utvecklings avdelningen får ta del av åsikterna gällande visningen.

Men jag vill be dig att ha lite tålamod så kommer det mesta att fixas till inom kort.

Ha en trevlig fortsättning av dagen.

Med vänliga hälsningar

Mattias på Tradera

Sen svarade jag:

Hejsan! Har bara en följdfråga kring det där med relevans...

Om jag går på kategorin barnkläder, väljer att söka på POP, då får jag t ex:

1, en jacka stl 104 med 2 min kvar
    2, ett par byxor stl 68 med 6 dagar kvar
    3, en body stl 56 med 3 min kvar
    4, en tröja stl 110 med 4 dagar kvar
    5, en tröja stl 122 med 2,5 min kvar
    6, osv osv..

Det finns ju ingen logik till varför den ena auktionen kommer före den andra..? Fungerar inte relevans för denna typ av sökningar som trots allt är den vanligaste som folk gör? Resultatet är ju blandat med kortast tid och diverse storlekar huller om buller.

Tror ju inte att man söker på Iphone-telefoner genom att söka på Iphone och sen välja relevans och scrolla fem sex sidor framåt, då vet man ju inte vad man missar på de sista 10 sidorna. De flesta skriver väl Iphone telefon och sen söker på det? Det vore ju mycket bättre om ni kunde detaljera kategorierna i fler steg, då har man större chans att hitta det man söker än att scrolla genom 20 sidor ordnade efter en "relevans" som man inte begriper hur den sorterar efter, och i vissa fall rentav ologiskt. Skapa hellre fler underkategorier för "tillbehör" osv i stället.

Mvh KARIN

• x karin76

Får väl se vad det blir av det.
    Tycker dock det verkar väldigt onödigt med en relevans-sortering som 1:a-handsval. Visst, det kan ju finnas som alternativ, men det mest logiska borde ju vara att 1:a-handsvalet är kortast tid kvar.

• x karin76
    annat82 skrev 2011-03-15 20:22:15 följande:
    Om man ger negativt omdöme till en köpare kan man i samband med det lägga ut annonsen på nytt och får då avgiften krediterad. Har gjort det på ett par affärer hittills, men det känns alltid tråkigt
    Iofs måste man inte ge negativt (det kan ju hända att en affär avbryts i samförstånd), men man måste iaf lägga ut varan återigen för att få en kreditering.
  • x karin76
    Smultronhjärta skrev 2011-03-15 09:50:27 följande:
    Det finns köp och säljgrupper på Facebook-där jag numera säljer hälften av allt som jag tidigare sålde på Tradera Jag testar FB först och blir jag inte av med det där så lägger jag ut det på Tradera alternativt loppis. Har testat att sälja danskt etc på loppis för Traderapriser och det går strålande!
    Då har du flyt, på vår loppis provade jag att sälja lite meandi till låga traderapriser och det gick inte alls. På vår så får man sälja BILLIGT eller inte alls.

Men tyvärr har jag ju avstått att regga mig på FB för det verkar vara en sån tidsdödare, frågan är om det är värt det kanske ändå, för att slippa gynna Traderas ockerprovision...?

Senaste räkningen var väl på 595 nånting, och då slapp jag ändå 97 kr pga tre gratis auktioner-kampanjen...

Eller så får man kanske minska klädeskontot helt enkelt, kanske funkar det med.
  • x karin76
    star67 skrev 2011-03-19 17:23:58 följande:
     en köpare vill buda på min auktion från Israel jag har en liknande vara och hon vill buda men på denna auktion som jag har ute jag har inte valt international. vad hade ni gjort?? hade ni lagt upp den andra med international??
    Det går bra att ändra till international om man vill, bara maila supporten så fixar de det till dig. Du får meddela henne vad portot blir i stället (posten.se).
  • x karin76
    Jessika82 skrev 2011-03-20 10:00:30 följande:
    behöver hjälp.... har satt ut annonser på tradera men de går trögt... vad  gör man för fel? har satt ut nanook och pop och lite andra märkeskläder men har ej fått dem sålda några tips?
    När jag verkligen vill bli av med saker så lägger jag oftast utrop 1 kr, det brukar räcka. Visserligen går en del grejer billigt, men jag blir iaf av med dem. Ofta drar buden dessutom iväg för många har auktionerna i minneslistan.

Denna omgång kör jag lite blandat, en del märkes på 1 kr och en del på dyrare utrop (sånt jag hellre ger bort till bekanta än skänker bort till någon okänd på Tradera).
  • x karin76

Å men suck... Det går visst troll i en del auktioner. Sålde ett set för andra gången nu (första köparen stängdes av då hon slutade betala sina vinster), och minsann - händer inte exakt samma sak igen med exakt samma auktion? Blir knäpp på detta.. Har trots allt ett 40-tal auktioner ute senaste månaden, och endast denna samma auktion blir inte betald, och nu andra gången återigen.

Funderar på om jag ska sälja setet på vår barnloppis i helgen i stället, men då får jag ju inte provisionen krediterad så det går ju inte heller. Blir väl till att lägga ut samma auktion för tredje gången, får hoppas på bättre tur nu.

Svar på tråden Traderatråden nr 16