Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Humm... Fick nyligen bud på ett par skor av en märklig köpare.. Undrar om hon ska starta skoaffär? Hon har budat hem inte mindre än 29 par skor sen januari(!). Ingenting annat, enbart skor.

# Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    Hemlighet skrev 2011-03-12 15:05:37 följande:
    Jag vill börja sälja dotterns försmå kläder på tradera.
    Jag behöverl ite tips på hur man bör lägga upp det hela mm mm.
    Alla tips är välkommna=)

Har en liten fråga också. Om jag lägger ut kläder med utropspris 3:- och dom inte blir sålda, får jag då en osåldavgift?
    Vill ju inte gå back=(
    Här är några tips från mig.

1. Ta bra och tydliga foton.
    2. Stryk plagget innan du fotar om det är jätteskrynkligt.
    3. Gör en noggrann beskrivning av skicket (hur mkt använts, tvättats, blekt? noppigt? nyskick?)
    4. Skriv ut storleken i rubriken.
    5. Posta så billigt som möjligt, använd gärna mailing bags eller billiga plastpåsar.
    6. Försök undvika skrymmandeavgift, packa t ex sweatbyxor genom att vika dem vid knäna i stället för att vika mudden - så blir paketet plattare.
    7. Sätt ett billigt utrop.
    8. Gruppera billiga plagg i lämpliga set, märkesplagg för sig.
    9. Sätt avslutstid en tid som passar småbarnsföräldrar, t ex mellan kl 19.30 och 22.
  • x karin76

Och nej du får ingen osåltavgift med utrop 3 kr eller mindre.

Och jag glömde, skaffa en billig digitalvåg och väg plagget i förväg så kan du skriva ut rätt porto i auktionen.

• x karin76
    Mamma till Simon skrev 2011-03-12 18:40:02 följande:
    0-9kr är det väl som ger okr i osåltavgift!?
    Du har helt rätt, jag skrev lite för snabbt då jag skulle iväg och hämta pizza.. .

Men det kostar ingen provision för 0-3 kr däremot. Och aj aj skulle man råka sälja nåt för 4 kr blir man inte direkt rik på affären. Då får man behålla 70 öre och Tradera tar 3,30 kr. Snacka om hyfsad förtjänstprocent de gör för alla försäljningar mellan 4-10 kr.......... (37,5-82,5%)

Så det är ju bra mkt bättre att sälja 1 auktion för 100 kr än 10 auktioner för 10 kr/st.

Säg att man säljer för 100 kr totalt.
    På 1 auktion för 100 kr tar Tradera 10,5%, dvs säljaren får behålla 89,50 kr.
    På 10 auktioner för 10 kr/st tar Tradera 37,5%, dvs säljaren får behålla 62,50 kr

Väl värt att tänka på!
  • x karin76
    Hemlighet skrev 2011-03-13 08:48:31 följande:
    Jag fyndade precis en windfleece jacka från fix för 80:- inkl frakten:) Jackan var använd 3 gånger. Det tycker jag är ett fynd;)
    Alltid kul med fynd.
    annie dark skrev 2011-03-12 20:14:59 följande:
    Det är ett par allvädersstövlar, viking cherrox, ser ingen spricka men kan ju vara en liten. Får jag inget svar på de mejl och sms jag skickat tänker jag ge neg omdöme. hade jag varit säljaren hade jag gett opengarna tillbaka iaf.
    Sista ggn jag köper beggade dojjor iaf.
    Finns det inte en risk att hon blivit blöt om fötterna om det skvätt in i skorna vid något tillfälle?

Om det är ett par gummistövlar eller liknande skulle jag aldrig kommit på tanken att begära tillbaka några pengar om de är hela.' Man får se det lite ur säljarens perspektiv - säg att hon aldrig någonsin upplevt att hennes barn blivit blöt om fötterna i dem, då är det ju jättemärkligt om de helt plötsligt börjar läcka.

Föreslår att du låter dem torka fullständigt inuti, sen provar att stoppa ner dem i köksvasken i 4.cm vatten och låter dem stå där med något tungt inuti i 5 minuter. Om du tar upp dem sen och de läcker så måste de ju vara blöta inuti, och då är det ju lättare att klaga till säljaren om du vill göra det.

Bara ett tips.
  • x karin76
    Annanym skrev 2011-03-12 22:03:47 följande:
    Men det är också just det att de är små som gör att köparen har en chans att kräva pengarna i retur, det var inget som köparen skulle kunna ha räknat med vid köpet.

Bra att du startade den här tråden, "Smultronhjärta".
    Är iofs inte Smultron som startade den första, detta är tråd nr 16 i samma ämne.
  • x karin76

Är det bara jag som tycker det är störande nuförtiden när Tradera alltid listar efter "relevans" när man gör en sökning?!?

Jag vill själv ha tillbaka det som det var förut, då det var kortast tid kvar som objekten var listade efter. Då ser man om det är nåt som är på g att gå ut som man vill buda på. Sen brukar jag nästan alltid klicka "senast inkommet" om det är en sökning som jag gör ofta, för då vill jag se det som nyligen "kommit in".

Men "relevans"? Vad ger det liksom? Söker jag t ex på "Esprit" för att titta på Esprit-plagg så vill jag dels se vad som går ut och vad som är inkommet. Men med relevans verkar den sortera helt galet konstigt. Nästan alla skriver ju Esprit i rubriken och det är väl inte mer relevant om det står "Esprit blus 38" jämfört om det står "Snygga jeans Esprit stl 29/34 - nyskick". Det är ju bara mindre text i den första rubriken, men gör det auktionen mer relevant? Undrar just hur systemet räknar ut "relevansen".

Så fort man gör en ny sökning måste man dessutom göra om inställningarna IGEN, dvs den börjar sortera efter relevans igen i stället efter senast inkomna eller kortast tid som man kanske hade haft i sökningen innan. Störande!! Ska nog maila supporten och klaga lite.

• x karin76

Sådär, har mailat och beklagat mig. Ska bli intressant att höra vad de motiverar ändringen med.

• x karin76
    annat82 skrev 2011-03-13 10:32:07 följande:
    Har stört mig massor på det. Framförallt att valet inte ligger kvar om man gör en ny sökning. Det gjorde det förr, så kunde jag söka på allt jag ville se om det kommit nåt nytt av. Nu måste man välja senaste igen för varje sökning.
    Och rent allmänt så tycker jag kortast tid är bäst som förvalt, brukar oftast vara det man är intresserad av vid snabb sökning
    Exakt...
Svar på tråden Traderatråden nr 16