Inlägg från: StaffenAssar |Visa alla inlägg
  • StaffenAssar

Traderatråden nr 16

Ny5Fr3 skrev 2011-03-20 19:50:36 följande:
    Ni verkar ha bra koll på hur Tradera fungerar. Har varit inne och kollat lite men tappade intresset rätt fort, det fins ju hur mycket som helst och orkar folk verkligen att leta blad allt detta?Obestämd Jag gjorde inte det. Jag har nämligen en nätbutik med barnkläder och har en del plag kvar efter REAn som jag vill bli av med för att kunna få plats med de nya vårkläderna. Tänkte jag skulle lagt in det på tradera men undrar om det är lönt eftersom det finns så mycket redan??
    www.barnkladeronnet.se
    Eftersom du har med en länk i ditt inlägg till vad jag gissar är din butik så räknas detta som reklam, så du bör anmäla ditt eget inlägg. 

Som svar på din fråga så beror det på. Jag skriver sökord och orkar leta, ofta söker jag på märke och väljer sedan "kortast tid kvar" eller "senast inlagda". Men jag kollar också "kortast tid kvar" inom de kategorier jag är intresserad av, tex "barnkläder unisex stl 86/92".
  • StaffenAssar
    Ny5Fr3 skrev 2011-03-21 07:49:55 följande:
    Vad menar du med att anmäla?
    Har inte varit inne på på sådana här sidor tidigare och när jag hittade detta om Tradera tänkte jag bara kolla hur andra gör. Läste nog dåligt igenom vad som gäller här på sidan, SorryRynkar på näsan

Jag får nog gå in på Tradera igen och lägga ner lite tid och kolla så som ni gör, verkar vara vettigt. Tack.
    Ingen fara, tror inte jag läste forumreglerna så noga när jag först blev medlem heller Forumet ska vara reklamfritt, och familjeliv menar då att tex länkar till egna shoppar eller sina egna traderaauktioner i trådar är reklam och kan stänga ner tråden isf. Anmäla gör du genom att klicka på den röda knappen med en hand till höger vid inlägget, sedan behöver du bara be dem ta bort inlägget. Annars är du så klart varmt välkommen hit till tråden, fråga på du bara, här finns många som har koll
  • StaffenAssar
    ominte skrev 2011-03-29 10:11:23 följande:
    Paketet är redan skickat..

Så här ser vår konversation ut:

Hejhej
    Hör av dig när du fått jackan!
    Jag vill också bara poängtera att jag inte skrev nyskick nånstans (för mig är nyskick något som är oanvänt/ möjligen använt max en gång),
    däremot skrev jag att den är i jättefint skick!
    Hälsningar Toula
    Hej,

Det är klart att jag blir lite besviken om det finns en fläck, jag hade ju förväntat mig en "felfri"
    jacka eftersom den skulle vara i nyskick. Men det är svårt att säga hur mycket det påverkar
    helhetsintrycket på jackan innan jag sett den. Jag hör av mig igen när jag har fått den, vi kan
    säkert komma överens på något sätt...

Mvh XX

Hej XX
    Jag har sett pengarna och är på väg till postlådan med ditt paket.
    Jag märkte när jag packade jackan att jag hade missat en svart prick vid kragen.
    Hör av dig när du får jackan så kan vi komma överens om hur vi löser det. Självklart kompenserar jag dig eftersom jag skrev i annonsen
    att jackan var i nyskick men upptäckte pricken precis nu! Jag vet inte om pricken går bort med galltvål el liknande..

Hälsningar NN
    Problemet med formuleringen nyskick dyker väl upp eftersom du använt den formuleringen i ditt första mail tyvärr Det är ju dock inte en del av objektsbeskrivningen, men du skriver ju "eftersom jag skrev i annonsen att jackan var i nyskick"... Menar absolut inget illa, bara påpekar att du faktiskt är den som använder just den formuleringen först. Men jag tycker ändå att köparens svar är helt okej, och på det låter det inte som att det borde bli några större problem ändå. Men ingen kul sits att vara i, jag vet Och jag tycker du gjorde helt rätt som skrev på en gång, bättre det än att köparen får upptäcka den själv, tycker man kommer långt med att vara ärlig och trevlig som du var! Hoppas allt går bra!
  • StaffenAssar
    Viktorsmamma skrev 2011-03-31 18:37:52 följande:
    Jag behöver dem egentligen inte, för jag har ett par rödorangea nu, men de matchar inte denimjackan lika bra som ett par klarröda skulle göra Drömmer Så vi får se om jag ens budar
  • StaffenAssar
    snoozen skrev 2011-04-01 10:05:41 följande:
    Tips på formulering av påminnelsemejl? (Har två som inte betalat men väntar över helgen.)
    Jag brukar skriva typ så här:

Hej!

Du vann en traderaauktion av mig xx/xx. Jag har ännu inte varken hört något från dig eller sett någon betalning, kanske har du missat att betalningsinfo fanns i traderas vinnarmail? Som jag skrivit i auktionsbeskrivningen går det bra att vänta lite med betalning, men jag vill veta det i så fall. Hör av dig så är du snäll, så att jag vet att du fått detta mail.

Mvh
    XX 
  • StaffenAssar
    AMC80 skrev 2011-04-01 09:13:48 följande:
    Hej!
    Hur brukar ni som handlar göra om portot inte stämmer?
    Alltså jag har köpt en del grejer på tradera nu och på ena fick jag betala 24 kronor i porto, men när jag fick hem varan såg jag att köparen bara satt frimärken för tolv kr.
    En annan sak jag köpt fick jag sätta in 42 kronor för leverans från schenker. Säljaren tackade och skrev att hon skulle posta i onsdags. Hade hon gjort det borde jag ha fåt ett mail från schenker med nr direkt för att följa paketet. Därför tror jag att hon skickade det via posten istället och att det kommer idag. För den varan, en top, tror jag inte att portot blir 42 kronor, max 24.

Hur gör ni vid sådana tillfällen? Sätter ni lågt omdöme på "rimlig fraktkostnad"? Mailar och ber att få tillbaka 12/20 kr? Får säljare ta betalt för emballage, och ska jag isådanafall tycka att extra kostnad utöver portot är rimligt?
    Jag tycker det är svårt. Jag har ju godkänt fraktkostnaden iom att jag budat på auktionen, men givetvis är det surt när paketet sedan är frankerat annorlunda. Men samtidigt kan faktiskt frimärken lossna också. Om ett paket inte är frankerat med vad jag betalat så kan jag dra ner på fraktkostnadsstapeln, men jag ber inte att få tillbaka pengarna. Jag håller dock inte koll på att paketen verkligen är frankerade med det jag betalat, så det har nog aldrig hänt mig faktiskt. Och jag tycker att det ska stå i auktionen om fraktkostnaden även innehåller kostnad för tex emballage, men jag vet inte om det egentligen måste stå. Att däremot betala för schenker och få varan via posten skulle jag bli arg för! Schenker är ett spårbart alternativ och att då få varan skickad med ett "osäkrare" alternativ skulle jag bli arg för. Om så är fallet skulle jag be om pengar tillbaka för frakten och nämna det i omdömet. Om säljaren vägrade ge tillbaka pengar vid ett sådant exempel skulle jag nog tom överväga ett negativt omdöme, för det tycker jag är fult.
    Om det inte står något i auktionen om att det tillkommer extra kostnad för ex emballage så får inte säljaren ta ut mer än vad som står angivet som fraktkostnad, men som jag förstått det "får" en säljare ange fraktkostnad ex 26 kr och då ha räknat in 2 kr för emballage till något med faktisk portokostnad 24 kr utan att skriva ut i auktionen att 2 kr av fraktkostnaden går till emballage, men jag gillar det inte.
  • StaffenAssar
    snoozen skrev 2011-04-01 13:06:48 följande:
    Tack! Det där var kanon! Jag kopierar
    Varsågod, det var så lite så Solig
  • StaffenAssar
    felixen skrev 2011-04-01 21:54:11 följande:
    Hej hej! Skickade ett paket i måndags som inte har kommit fram, känns inte alls kul då jag skickade flera samtidigt och de kam fram redan dagen efter. Hur länge ska man vänta och vad gör man om det "försvunnit", har ngn här varit med om detta och brukar ni betala tillbaks till köparn vad varan kostat?? Har egentligen skrivit att jag inte står för postens slarv men vet också om det hade varit jag själv hade man blivit blivit riktigt besviken. Jag har haft turen att aldrig varit med om ngt försvunnet paket vare sig som köpare eller säljare, hoppas hoppas att det ligger i brevlådan hos köparen på måndag. Tar gärna emot lite tips om detta tack!! 
    Jag har varit med om att två paket försvunnit för mig, det ena försvann då det var inbrott i brevlådan (sjukt men sant) samma kväll (postar alltid innan tömning sedan dess) som jag postat och det fick jag reda på efter en del luskande ett par veckor senare. Då betalade jag tillbaka halva slutbudet till köparen, hon stod för frakten som var ungefär lika mycket som mina avgifter till tradera för auktionen, det kändes rättvist. Det andra har jag ingen aning om vad som hände med, men köparen frågade aldrig om ersättning och det gällde inte en så stor summa, så då betalade jag inte tillbaka något. Jag efterlyste dock båda paketen både på pts och posten och lämnade ärendenumren vidare till köparen. Har dock hört att posten är riktigt seg på sina ställen just nu, så jag tycker absolut att du ska avvakta ett tag till, det finns chans att det dyker upp. I höstas hade jag en köpare som bodde ca 5 min bilväg härifrån, men paketet kom inte fram förrän nästan två veckor efter att jag postat, så posten kan strula också. Håller tummarna för att ditt paket dyker upp nästa vecka!
Svar på tråden Traderatråden nr 16