• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Yosa

Har helt nya sandaler att lägga ut...Tror ni det är hög tid eller bör man vänta något närmare sommaren? Har folk börjat tänka på sånt än?

• x karin76
    Pumanprinsen skrev 2010-03-24 11:31:09 följande:
    Så klar, men som köpare så tror man att man tjänar när det står fraktfritt, fast det gör man inte då
    Det kan hända att auktionen budas upp lite mer än vad den skulle gjort annars, så ev kan ju säljaren tjäna på det trots ökad provision. Men jag tror det är nog på ett ut..
    Alisa skrev 2010-03-24 11:38:14 följande:
    På tal om traderare   Jag var med om att en person i en annons skrev att hon/han tog ut 2 kr för emballaget. Vad är det för emballage undrar jag ju då (påse från ICA??), samt om man inte kan bjuda på det. Är det jag som överreagerar eller? Kändes lite snålt..  ?
    Tja... 1-2 kr må väl vara hänt tycker jag, men när de tar t ex 99 kr i fraktkostnad för något som kostar 12-24 kr i porto + kanske 1-2 kr i emballage.. då har det gått till överdrift. Då är det ju för att undkomma T's avgifter och även att lura köparna tycker jag.

Annars så räcker det ju att man säljer t ex 10 grejer för 10 kr/st och tar ut 24 kr i frakt i stället för 12 kr.. För den enskilde köparen kanske det inte gör så mycket, men för säljaren får han/hon ihop 7 kr + 12 kr = 19 kr per auktion i stället för 7 kr per auktion....! Totalt alltså 190 spänn i stället för 70. Klart att folk försöker...!
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • x karin76
    Yosa skrev 2010-03-24 12:20:14 följande:
    Har helt nya sandaler att lägga ut...Tror ni det är hög tid eller bör man vänta något närmare sommaren? Har folk börjat tänka på sånt än?
    Tror det går bra, ser många auktioner som går hyfsat högt, iaf i de kända märkena..
  • x karin76
    Viktorsmamma skrev 2010-03-24 12:17:18 följande:
    popup spärr?  
    Titta under Verktyg - Popup spärr på webläsaren..
  • Viktorsmamma

funkar inte heller. fan..
    måste jag lägga upp de IGEN det vanliga viset =/

Viktor 26/10-08
  • AochJsMamma
    Yosa skrev 2010-03-24 12:20:14 följande:
    jag har ett gäng nya Kavat sandaler som ska ut, samt Pax sandaler men tänkte vänta ett tag faktiskt. Tror d egår högre lite längre fram. Nu letar folk fortfarande vårskor.
    ★ ★ Stolt mamma till Alexander ★ ★
  • snappi81

Ger mig inte in i disskutionen i den andra tråden men brukar ni som hänger här lägga på för emballage? Själv tar jag bara ut 1kr i emballage men då skickar jag allt i mailingbags. Så jag tycker det är en överenskomlig summa.

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Pumanprinsen
    snappi81 skrev 2010-03-24 12:48:30 följande:
    Ger mig inte in i disskutionen i den andra tråden men brukar ni som hänger här lägga på för emballage? Själv tar jag bara ut 1kr i emballage men då skickar jag allt i mailingbags. Så jag tycker det är en överenskomlig summa.
    Jag gör det på 80% av fallen.
  • Julia1234
    Jag tar inget för emballage, men då skickar jag å andra sidan i vanliga påsar Tycker det är ok att betala 1:- i emballage, men gillar INTE då folk saltar frakten nåt hutlöst. De auktionerna budar jag aldrig på!
  • StaffenAssar
    Jag brukar inte ta ut något extra, men har inte så stora problem med de som tar ut 2-3 kr om de sedan skickar i tex mailingbags. Men jag tycker inte det är okej att ta ut extra om man postar i en gammal plastpåse med några varv tejp...
Svar på tråden Traderatråden nr 16