• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • h80
    Yosa skrev 2010-03-24 19:30:10 följande:
    Sugen på att lägga ut...ska man göra det ikväll på 2 veckor och ha avslut onsdagen den 7e eller ska jag ta på 11 dagar och ha avslut söndagen den 4e? Hört att söndagar är bra dag men är verkligen söndagen i påsk bra?Eller är det inget bra datum att lägga ut nu?
    funderar på precis samma sak
  • HäxanSurtant3

alltså jag tycker verkligen inte söndagar är bättre än andra dagar-det är ju så många fina plagg ute då ock därmet större konkurrens. Jag funderar aldrig om det är lämpligt lägg ut el ej och det har gått alldeles strålande även med ett avslut kl 10 en tisdag fm.... . Tycker det är andra faktorer som avgör---ren tur bara eller slumpen. Dock dumt lägga ut runt jul o i janauri då folk alltid har lite pengar.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Ellan 76
    saraEu: Jag köpte skaljacka till Anton för 485 (strl 92) kr när dom hade rea nu i slutet på januari. sedan köpte jag till hannes för 555 kr (strl 110)
  • Ellan 76

Åh där var en som har tagit POP bodyn på köp nu, 40 kr:) Jag som inte trodde den skulle bli såld ju!

• Rokka Jill

Har nu läst att ni skriver mycket om de dumma köparna som skriver "000000 väger sen"
    Jag kan förklara varför. (jag gör nämligen så!)

lägger jag ut 10-15 annonser så händer det nästan VARJE gång att någon  budar på två eller fler saker.

Vilket innebär att om jag paketerar innan, får jag ju paketera om skiten igen för att det ska bli så billig frakt som möjligt.

Detta har kostat mig jobb..
    men o andra sidan plockar jag bara ut pengar enligt porto.. inget emballage.

• h80
    Rokka Jill skrev 2010-03-24 20:16:32 följande:
    Har nu läst att ni skriver mycket om de dumma köparna som skriver "000000 väger sen"Jag kan förklara varför. (jag gör nämligen så!)lägger jag ut 10-15 annonser så händer det nästan VARJE gång att någon  budar på två eller fler saker.Vilket innebär att om jag paketerar innan, får jag ju paketera om skiten igen för att det ska bli så billig frakt som möjligt.Detta har kostat mig jobb..men o andra sidan plockar jag bara ut pengar enligt porto.. inget emballage.
    du behöver ju inte paketera för att se vad frakten blir. Jag har oftast runt 100 auktioner ute samtidigt o skriver alltid frakt på varje. Ibland händer att folk bjuder på flera av mina, men då väger jag bara om det.
  • Ellan 76

Jag paketerar inte innan. Däremot väger jag innan och skriver ut detta i auktionen, vad plagget väger opackat. För att ingen sedan ska ge mig dåligt omdöme på frakten, det har hänt. Och jag har hela tiden följt portotabellen.

• ominte
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-24 20:00:19 följande:
    alltså jag tycker verkligen inte söndagar är bättre än andra dagar-det är ju så många fina plagg ute då ock därmet större konkurrens. Jag funderar aldrig om det är lämpligt lägg ut el ej och det har gått alldeles strålande även med ett avslut kl 10 en tisdag fm.... . Tycker det är andra faktorer som avgör---ren tur bara eller slumpen. Dock dumt lägga ut runt jul o i janauri då folk alltid har lite pengar.
    Mja, fast jag tror att kvällar ändå är bättre då folk är lediga och sitter framför datorn. På dagtid har man kanske möten inbokade eller kanske inte ens har tillgång till dator på sitt jobb!

JAg personligen har svårt att hålla reda på när auktioner avslutas på dagitd när jag sitter på jobbet pga att jag sitter vid telefon och är ofta upptagen. KAn ju inte sitta och ninja samtidiggt som jag pratar med kunder

Vilken dag det är avslut tror jag inte heller spelar någon roll men man kanske ska undvika storhelger när folk ofta är borta.
  • Rokka Jill
    h80 skrev 2010-03-24 20:21:26 följande:
    du behöver ju inte paketera för att se vad frakten blir. Jag har oftast runt 100 auktioner ute samtidigt o skriver alltid frakt på varje. Ibland händer att folk bjuder på flera av mina, men då väger jag bara om det.
    mm det gjorde jag med innan, visade sig att paketen blev skrymmande när jag inte trodde det skulle bli det..
Svar på tråden Traderatråden nr 16